جذب ســرمایه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اساسی برای هر کسب ‌وکار است که اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند موفقیت کسب‌وکار را تا حد زیادی تضمین کند.

جذب ســرمایه یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اساسی برای هر کسب ‌وکار است که اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند موفقیت کسب‌وکار را تا حد زیادی تضمین کند.
در بسیاری مواقع افرادی که صاحب ایده‌های خالقانه هســتند، سرمایه کافی برای عملی کردن ایده‌هایشان را ندارند. از سوی دیگر افرادی که از سرمایه بالایی برخوردارند، افرادی نیستند که خودشان بخواهند ایده‌ای را پیاده‌سازی کنند. در این میان ارتباط صاحبان ایده با سرمایه‌گذاران می‌تواند به خلق کسب‌وکارهای مولد در حوزه صنایع فرهنگی و خالق بینجامد اما چگونه می‌توان این ارتباط را ایجاد کرد و مهم‌تر از آن، چگونه می‌توان این ارتباط را تا حصول نتیجه مطلوب حفظ کرد و به نتیجه رساند؟ 
در ادامه به نکاتی در ارتباط با جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران برای صنایع فرهنگی و خالق اشاره‌ می کنیم که مهارت‌های جذب سرمایه را افزایش خواهد داد.
مهم‌ترین مساله فن بیان و مهارت ارایه ایده است: ارایه ایده نخستین گام در ارتباط میان افراد ایده پرداز و سرمایه‌گذاران است. تا زمانی که از ایده خود با سرمایه‌گذاران صحبت نکرده باشید، هیچ فرقی با یک فرد معمولی ندارید اما به‌محض آن‌که لب به سخن باز کنید، ازآن‌پس این کلمات شما هستند که اثر تعیین‌کننده دارند. حتی اگر بهترین و ناب‌ترین ایده‌ها را هم داشته باشید، درصورتی‌که نتوانید آن را با آب‌وتاب و به صورت دقیق بیان کنید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. این در حالی است که گاه حتی ایده‌های نه چندان بکر به دلیل آن‌که به خوبی ارایه می‌شوند، می‌توانند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. ایده پردازان، سرمایه‌گذاران ذهن شما نیستند و نسبت به ایده ذهنی جز از طریق صحبت آشنایی پیدا نمی‌کنند. ارایه ایده روش‌های مختلفی دارد؛ بخشی از ارایه باید به صورت شفاهی و بخش دیگر آن به صورت ارایه از طریق نرم‌افزارهای مربوطه مانند پاورپوینت یا پرزی انجام شود. به‌هرحال مهم‌ترین مساله فن بیان و نحوه ارایه ایده پرداز است که باید از گیرایی بالایی برخوردار باشد.
 
از دشواری جذب سرمایه‌گذار نترسید: به خاطر داشته باشید که پیدا کردن سرمایه‌گذار برای صنایع فرهنگی و خلاق نسبت به سایر کسب‌وکارها مشکل‌تر است زیرا این دسته از صنایع هنوز چندان‌که باید شناخته نشده‌اند و کمتر کسی از پیچ‌وخم های آنها اطلاع دارد. این مساله به‌خصوص در کشور ما که هنوز لایه‌های سنتی کسب‌وکار پررنگ است بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم شناخت کافی از چیستی صنایع خلاق و کارکردهای آن، نسبت به این حوزه بی‌اعتنا هستند و برخی نیز سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاری غیرضروری و نامعقول می‌دانند. یکی از نکات اساسی که صاحبان کسب‌وکار و صاحبان ایده باید برای جذب سرمایه به آن توجه کنند، توجیه کردن سرمایه‌گذاران نسبت به کلیت صنایع خلاق است بنابراین اگر چندین سرمایه‌گذار به شما جواب منفی دادند، دلسرد نشوید و بهتر است به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید آن‌ها را نسبت به این مقوله بیشتر آشنا کنید.
هر سرمایه‌گذاری مناسب نیست: اگرچه جذب سرمایه مهم‌ترین بخش از هر کسب‌وکار است و می‌تواند باعث موفقیت آن شود، اما باید دانست که هر سرمایه‌گذاری مناسب نیست. در حقیقت برای هر کسب‌وکار و پیاده‌سازی هر ایده، باید سرمایه‌گذار متناسب با آن را پیدا کرد. این مساله به‌ویژه برای کسب‌وکارهای مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق از حساسیت خاصی برخوردار است. سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه رادارند، قبل از هرچیز باید با مفهوم صنایع خلاق و اقتضائات آن آشنا باشند و با این دسته از کسب‌وکارها همانند حوزه‌های دیگر برخورد نکنند. به‌خصوص آن‌که صنایع خلاق و فرهنگی مبتنی بر نوآوری هستند. این صنایع علاوه بر درآمدزایی کارکردهای دیگری مانند کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و غیره نیز دارند. به همین علت بهتر است در جذب سرمایه‌گذار احساسی عمل نشود و حتی اگر به‌اجبار زمان زیادی صرف شود تا سرمایه‌گذار مناسب یافت. با این اقدام مشکلات احتمالی آینده محدود می‌شود.
سرمایه‌گذاران را با کاربرد ایده و شیوه درآمدزایی آن آشنا کنید: ایده‌های پول‌ساز ایده‌هایی هستند که در سطح وسیع کاربردی باشند و بتوانند نیاز بسیاری از افراد را برطرف کنند. نیازی که درصد قابل‌توجهی از افراد به‌نوعی با آن درگیر هستند و قرار است ایده مورد نظر با پاسخ دادن به آن درآمدزایی داشته باشد. ایده پرداز باید بتواند به‌عنوان صاحب ایده، سرمایه‌گذاران را با کاربرد ایده و شیوه درآمدزایی آن به‌صورت مرحله‌به‌مرحله آشنا کند. سرمایه‌گذاران باید بدانند که از نخستین مرحله تا آخرین مرحله قرار است چه فرآیندهایی اتفاق بیافتد و ایده چگونه به درآمدزایی برسد. حتی اگر یک ایده بسیار ناب باشد، زمانی که به‌صورت کلی مطرح شود و به جزییات آن فکر نشده باشد، نمی‌تواند نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و مهم‌تر از آن اصلا قابلیت پیاده‌سازی نخواهد داشت. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: