رییس سازمان فضایی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار امریکا، روسیه، اروپا و کانادا جز ۹ کشور برتر دنیا در ساخت ماهواره است.

مرتضی براری با حضور در برنامه تیتر امشب افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت های ماهواره ای یکی از اولویت های سازمان فضایی ایران است که در این راستا قرارداد ساخت ماهواره سنجشی ( در راستای زیست محیطی، مدیریت بلایا و توسعه کشاورزی ) با قدرت تفکیک مکانی ۴۰ متر به دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول شد، خوشبختانه این ماهواره در توسعه فناوری و تربیت نیروی متخصص بوده که توسط متخصصان دانشگاه امیرکبیر ساخته شده و تست ها موفقیت آمیز بوده است که در چند هفته آینده برای عملیات پرتاب به وزارت دفاع تحویل داده خواهد شد.
وی در ادامه درباره توسعه فضایی افزود: مطابق با سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ دو برنامه ده ساله تنظیم شده است. برنامه اول بین سال‌های ۸۵ تا ۹۴ بود که خوشبختانه در آن دهه توانستیم ماهواره های تحقیقاتی بسازیم و در مدار تحقیقاتی ۲۵۰ کیلومتر با ماندگاری حداکثرسه ماه ماهواره را پرتاب و با زمین ارتباط برقرار کنیم بنابراین توفیق اول چرخه کامل فناوری فضایی است که دست پیدا کردیم و توفیق دوم کسب اقتدار علمی در عرصه فضا بود که رتبه اول فناوری در منطقه را کسب کردیم برنامه دوم ده ساله که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است تثبیت کامل چرخه فناوری فضایی مهمترین هدف است که ماهواره های عملیاتی ساخته شوند و در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم و سیگنال پایدار از ماهواره توسط ایستگاه زمینی دریافت کنیم و هم ماهواره هم پرتاب گر وهم ایستگاه بومی ساخته شود.
وی اظهار کرد: در برنامه ده ساله دوم توجه به زیرساخت ها و توسعه کاربرد ماهواره در کشور است. اقتصاد فضا به عنوان اقتصاد نوظهور مطرح است که در ده سال بیش از ۱۳۹ درصد رشد داشته که متوسط رشد آن نسبت به متوسط اقتصاد جهانی ۶/۵ برابر بیشتر بوده است و تا ۲۰ سال آینده این رشد ادامه دارد. امروزه فضا یک فرصت و دغدغه برای کسب ثروت است.
اقتدار علمی و اقتصادی ایران در منطقه
رییس سازمان فضایی ایران درباره اقتدار علمی ایران در منطقه گفت: ما رتبه اول منطقه هستیم . در سال ۲۰۱۶ در مهندسی فضا رتبه ۱۴ دنیا بودیم که در سال ۲۰۱۷ سه پله افزایش رتبه پیدا کرده و به رتبه ۱۱ در دنیا رسیده ایم و امیدواریم این اقتدار علمی به اقتدار فناوری و اقتدار صنعتی و اقتصادی برسد.
وی در ادامه درباره اقتدار اقتصادی نیز گفت: در دهه اول از سال (۸۵ تا۹۴ )ما جز ۹ کشور اول دنیا شدیم که چرخه کامل فناوری فضایی را داریم. در این ده سال دانشگاه های ما خوش درخشیدند که مهمترین سرمایه ما در دهه دوم است. در دهه دوم توجه حداکثری به صنعت و توسعه بازار تاکید شده است. 
براری درباره سهم اقتصاد از این بخش و توسعه اقتصادی گفت: بیش از ده شرکت دانش بنیان در راستای این پروژه ایجاد شده است و در صنعت فضایی فعال هستند. سال ۲۰۱۷ سهم اقتصاد فضا در دنیا ۳۴۵ میلیارد دلار بوده که ۷۶ بخش آن توسط بخش خصوصی اداره می شود. 
وی اظهار کرد : سه ماهواره در سه دانشگاه شریف، امیرکبیر و علم وصنعت توسط متخصصان داخلی ساخته شد که مصداق بارز این است که ما می توانیم شاهد توسعه فناوری و زیرساخت ها باشیم. تلاش بر این است که از تیم های دانشگاهی علاقمند در این عرصه دعوت شود و در راستای توسعه فضای کسب و کار داده های ماهواره ای رایگان در اختیار آنان قرار بگیرد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: