قسمت اول گفت‌‌و‌گوی تینا سیلیگ، استاد دانشگاه استنفورد، با بیزنس نیوز دیلی را قبل از این خواندیم. ادامه این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

بیزنس‌ نیوز دیلی: خلاقیت یک مهارت یادگرفتنی است یا یک استعداد ذاتی؟

تینا ‌سیلیگ: همه ما به صورت طبیعی خلاق هستیم. مثل سایر مهارت‌ها بعضی از افراد نسبت به دیگران استعداد طبیعی بیشتری دارند. با این حال، هر کسی می‌تواند خلاقیتش را افزایش دهد. مثل اینکه هر کسی می‌تواند توانایی خود در موسیقی یا رشته‌های ورزشی را با آموزش مناسب و تمرین متمرکز پیشرفت دهد. همه ما می‌توانیم ابزارها و تکنیک‌های افزایش خلاقیت را فرابگیریم و محیطی بسازیم که نوآوری را تقویت می‌کند.

ب‌ن‌د: بزرگ‌ترین افسانه‌ها درباره خلاقیت کدام‌اند؟

ت‌س: بزرگ‌ترین افسانه درباره خلاقیت این است که خلاقیت مهم نیست و قابل یادگیری هم نیست. در حقیقیت خلاقیت یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که ما می‌توانیم کسب کنیم. با پرورش خلاقیت، به جای مشکلات ما پتانسیل را مشاهده می‌کنیم، به جای موانع، فرصت‌ها را می‌بینیم و به جای چالش‌ها، شانسی برای خلق راه ‌حل‌ها فراهم می‌کنیم. 
خلاقیت در هر چیزی که ما انجام می‌دهیم، بسیار مهم است. مثلاً طراحی محصول، رشد کسب‌وکار و حتی ایجاد اتحاد و همبستگی بین ملت‌ها. ما به معنای واقعی کلمه، هر لحظه از آینده را می‌سازیم و ابداع می‌کنیم.  این مهارت‌ها قابل یادگیری هستند. 

ب‌ن‌د: هر کسی می‌تواند خلاقیت را یاد بگیرد؟

ت‌س: مغز ما برای حل مسئله خلاقانه ساخته شده است و این آسان است که قدرت طبیعی خلاقه خود را کشف و تقویت کنیم. 
مغز انسان در طول بیش از میلیون‌ها سال، از یک مجموعه کوچک سلول‌های عصبی با قابلیت‌های محدود به یک ساختار افسانه‌ای پیچیده که برای نوآوری بهینه شده است، تکامل پیدا کرده است.
مغز‌ متعالی و تکامل‌یافته ما همیشه در حال ارزیابی محیط دائماً در حال تغییر و تحلیل و مطابقت پاسخ‌های ما به تناسب هر وضعیت است. هر جمله‌ای که ما به کار می‌بریم منحصر به فرد است، هر یک از تعاملات ما متمایز است و هر تصمیم‌گیری ما با اراده آزاد انجام می‌شود. 
این که ما توانایی ارائه مجموعه‌ای از بی‌نهایت پاسخ جدید به جهان اطرافمان را داریم، یادآوری دائم این است که ما به طور طبیعی مبتکر هستیم. این مهارت‌ها با ابزارها و تکنیک‌های خاص قابل رشد هستند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: