معاون اول رییس جمهور اقتصاد دانش بنیان را مهمترین اولویت کشور در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: ما به دنبال اقتصادی هستیم که منابع درآمدی از درون خود ایجاد کنیم که این امر همان اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود. با تحقق این امر می‌توانیم در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنیم.

معاون اول رییس جمهور اقتصاد دانش بنیان را مهمترین اولویت کشور در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: ما به دنبال اقتصادی هستیم که منابع درآمدی از درون خود ایجاد کنیم که این امر همان اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود. با تحقق این امر می‌توانیم در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنیم.
اسحاق جهانگیری در مراسم جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر کشور در سالن اجلاس سران گفت: باید با شتاب بسیار زیادی به موضوع صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان توجه کنیم تا بتوانیم جایگزینی برای نفت پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه علم اساس توسعه پایدار است، اظهارداشت: بدون نگاه به توسعه علمی و فناوری نمی توان در کشور به دنبال توسعه بود. برخی ها می گویند زمانی که ما مشکل داریم و مردم در مسایل اولیه خود با مشکلاتی مواجه هستند چرا باید از توسعه علمی سخن به میان آورد اما این موضوع اثبات شده است که توسعه علمی برای روزهای سخت، تنگناها و شرایط سخت است.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد باید بیش از گذشته به موضوع علم و فناوری و توسعه آن توجه کنیم. باید توسعه علمی و توجه به فناوری های روز و کاربردی اولویت فعالیت ها قرار گیرد چرا که شرایط اقتصادی امروز کشور ایجاب می کند که به دنبال فرصت ها و ظرفیت های جدید برای توسعه باشیم.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا بخش هایی از اقتصاد کشور هدف گذاری شده و برنامه داشتند که اقتصاد کشور را فروپاشی کنند و مردم را به سمت اعتراض سوق دهند باید فعالیت کنیم که توسعه کشور بر اساس علم و فناوری باشد تا بتوانیم در این شرایط به خوبی حرکت کنیم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم روی پای خود بایستیم و توسعه را از درون خود ایجاد کنیم باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم که اصل دستیابی به این اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان خواهد بود. در واقع شاه بیت اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است.
جهانگیری اضافه کرد: ما به دنبال اقتصادی هستیم که منابع درآمدی از درون خود ایجاد کنیم که این امر همان اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود و با تحقق این امر می توانیم در مقابل فشارهای بیرونی مقاومت کنیم.
وی اظهار داشت: باید برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان لازم است زنجیره دانش، فناوری و تجاری سازی فناوری را در کشور به طور کامل پیاده سازی کنیم که این موضوع از تعامل میان دانشگاه و صنعت شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان مهمترین اولویت کشور در شرایط فعلی به شمار می رود، گفت: باید ارتقا پژوهشگران و ظرفیت دانشگاه ها را در راس کارها قرار دهیم. با جلساتی که با روسای دانشگاه ها داشتیم مشکلات اقتصادی را با این افراد در میان گذاشتیم و برخی دانشگاه ها با برنامه دقیق برای رفع مشکلات اقتصادی کشور وارد عمل شدند. کارگروه هایی در دانشگاه‌ها شکل گرفت تا بر اساس آن مشکلات و مسائل کشور بررسی و راه حل هایی برای آنها ارائه شود.
جهانگیری خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان باید کارآفرینی مورد حمایت قرار گیرد و گسترش دانشگاه ها متناسب با کارآفرینی موثر باشد تا بر اساس آن بتوانیم به نیازهای مردم و جامعه پاسخ دهیم. برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی دانش بنیان باید وزارتخانه ها، نیاز بازارهای شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار دهند.
معاون اول رییس جمهور گفت: همچنین باید بستری فراهم شود که بازارهای خارجی برای شرکت های دانش بنیان شکل گیرد. باید بازارهای خارجی متناسب با شرکت های دانش بنیان را شکل دهیم که بتوانیم محصولات این شرکت ها را در خارج از کشور ارایه کنیم.
وی اضافه کرد: حمایت از مالکیت فکری و سازمان دهی ثبت اختراعات نیز باید جزو اولویت ها دستگاه ها قرار گیرد تا بتوانیم هر چه سریع تر به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.
وی گفت: حمایت از پارک های علم و فناوری اولویت دولت است و در بودجه ۹۸ و بودجه کلی کشور این موضوع قابل مشاهده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: