استارتاپ‌ها در دنیای کسب و کار، اصطلاح نویی به حساب می آیند. واژه ای که در کشور ما عمری کمتر از 10سال دارد اما توانسته در همین مدت زمان اندک موفقیت‌های اقتصادی بسیاری را به خود اختصاص دهد.

با این همه آینده فعالیت آنها به علت بدبینی کسب و کارهای سنتی نسبت به استارتاپ‌ها، بوروکراسی پیچیده ادارای، عدم رعایت حق کپی رایت و نگاه سنتی مسوولان در ایران با اما و اگرهای بسیاری مواجه است.
از سوی دیگر تعداد زیادی از استارتاپ ها به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات، در اوضاع اقتصاد کنونی کشور با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیاز به حمایت های مالی و تسهیلات خاصی دولتی دارند.
مهدی فقیهی، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص گفت: هم اکنون دو وظیفه عمده(حمایت از پروژه های لبه تکنولوژی و تسهیل کسب و کارهای این حوزه) بر عهده ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی است؛ حمایت از پروژه‌های لبه تکنولوژی که در دستور کار ما قرار دارد، در واقع حمایت از پروژه هایی است که پلت‌فرم پروژه‌ها و خدمات دیگری محسوب می‌شوند. تعدادی از این پروژه‌ها در سال‌های قبل و امسال مورد حمایت ستاد قرار گرفتند و اغلب پروژه‌هایی هستند که نوآوری خاص و ویژه‌ای در زمینه کاری‌شان دارند و این امکان وجود ندارد که بخش خصوصی برای شروع بتواند برای آن هزینه کند.
وی افزود: یکی دیگر از وظایف عمده‌ای که ما در ستاد برعهده داریم تسهیل فضای کسب و کارهای حوزه شرکت های دانش بنیان ، شرکت های خلاق و استارتاپ های این حوزه است. سعی‌مان بر این است با مکانیزم‌هایی که به کار می‌گیریم، فضای کسب و کار ها را از نظر صدور مجوز، باز کردن دسترسی‌ها، حمایت دولت و… تسهیل کنیم.
دبیر ستاد در خصوص گلایه استارتاپ ها از عدم برخورداری حمایت مالی گفت: ما در قالب جایزه و مشوق سعی می‌کنیم به استارتاپ های برتر کمک کنیم، اما تفاوتی بین استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان وجود دارد که باعث می‌شود این حمایت به شکل مستقیم نباشد. اگر افراد در فضای استارتاپی به دنبال وام باشند، فضای کاری‌شان را نابود خواهند کرد. فضای استارتاپ ها باید با سرمایه گذاری توسعه پیدا کند. چون زمانی که یک استارتاپ به دنبال وام و تسهیلات است، آن پول را برای کار هزینه می‌کند و در نهایت هم متوجه نمی‌شود، چه کرده است و در نهایت یک استارتاپ بدهکار می‌شود.
به گفته وی، زمانی که سرمایه گذار یا شتابدهنده ای به استارتاپ ورود پیدا می‌کند و آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، پول هوشمند (Smart Money سرمایه‌ای که توسط شرکت‌های سرمایه گذاری ، خبره‌های بازار و سایر متخصصان مالی اداره می‌شود) وارد این کار می‌کند. سرمایه گذار خودش همه چیز را چک می‌کند، انحراف‌ها را بررسی می‌کند، برای پیشرفت برنامه ارایه می‌دهد و دقت می‌کند که استارتاپ در راه درستی حرکت کند. در واقع سرمایه گذار، رهبری و هدایت گروه را برعهده می‌گیرد. بهترین راهکار برای توسعه یک استارتاپ ، پیدا کردن یک سرمایه گذار با پول هوشمند است تا این که دنبال وام باشیم. اما شرکت های دانش بنیان کمی متفاوت هستند، آن ها برای بقا، نیاز به تسهیلات دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: ما تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم سرمایه گذاران مناسب را به استارتاپ ها وصل کنیم تا آن‌ها بتوانند به کارشان ادامه بدهند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: