چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در مسقط پایتخت عمان با حضور بیش از 80 دانشمند از 20 کشور در دانشگاه سلطان قابوس عمان آغاز شد.

چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی با حضور بیش از 80 دانشمند از 20 کشور جهان به همراه 200 نفر از دانشگاهیان، دانشجویان و محققان کشور در دانشگاه سلطان قابوس عمان از روز یکشنبه (11 آذر) آغاز و به مدت چهار روز ادامه دارد؛ این رویداد به صورت مشترک توسط بنیاد مصطفی(ص) و دانشگاه سلطان قابوس با هدف ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام عمان برگزار می شود.
این نشست با هدف ایجاد شبکه ای برای ارتباط بین دانشمندان مسلمان و شتاب دادن به پیشرفت علمی در جهان اسلام ایجاد شده است.
سلامت، انرژی و آب موضوع های اصلی این دوره از نشست استپ را تشکیل می دهند. در این رویداد چهار روزه، شاهد ارایه‌هایی در زمینه های نانوفناوری، زیست فناوری، فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) وکاربردهای آن در سه حوزه این دوره از نشست استپ خواهیم بود.
علاوه بر موضوع های اصلی این نشست که در ارتباط با سلامت، انرژی و آب عنوان شده است، شرکت کنندگان در این نشست به بررسی راه های تقویت و گسترش روابط علمی در جهان اسلام می پردازند.

در حاشیه نشست استپ، برنامه ای تحت عنوان "نشست آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام" (EISA) نیز در حال برگزاری است که هدف برپایی آن ایجاد ارتباط بین جامعه علمی و سرمایه گذاران است که می توانند ایده های خلاق علمی خود را به محصول تبدیل کنند. نشست ایسا شامل سه بخش اصلی نمایشگاه، ارایه و مذاکرات تجاری است که 25 شرکت دانش بنیان از 12 کشور در نمایشگاه ایسا حضور دارند.
میزان مشارکت علمی کشورهای اسلامی کمتر از 40 درصد است
رسول دیناروند؛ دبیر اجرایی چهارمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی گفت: میزان متوسط مشارکت علمی و فناوری در کشورهای مختلف نزدیک به 65 درصد است و این در حالی است که این میزان در کشورهای اسلامی پایین تر از 40 درصد است.
وی افزود: در برخی از کشورها نیروی انسانی و در سایر کشورها منابع مالی عامل قدرتمند محسوب می شود. آمیزه ای از این دو عامل می تواند عامل پیشرفت های سریع علمی و فناوری در این کشورها باشد.
وی در ادامه گفت: ایجاد شبکه، همکاری و مشارکت باعث افزایش پتانسیل ما خواهد شد؛ در صورتی که اگر دست در دست یکدیگر بگذاریم، ثمره  آن، متعلق به همه ما خواهد بود.
تعامل دانشمندان مسلمان با یکدیگر کم است
سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان داشت: تعامل دانشمندان مسلمان با یکدیگر کم است و برگزاری نشست هایی همچون استپ این فرصت را فراهم می کند که دانشمندان مسلمان دور هم گرد آمده و کیفیت زندگی جامعه مسلمانان را از طریق علم و فناوری بهبود ببخشند.
عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)  ادامه داد: مجامع علمی کشورهای اسلامی همانند خود این جوامع، یکپارچه و منسجم عمل نمی کنند؛ اما با این حال با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات بنیاد مصطفی(ص) مانند نشست استپ آینده ی روشنی را برای جایگاه علم و فناوری در این کشورها متصور شد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: