اهمیت خلاقیت و نوآوری در کسب‌و‌کار

«یک ایده بسته به استعدادی که با آن همراه می‌شود، می‌تواند به خاکستر یا جادو تبدیل شود.»

 بیل برن باخ؛ مؤسس دویل دن برن باخ

 

در دهه‌های گذشته، خلاقیت و نوآوری تبدیل به مهارت تفکر انتقادی و دستیابی به موفقیت در کشورهای توسعه یافته شده است. امروزه نیاز به حل مسئله خلاقانه افزایش یافته و به همان نسبت مسائل مدیریتی نیازمند تحلیل‌های خلاقانه برای دستیابی به مناسب‌ترین راه‌حل است.

خلاقیت با نوآوری همراه است و بدون نوآوری خلاقیتی وجود نخواهد داشت. در حالی که خلاقیت توانایی تولید ایده‌های جدید و خاص است، نوآوری پیاده‌سازی آن ایده است. این مقدمه‌ یک ایده، راه‌حل، روند یا محصول جدید است.

خلاقیت نیروی فشار پشت نوآوری است. تلفیق این دو باعث نگاه متفاوت به مسائل خواهد شد و با وجود محدودیت قوانین و  هنجارهای نوشته یا نانوشته، به شما آزادی عمل خواهد داد.

 

چرا خلاقیت در کسب‌وکار اهمیت دارد؟

خلاقیت و نوآوری به همراه مدیریت خوب، همواره به عنوان راهی قطعی برای رسیدن به موفقیت شناخته می‌شود. تحریک خلاقیت و کشف چیزهای جدید و ناشناخته، منجر به افزایش بهره‌وری سازمان خواهد شد. تشویق کارکنان به تفکر خارج از چهارچوب و در اختیار قرار دادن منابع و زمان برای کشف فضاهای جدید برای ایده‌های نوآورانه کلید راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه کسب‌و‌کار است.

خلاقیت روند حل مسئله را بهبود می‌بخشد. مهم نیست که شما درباره توسعه استراتژی جدید یا یک راه نوآورانه برای پیشی گرفتن از رقبا صحبت می‌کنید. حل مسئله خلاق به شما مزیت رقابتی می‌دهد که هر کسب‌و‌کاری برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

ایده‌های خلاق و رهیافت‌های نوآورانه از هر کجا که شما فکر کنید ممکن است بیایند؛ از والدین، مشتری، مخاطبان هدف، کارمندان و... . آن‌ها می‌توانند برای شما نقطه‌نظرات و ایده‌های تازه به همراه داشته باشند. بنابراین به آن‌ها نشان دهید که حرفشان را می‌شنوید و بازخورد آن‌ها را با آغوش باز می‌پذیرید. به همین دلیل بسیار مهم است که باید تبادل ایده‌ها در شرکت‌ها، تشویق و حمایت شود.

توصیه می شود که صاحبان کسب و کار و کارآفرینان، در راه اندازی ایده و هستۀ اصلی کسب و کارشان خلاقیت و نوآوری را مدنظر داشته باشند و از تکرار کسب و کارهایی که در داخل کشور، نمونه های موفق دارد تا حد ممکن پرهیز کنند، مگر این که مددل کسب و کار یا شیوه ارائه ارزش در کسب و کار آنها نوآوری یا ارزش افزوده ای را به همراه دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: