رییس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری از بازگشت 1072 نخبه علمی به کشور خبر داد و گفت: استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان موقعیت های مناسبی برای نخبگان بازگشته خارج از کشور را فراهم کرده اند.

علی مرتضی بیرنگ، شب گذشته در گفتگو با 18:30 درباره طرح استفاده از ظرفیت های نخبگان علمی خارج از کشور گفت: همه نخبگان که به دلایل مختلف در خارج از کشور ادامه تحصیل می دهند، قصد مهاجرت قطعی از کشور را نداشتند اما بعد از گذشت چند سال علاقه هایی در کشور میزبان برای آنها ایجاد می شود؛ محیط زندگی با استانداردهای بالا، دلایل وسوسه انگیز کشور میزبان و برخی مواقع عادت به آن محیط از جمله موانع بازگشت نخبگان علمی به کشور است.
وی افزود: اجرای طرح همکاری با متخصصان و کار آفرینان ایرانی خارج از کشور، از جمله طرح هایی است که دولت برای بازگشت نخبگان از سال 1394 آغاز کرده است. از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 1072 نفر نخبه علمی از دانشگاه های برتر دنیا به کشور بازگشتند.
بیرنگ به امتیازها و امکانات بنیاد علمی نخبگان برای بازگشت دانشجویان و نخبگان دانش آموخته به کشور اشاره کرد و گفت: تنها از موقع درخواست بازگشت تا تعیین تکلیف آنها 25 روز زمان صرف می شود. 
به گفته وی، نخبگانی که تصمیم به بازگشت به کشور را دارند، می توانند در سامانه معاونت علمی و فناوری ثبت نام کنند و ما را از تصمیم به فعالیت خود در بازگشت مطلع کنند تا شرایط برای بازگشت و شغل آنها مهیا شود.
 قائم مقام معاونت علمی و فناوری در امور بین الملل اظهار داشت: هم اکنون استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان موقعیت‌های مناسبی برای بازگشت نخبگان به کشور فراهم آورده اند. تاکنون 150 نفر از نخبگان علمی بازگشته به ایران شرکت دانش بنیان تاسیس کرده اند. بیش از 300 نفر از این افراد نیز توانسته اند به عنوان هیات علمی، جذب دانشگاه ها شوند. هم اکنون گروهی در معاونت علمی نیز متصدی پیگیری بهبود فضای بازگشت نخبگان است.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: