معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: دولت تلاش دارد شرکت‌های فناور را به سمت فرهنگ کارآفرینی و صادرات هدایت کند.

سورنا ستاری در 22 آبان ماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به فعالیت سه هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور گفت: هدف دولت سوق دادن این شرکت‌های فناور به سمت صادرات است. در برنامه‌ریزی این معاونت برای صادرات محصولات این شرکت‌ها در دو سال آینده یک میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.
وی افزود: میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود امسال میزان فروش واحدهای فناور کشور به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.
وی اظهار داشت: این شرکت‌ها در سال گذشته توانستند حدود ۴۵۰ میلیون دلار از فروش خود را صادرات داشته باشند. 
معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به وجود نیروی انسانی کارآمد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: صادرات این محصولات در بخش آی‌.تی قابل سنجش نیست، اما تمام آمارها و داده‌های اطلاعاتی در زمینه محصولات مختلف از جمله داروها و قطعات فناورانه است. مهمترین هدف دولت با توجه به دانش و استعداد این شرکت‌ها سوق دادن این پتانسیل‌ها به سمت فرهنگ کارآفرینی است. 
بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، امروز صبح به منظور افتتاح مرکز نوآوری سنندج و برای بازدید از پیشرفت طرح های دانش بنیان و فناورانه و رفع مشکلات پیش‌روی فعالان و شرکت های دانش بنیان، وارد استان کردستان شد.

صادرات ۲۴۰هزاردلاری محصولات فناوری کردستان
خالد سعیدی، رییس پارک علم و فناوری استان کردستان صبح امروز در جمع شرکت های دانش بنیان استان کردستان که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد، گفت: از ابتدای فعالیت پارک علم و فناوری در این استان ۲۴۰ هزار دلار محصولات فناوری صادر شده است.
وی اظهارداشت: هم اکنون ۹۲ واحد فناور در این پارک فعال هستند که زمینه ایجاد اشتغال ۸۱۳ را فراهم کرده است. در این مدت ۳۱ میلیارد ریال حمایت از واحدهای فناوری استان کردستان شکل گرفته که ۴۸ میلیارد ریال درآمد داشته اند.
وی ادامه داد: در این مدت شرکت های دانش بنیان استان کردستان موفق شده اند ۲۱ اختراع را به ثبت برسانند و ۳۰ محصول را تجاری سازی و به بازار عرضه کنند.
سعیدی یادآور شد: میزان درآمد شرکت های رشد یافته در این مرکز از سال ۹۲ تا ۹۶ حدود ۱۱۴ میلیارد ریال بوده که زمینه اشتغال ۲۳۱ نفر را فراهم کرده است و در سال ۹۶ نیز ۱۷ محصول تجاری سازی شده است.
وی بیان کرد: همچنین شرکت های رشد یافته در این مرکز موفق شده اند چهار طرح ملی را در حوزه فناوری راه اندازی و به بهره برداری برسانند.
وی در پایان گفت: از ابتدای اغاز فعالیت پارک علم و فناوری تا راه اندازی آن مبلغی بالغ بر ۱۳۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

افتتاح مرکز نوآوری سنندج
طی مراسمی با حضور سورنا ستاری ساختمان بنیاد نخبگان استان کردستان در سنندج افتتاح شد. بنیاد نخبگان استان کردستان در ساختمان احمدزاده یکی از ساختمان های قدیمی و متعلق به میراث فرهنگی افتتاح شد؛ اهدا و اختصاص این ساختمان به بنیاد نخبگان استان کردستان جزو مصوبات سفر پیشین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سال ۱۳۹۴ به کردستان بود که طی این چند سال تجهیز و امروز افتتاح شد. این ساختمان دارای ۸۰۰ مترمربع زیربنا و در چهار طبقه است که طبقه اول به موزه و نمایشگاه برای معرفی نخبگان کردستانی اختصاص داده و دیگر طبقات نیز در اختیار نخبگان جهت برگزاری جلسات علمی قرار گرفته است.

افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه کردستان
همچنین مرکز نوآوری دانشگاه کردستان نیز امروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
فردین اخلاقیان، رییس دانشگاه کردستان در مراسم افتتاح این مرکز اظهار کرد: فاز نخست مرکز نوآوری دانشگا کردستان در ۲۰۰ مترمربع راه اندازی شده است و در فاز دوم نیز ۸۰۰ مترمربع دیگر به این مهم اختصاص خواهد یافت. 
وی از معاون علمی و فناوری رییس جمهور خواست که از لحاظ تجهیزات و اعتبارات مرکز نوآوری دانشگاه کردستان را حمایت کند.
صادق سلیمانی، مدیر مرکز نوآوری دانشگاه کردستان نیز در این مراسم از هزینه کرد یک میلیارد ریالی برای تجهیز فاز نخست این مرکز خبر داد و گفت: هم اکنون پانزده نفر از تحصیل کردگان رشته های مختلف در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: نوآوری در نوآوری با بهره مندی از ویژگی های فرهنگی، طبیعی،گردشگری و تجاری کردستان از محورهای فعالیت این مرکز به شمار می آید و امیدواریم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نگاه ویژه ای به این مرکز داشته باشد.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز بر تجهیز فازهای اول و دوم مرکز نوآوری دانشگاه کردستان و حمایت ویژه مالی از این مرکز تاکید کرد و گفت: امیدواریم روز به روز شاهد توسعه فعالیت های نوآورانه در مراکز علمی و دانشگاهی در کشور باشیم.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: