طرحی با نام برنامه یا طرح نوآفرین برای کمک به کسب و کارهای نوپا از جمله رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت های حقوقی استارتاپ ها برای یک دوره ۳ تا ۵ ساله از ابتدای امسال مطرح و در 18 ماده تدوین شد اما هنوز از این کمیسیون به آن کمیسیون در رفت و آمد است.

سروش قاضی نوری، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص جزییات موانع و روند رسیدگی این طرح گفت: مدت هاست مشغول مذاکره با دستگاه های مختلف هستیم. سعی داریم فضایی فراهم کنیم که شرکت های خیلی کوچک در مراحل اولیه ای که کارشان را راه انداخته اند، خیلی درگیر مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی نشوند. طبیعتا می خواهیم شرکت ها به سرعت رشد کنند، بزرگ شوند، مالیات دهند و منفعت شان به کشور برسد اما نمی خواهیم بیمه و مالیات سد راه پیشرفت این افراد شود یا آن ها را از رسیدن به هدف شان ناامید کند. 
وی افزود: ما با ارایه این طرح، دنبال تسهیل کارهای این افراد هستیم که نیاز نباشد دو سه نفری که دور هم جمع شدند در همان روزهای اول تمام هم و غم و توجه شان را بگذارند برای اینکه چطور شماره کارگاه بگیرند و لیست بیمه رد کنند، چطور درگیری های مالیاتی را حل کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم فراهم کردن این تسهیلات نیز نیاز به صرف زمان و انرژی دارد و به سادگی به دست نمی‌آید. ما نمی توانیم در این برنامه کار خلاف قانون انجام دهیم یا با هدف تسهیل، کاری کنیم که فضای رانتی ایجاد شود. به همین دلیل برنامه بارها چکش کاری شده و امیدواریم به بهترین شکل به تصویب برسد. 
وی افزود: ما مشغول رایزنی جدی با تعداد زیادی از دستگاه های ذیربط مانند سازمان مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صنایع، اداره کارآفرینی وزارت کار هستیم تا در خصوص متن مشترک برنامه نوآفرین، به نتیجه برسیم و نظر مثبت آن ها را جلب کنیم.
وی در خصوص نگرانی هایی که وجود دارد، گفت: نگرانی برخی از دوستان به این دلیل است که حس می کنند چنین حمایت‌هایی ممکن است در برخی موارد به انحراف کشیده شود. ما سعی می کنیم با استفاده از تجربه دنیا در این شکل حمایت ها و تجربیات قبلی که خود در حوزه قانون دانش بنیان داریم، خلاهای موجود را شناسایی کنیم و حمایت هایی خوبی را در این زمینه فراهم کنیم. مثلا اگر بتوانیم به سمتی برویم که استارتاپ ها از یک پنجره واحد مجوزهای لازم را دریافت کنند، خدمت بزرگی صورت خواهد گرفت. 
وی بیان کرد: قانون شرکت های دانش بنیان ما بیشتر دنبال نوآوری های محصول است. در حالی که خیلی از نوآوری ها در مدل کسب و کار است؛ مثلا خشکشویی جدید نیست، اما اگر یک نفر آن را به شیوه ای جدید انجام دهد، مدل کسب و کار جدید و نوآورانه به وجود می آید. در وضعیت فعلی، قانون شرکت های دانش بنیان به سختی می تواند از این سبک نوآوری های مدل کسب و کار حمایت کند. ما امیدواریم با کمک دوستان در معاونت علمی در چارچوب قانون شرکت های دانش بنیان یا از راه و روش دیگری خلاهایی را که در این حوزه وجود دارد، شناسایی و برای پر کردن آن ها تلاش کنیم. 
قاضی نوری تاکید کرد: سعی ما این است که همه نگرانی ها را برطرف و اجماع نظری بین دستگاه های دولتی ایجاد کنیم؛ تلاش داریم ویرایش جدید برنامه نوآفرین را با کیفیت و سرعت آماده و تقدیم هیات محترم دولت کنیم.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: