دغدغه افزایش سرمایه برای تمامی کسب‌وکارها مخصوصا نوپاهایی که کارشان را معمولا با تکیه بر ایده‌ای بکر اما سرمایه اندک آغاز می‌کنند، همواره وجود داشته و در حال حاضر نیز استارتاپ‌های بسیاری با این مقوله دست به گریبان هستند اما این درگیری نباید صاحبان کسب‌وکار را از افتادن در تله افزایش سرمایه، غافل کند.

دغدغه افزایش سرمایه برای تمامی کسب‌وکارها مخصوصا نوپاهایی که کارشان را معمولا با تکیه بر ایده‌ای بکر اما سرمایه اندک آغاز می‌کنند، همواره وجود داشته و در حال حاضر نیز استارتاپ‌های بسیاری با این مقوله دست به گریبان هستند اما این درگیری نباید صاحبان کسب‌وکار را از افتادن در تله افزایش سرمایه، غافل کند.
طبیعتاً بروز کوچکترین اشتباهی، می‌تواند سرمایه‌گذاران را از امر سرمایه‌گذاری منصرف کند، لذا اگر بنیانگذاران کسب‌وکارها بتوانند به دقت از بروز اشتباهاتی که بر این امر تاثیرگذار است، اجتناب کنند شانس خود را برای تضمین دور اول سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌دهند.
در ادامه پنج راهکار مفید به منظور جلب اطمینان سرمایه‌گذاران را ارایه داده‌ایم که قطعا با استفاده از آنها می‌توانید به راحتی سرمایه اولیه موردنیاز استارتاپ خود را تامین کنید.
1) تحقیق درباره سرمایه‌گذاران: اطمینان حاصل کنید که سرمایه‌گذارانی را هدف قرار داده‌اید که بودجه سایر کسب‌وکارهای در اندازه، جایگاه و مدل کسب‌وکار شما را تامین می‌کنند. زمانی که جستجوی خود را محدود و مکالمات خود را شروع کردید، هیچ گزینه‌ای را رها نکنید. بنیان‌گذارانی که متوجه هستند شرکت‌شان به یک سرمایه‌گذار بزرگتر نیاز دارد و از این اطلاعات به منظور تقویت پرونده خود استفاده می‌کند، در نهایت موفق‌تر از کسانی هستند که تنها بر بازده بالقوه شرکت خود تمرکز می‌کنند. همچنین لازم است بنیان‌گذار قبل از ملاقات، درباره تمام سوال ها قابل پرسش و درخواست‌های احتمالی از سوی سرمایه‌گذاران، به خوبی فکر کند. اگر شما از نوع سوال ها، اسناد یا داده‌هایی که سرمایه‌گذار به طور معمول در این نوع جلسات درخواست می‌کنند اطلاعات دقیقی ندارید، بهتر است از یک مربی کمک بگیرید تا بتواند این دانش را با شما به اشتراک بگذارد. اگر بنیان‌گذاران کاملا با این نوع اطلاعات آشنایی داشته باشند، درخواست‌های سرمایه‌گذاران به سرعت پاسخ داده خواهد شد و از سوی دیگر این عملکرد نشان‌دهنده این است که شرکت شما آماده است تا قدم بعدی را دنبال کند. اغلب در جلسات تامین مالی درباره موضوعاتی مانند تیم و به دنبال آن بازار، پیشرفت و ایده بحث و گفتگو می‌شود که از میان این چهار گزینه تیم شما دارای اهمیت بسیار زیادی است. اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به خوبی توضیح دهید که چرا تیم شما قابل اطمینان است و چرا سرمایه‌گذاران باید به کسب‌وکار شما اطمینان کرده و سرمایه خود را در اختیار شما قرار دهد.
2)برآورد نکردن تعهد زمانی: شروع یک کسب‌وکار فوق‌العاده استرس‌زا و چالش‌برانگیز است و در اغلب اوقات هر دقیقه از آن به اندازه یک روز کامل برای بنیان‌گذاران سپری می‌شود؛ حفظ و مدیریت منابع در این شرایط به‌خودی خود یک چالش است و متاسفانه اغلب بنیان‌گذاران، موفق به اولویت‌بندی صحیح به منظور تعیین زمان مناسب برای آماده‌سازی جمع‌آوری کمک‌های مالی نمی‌شوند. کارآفرینانی که سرمایه خود را با موفقیت افزایش می‌دهند قطعا این کار را به صورت دقیق انجام می‌دهند؛ تامین مالی یک استارتاپ پویا نیازمند اختصاص 500 تا 1000 ساعت کاری به این فرآیند است که معمولا شش تا 9 ماه به طول می‌انجامد. بنیان‌گذاران باید در فرآیند تامین سرمایه در چهار مرحله مجزای تکمیل فرآیندهای اولیه، شناسایی یک لیست هدفمند از سرمایه‌گذاران احتمالی، گسترش سرمایه‌گذاران و در نهایت انجام مذاکره قرار گیرند.
 
3) ایجاد زمینه‌های بیش از حد پیچیده: شما به عنوان یک بنیان‌گذار، متخصص پیشتاز در کسب‌وکار خود هستید اما بسیاری از بنیان‌گذاران فراموش می‌کنند که بیشتر سرمایه‌گذاران به اندازه آنها در زمینه موردنظر اطلاعات و دانش لازم را ندارند و با آن آشنا نیستند. زمانی که شما زمینه تمرکز خود را روی مشکلات و چگونگی برطرف کردن آنها گسترش می‌دهید و بیش از حد به آنها می‌پردازید، در واقع موجب کلافگی مخاطبان خود خواهید شد. به بیان دیگر در سخنرانی‌هایی که بیش از حد بر مفاهیم فنی یک راه‌حل تمرکز می‌کنند، اغلب مخاطبان به دنبال نتیجه و هدف آن هستند. به طور متوسط، پرداختن به پیش‌زمینه‌ها باید کمتر از 20 اسلاید داشته باشد و همچنین باید شامل مشکل، راه‌حل، بازار، محصول، کشش، تیم، حسابداری و مقادیر بالقوه باشد. علاوه‌ بر این، بنیان‌گذاران باید دو نسخه از این پیش‌زمینه را در نظر بگیرند؛ یکی که برای ارایه که در زمان واقعی استفاده می‌شود و دارای متن کمتری است و نسخه ثانویه با متن اضافی که می‌تواند به منظور پیگیری برای دیگران مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به ارائه آن به سایرین نباشد.
4)حذف کمک‌های حرفه‌ای: جمع‌آوری و تامین وجوه به ویژه اگر شما در راند اول فعالیت کسب‌وکار خود هستید بسیار انرژی‌بر خواهد بود. جستجوی کمک‌های مفید و حرفه‌ای از یک سازمان یا یک مربی، می‌تواند پشتیبان بسیار بزرگی برای شما باشد و قطعا بنیان‌گذاران را از شکست در جمع‌آوری و تامین مالی حفظ و کمک می‌کند. با هر تلاشی که برای جذب سرمایه انجام می‌شود، بنیان‌گذاران دانش و تجربه بیشتری را کسب می‌کنند؛ با این حال، این متخصصان با افزایش سرمایه برای بقا و ماندگاری مقابله کرده و از مزایای روابط و زمینه‌های آنها بهره‌مند می‌شوند.
5)نادیده گرفتن نیاز به یک طرح احتمالی: وقتی سرمایه‌گذاران زمینه‌های مالی را بررسی می‌کنند، تمایل دارند همه چیز را به خوبی از دیدگاه خود بررسی کنند تا از این طریق متوجه شوند که چگونه می‌توانند میزان سود خود را به حداکثر برسانند؛ در حالی که ممکن است فکر کنید که شما در جایگاه اولیه برای جمع‌آوری سرمایه قرار دارید اما ممکن است سرمایه‌گذاران این حق را قبول نکنند. داشتن برنامه‌های متعدد در هنگام مذاکره، موجب ایجاد قدرت نفوذ بیشتر می‌شود؛ به عنوان مثال می‌توانید از گزینه‌هایی مانند موارد جایگزین تامین مالی یا طرح عملیاتی بدون مالیات استفاده کنید؛ به یاد داشته باشید که بهره‌مندی و رعایت مواردی که در بالا به آنها اشاره شد به شما کمک می‌کند تا شرایط مذاکره و زمان‌بندی آن را مطلوب‌تر کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: