مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، تنها راه ایجاد رقابت در حوزه دانش بنیان حرکت در لبه دانش و دستیابی به فناوری‌های جدید دانست و گفت: راه ورود و ماندگاری شرکت‌های دانش بنیان به بازارهای داخلی و خارجی، داشتن نگاه صادراتی و تلاش برای اخذ استانداردهای بین المللی است، در غیر اینصورت این شرکت‌ها محکوم به شکست می‌شوند.

دکتر علی وطنی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت شرکت های دانش بنیان را، جوانی و خام بودن دست اندرکاران این شرکت ها دانست و گفت: عمدتا گردانندگان شرکت های دانش بنیان نسل جوان و فاقد بسیاری از تجارب برای ایجاد مناسبات اقتصادی، سیاسی و حتی بین المللی هستند.
وی افزود: هم اکنون شرکت های دانش بنیان در ابتدای راه هستند و چالش ها و موانع مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. وجود چالش های قانونی و حقوقی یکی از این موانع است؛ وظیفه برطرف کردن این مشکل برعهده دولت و مجلس است که معاونت علمی در این راستا پیگیری های خود را تا رسیدن به حصول نتیجه انجام خواهد داد.

ضرورت پرورش ایده و خلق نوآوری جدید در بازه زمانی یکساله
وی با اشاره به زمان یکساله مجوزهای دانش بنیان به شرکت های ایده پرداز گفت: به هرحال مجوز هایی که داده می شود یکساله است و این بدان معنی است که این شرکت ها باید در یک زمان محدود ایده های خود را پرورش داده و یک نوآوری جدید ارایه کنند. اگر این فرصت نباشد به طورحتم بسیاری از شرکت ها به تولید محصولات سنتی و تکراری روی خواهند آورد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور اظهار داشت: اگر می خواهیم حوزه دانش بنیان رقابتی ایجاد کنیم تنها راه آن حرکت در لبه دانش و دستیابی به فناوری های جدید و در سطوح بالاتر است. البته در این مسیر برخی شرکت ها با فناوری های جدید وارد می شوند و برخی نیز با کاهش قیمت و ارایه تسهیلات و خدمات پس از فروش وارد بازار رقابت می شوند.

داشتن نگاه اقتصادی؛ رمز ماندگاری شرکت‌های دانش بنیان
وی مشکل چگونگی تامین تسهیلات مالی را یکی از موانع فعلی گریبانگیر شرکت های دانش بنیان در کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون تنها راه ورود و ماندگاری شرکت های دانش بنیان به بازار جهانی، داشتن نگاه صادراتی و تلاش برای دریافت اخذ مجوزها و استانداردها بین المللی است. در غیر اینصورت این شرکت ها محکوم به شکست و حذف شدن از بازار خواهند شد.
وطنی اشراف نداشتن شرکت های دانش بنیان به علم بازاریابی و فروش را یکی دیگر از مشکلات مبتلا به شرکت های دانش بنیان در کشور عنوان کرد و گفت: امروز بسیاری ازشرکت ها محصولات حتی بسیار خوب و با کیفیتی تولید می کنند اما به دلیل اشراف نداشتن به علم بازاریابی و فروش و جدی نگرفتن مباحث این علم قدرت برند شدن ندارند و حتی پس از مدتی افت کرده و از سطح رقابت خارج می شوند.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: