معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: یکی از مولفه های قدرت نرم در هر کشوری صنعت اسباب بازی است اما اکنون ایران با 5 تا 6 هزار سال تاریخ علم و فرهنگ قادر به تجاری سازی این صنعت نیست.

سورنا ستاری در افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، صنعت اسباب بازی را یکی از مولفه های قدرت نرم در هر کشوری عنوان کرد و افزود: هم اکنون در برخی کشورها علوم مختلف از جمله صنعت اسباب بازی به راحتی تجاری سازی می‌شوند. این در حالی است که کشور ما با 5 تا 6 هزار سال تاریخ علم و فرهنگ قادر به تجاری سازی این صنعت نیست.
وی اظهار داشت: اگرچه اکنون ما فرش و گلیم را به عنوان یادگاری به یکدیگر هدیه می دهیم و در حوزه صنایع دستی سرآمد هستیم اما هنوز نتوانسته ایم این صنعت را نیز تجاری سازی کنیم.

وی بیان کرد: از وقتی به پول نفت رسیدیم، هویت خود را نابود کرده ایم و دانشگاه های ما در این حوزه وارد نشده اند. 
ستاری تصریح کرد : در حوزه صادرات غیر نفتی و صنعت ما به سمت تجاری سازی نرفته ایم و دانشگاه ها به سمت طرح و ایده های جدید در بخش های مختلف نرفته اند؛ به همین دلیل است که نمی توانیم داستان ها و فرهنگ غنی خود را در قالب صنایع مختلف از جمله اسباب‌بازی به بچه ها بشناسانیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون معاونت علمی و فناوری به دنبال این حلقه مفقوده است، گفت: اینکه ما با پول دولت و نفت، عروسک تولید کنیم و انتظار داشته باشیم بچه ها بازی کنند، اتفاقی در صنعت اسباب‌بازی نمی افتد بلکه باید نوع نگاه خود را در بازار گسترده کنونی متفاوت کنیم. 
ستاری افزود: جشنواره ملی اسباب‌بازی نمونه ای از فعالیت ها برای توجه به ساخت و تولید اسباب‌بازی داخلی در حوزه فرهنگ نرم است تا بتوانیم این صنعت را به بچه ها و حتی در دنیا معرفی کنیم. 
وی اظهار داشت: این صنعت در سال های گذشته با ورود گسترده بازی های رایانه ای متحول شده و بسیاری از اسباب بازی ها در کنار بازی های رایانه ای رنگ باخته است؛ به همین دلیل در معاونت علمی و فناوری یک ستاد خاص تشکیل شده و جا دارد از شرکت هایی که پتانسیل دانش بنیان شدن را در این حوزه دارند، حمایت کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: