به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، هرمزگان دارای ظرفیت‌های ذاتی متعددی از جمله دریا و صنایع وابسته بیشمار به آن است که باید محیطی فراهم شود تا این ظرفیت ها به کمک دانش بنیان ها و استارتاپها شکوفا شوند.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، هرمزگان دارای ظرفیت‌های ذاتی متعددی از جمله دریا و صنایع وابسته بیشمار به آن است که باید محیطی فراهم شود تا این ظرفیت ها به کمک دانش بنیان ها و استارتاپها شکوفا شوند.
به گزارش شبکه نوآوری تهران سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، ۲۸ بهمن ماه سفر فناورانه به استان هرمزگان را با حضور در دانشگاه این استان آغاز کرد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در نشستی باهیات رئیسه و جمعی از اعضای هیأت علمی و پژوهشگران هرمزگانی میزبانش بودند، از یک دغدغه اساسی یعنی تعامل دانشگاه و جامعه و همچنین دانشگاه و صنعت گفت.

به زعم ستاری، تعامل دانشگاه و جامعه باید دوسویه و مسئله محور باشد. جامعه باید به باور کارآمدی پژوهش برسد و دانشگاه باید با نوآوری و سامان دادن پژوهش های هم راه با نیاز جامعه، این تعامل را اثربخش کند.
 
ستاری اظهار کرد: بیان این که پژوهشی که صرفا با پول دولت تعریف می شود مانند صنعتی است که راه گشای اشتغال و ارزش افزوده نیست، نمی تواند گره ای از مشکلات جامعه باز کند. بنابراین باید استان تصمیم بگیرد  و بخواهد راه برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در عرصه پژوهش هموار شود.

ستاری، چاره کارآمدی و درآمدزایی پژوهش ها را  در به میدان آمدن بخش خصوصی  دانست و ادامه داد: ماندگاری از آن صنایع هم سو و سازگار با بوم استان است و پژوهش باید بر اساس نیاز بومی تعریف شود؛ پژوهش باید مشتری داشته باشد. استارتاپ ها، به خصوص آن هایی که در حوزه خدمات هستند با همین رویکرد مشتری و نیازمحوری، ارزش آفرین شده اند.

 انتقاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری موارد مالی و دارایی های فیزیکی، مولفه های بعدی برای موقعیت پژوهش است؛ ستاری مهم ترین مولفه پژوهش، جوان تحصیل کرده و خلاقی است که با پشتکار خود، پیگیر ایده خلاقانه اش می شود.

ستاری با یادآوری مثالی از کسب و کارهای استارتاپی خدماتی که اکنون در جمع کسب و کارهای میلیاردی قرار گرفته اند، از اهمیت وجود یک محیط مساعد کسب و کار  گفت: استارتاپی که بخواهد خدمتی را به یک شهروند ارائه دهد، نیازمند محیطی مساعد برای میدان دادن و اجرایی کردن ایده خود است. پارک های فناوری، مراکز رشد و شتابدهنده از این جهت حائز اهمیت اند که محیط مساعد و نیازهای کسب و کارها را برآورده می کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که آماده ایم تا با حمایت های زیرساختی، این محیط مساعد شکل بگیرد، گفت:  صندوق پژوهش و فناوری استان، سازوکاری است که تخصیص اعتبار و حمایت از نوآوری ها و ایده های خلاق را راهبری می کند.

ستاری، از ماهیت درون زا بودن و سازگاری اقتصاد دانش بنیان با ویژگی های بومی گفت و افزود: اقتصاد دانش بنیان، شکوفاکننده ظرفیت های بومی استان است و کسب و کاری که بر مبنای این اقتصاد شکل بگیرد، توسعه درون زا را به ارمغان می آورد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان،  مزیت های منحصر به فرد  سرزمین دریا را  فرصتی برای رونق کسب و کارهای دانش بنیان استارتاپی به خصوص در حوزه دریا و صنایع دستی دانست و گفت: هرمزگان برخوردار از ویژگیهای منحصر به فرد سرزمینی است؛ مزیت هایی که  می‌تواند صدها برابر صنایع کنونی که عمدتاً بر مبنای بوم استان شکل نگرفته اند، خالق ارزش افزوده و  اشتغالزا باشد؛  توسعه  صنایع نیستیم، اما نیاز جامعه و بوم استان نکته مهمی است که باید در توسعه صنایع لحاظ شود.

بازدید از واحدهای دانش بنیان و فناور هرمزگانی
 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین به ز شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور استان رفت و با فعالان فناور این کسب و کارها به گفت و گو نشست.
ستاری با حضور درمجتمع پترو صنعت گامرون فعال در حوزه پایین دستی پتروشیمی ضمن آشنایی از دستاوردهای این مجموعه فناور دیدن کرد.

او همچنین با حضور در  روستای محروم آبشورک از شرکت فناور کیمیای باغ طبیعت تولیدکننده محصولات بهداشتی با دستاوردها و توانمندی های فناورانه رشد یافته در این منطقه آشنا شد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: