امکان معرفی و خرید و فروش در بازار نوآوری

منظور از خرید و فروش در بازار نوآوری  یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. همان‌طور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند،

 

            

 

در بازار فناوری نیز فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارد. درضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازد.

 

 

ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاع‌رسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را بوجود آورد، که این نقش توسط فن‌بازارها ایفا می‌شود. در اصل فن‌بازار در نقش یک واسطهٔ حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه‌کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعهٔ صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن‌بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.

 

در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و تکنولوژی‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح نموده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.

 

فن بازارها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 

    فن‌بازار اطلاعات: در فن‌بازار اطلاعات، تنها اطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه می‌شود. در واقع همان‌طور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه می‌کنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش می‌بابید، در فن‌بازار اطلاعات هم می‌توانید از تکنولوژی‌های قابل خرید و فروش مطلع شوید.

           

 

    فن‌بازار مشاوره: این گونه فن‌بازارها به طرفین معامله انتقال تکنولوژی مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.

 

                                          

 

    فن‌بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را هم‌زمان انجام می‌دهد.

 

با گسترش روزافزون اهمیت فن‌بازارها در دنیا بعنوان یک ابزار قدرتمند توسعه و تبادل فناوری، ایده ایجاد فن‌بازار در ایران در سال۱۳۸۱ شکل گرفت. با توجه به عدم وجود تجربه مشابه در داخل کشور، فاز مطالعاتی ایجاد فن‌بازار در همان سال در پارک فناوری پردیس آغاز شد. مدل مناسب برای پیاده‌سازی در ایران با توجه مطالعات انجام‌شده و نیز شرایط و زیرساخت‌های موجود در کشور در سال ۱۳۸۲ استخراج گردید و منجر به شکل‌گیری اولین فن‌بازار در پارک فناوری پردیس شد که تحت عنوان فن‌بازار ملی ایران به‌کار خود ادامه داد. در همان سال، اصطلاحات و تعاریف فن‌بازار در قالب یک واژه‌نامه، مورد امضا و تأیید سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع و معادن وقت و پارک فناوری پردیس واقع گردید. در این واژه‌نامه، به تعریف فن‌بازار، بخش‌های آن، سایت فن‌بازار ملی و فن‌بازارهای تخصصی اشاره شده است. در حال حاضر، فن‌بازار ملی ایران، بزرگترین و منسجم‌ترین تشکیلات مرتبط با فن‌بازار در ایران است. این مرکز که توسط پارک فناوری پردیس تأسیس شده است تاکنون اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی بانک اطلاعات مرجع فناوری، برگزاری جشنواره ملی فناوری و… را انجام داده و هم‌اکنون راه‌اندازی بخش فیزیکی فن‌بازار ملی را در پارک مذکور در دستور کار خود دارد.

آخرین اخبار

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی منتشر کرد؛ هفتمین فراخوان حمایت از طرح‌های دارای پتانسیل تجاری‌سازی

هفتمین فراخوان حمایت از طرح‌های دارای پتانسیل تجاری‌سازی از سوی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی منتشر شد؛ علاقه‌مندان می‌توانند از پانزدهم دی‌ماه تا یکم اسفند 97 نسبت به ثبت طرح‌های خود در این فراخوان اقدام کنند.

به منظور پیوند بین صاحبان صنایع و صاحبان ایده؛ رویداد تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته ایران برگزار می‌شود

رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته ایران پنجم اسفند ماه امسال به منظور پیوند بین صاحبان صنایع و صاحبان ایده برگزار می‌شود.

تلاش نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و اصلاح قوانین استارتاپ‌ها؛ قانون مالکیت معنوی کسب و کارهای نو اصلاح می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اصلاح و نهایی شدن قانون مالکیت معنوی کسب و کارهای نو خبر داد و گفت: باید به نوعی تلاش کنیم که کمترین میزان دخالت دولت در حوزه کسب و کارهای نو شکل بگیرد و بخش خصوصی بدون حضور و دخالت دولت توسعه یابد.

نقش موثر شرکت‌های دانش بنیان در تحقق راهبردهای کشور

همکاری تمام نهادها با شرکت های دانش بنیان نقش موثری در بهبود و تحقق راهبردهای کشور دارد و موجب تحول در عرصه علم و دانش می شود؛ چراکه این شرکت ها با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامون و انعطاف پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را دارند.