این روزها، فضای خرید اینترنتی و استفاده از سرویس آنلاین در کشور ما رونق گرفته است. حتی افرادی که پیش‌ازاین نگاه مثبتی به استفاده از خدمات آنلاین نداشتند و با شک و تردید به این موضوع می‌نگریستند، این روزها ناخودآگاه به استفاده از سرویس‌های آنلاین سوق داده شده‌اند.


 همین مسئله موجب رشد کسب‌وکارهای آنلاین با شتاب بسیار بالا در سال‌های اخیر شده است. به این وسیله شاهد ظهور مدل جدیدی از کسب‌وکار در فضای مجازی هستیم. از دو منظر می توان روند رشد کسب‌وکارهای نوین در ایران را شتاب بخشید. ازنظری نقش حاکمیت است که به نمایندگی از آن معاونت علمی اقداماتی انجام می‌دهد. از نظر دیگر بررسی نقش خود کارآفرینان مدنظر است.
 
در حوزه کسب‌وکارهای نوین صنایع خلاق وظیفه ما این است که فضایی مناسب ایجاد کنیم. نخست فضای موردنظر در شهر باشد. برای مثال صنایع‌دستی ما را یاد اصفهان می‌اندازد و شعر و ادبیات به یاد شیراز. در نتیجه باید برنامه مشخصی برای شهرها تدوین شود. این برنامه‌ها باید استعدادها را در کنار هم جمع کند. افرادی که توانمندی فردی دارند و آموزش مناسب دیده‌اند باید با هم همکاری کنند. در مرحله بعدی این افراد توانمند نیاز به بستر مناسب دارند. در مرحله آخر تسهیلاتی که لازمه محیط خلاق هست باید ایجاد شود.
 
از جمله مشکلات اصلی که پیش‌ازاین در این زمینه وجود داشت عدم تعریف کسب‌وکار خلاق و فرهنگی است. اصلی‌ترین تلاش ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی تعریف برنامه حمایت از شرکت‌های خلاق بود که مدتی است راه‌اندازی شده است. به این صورت شرکت‌های خلاق و فرهنگی نیز می‌توانند از حمایت‌های مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرند.
 
از دیگر مشکلات کسب‌وکارهای خلاق عدم آشنایی با قوانین مالکیت فکری و خلاق در کشور است. علت اصلی این امر نبود ضمانت اجرایی بالا و زیرساخت‌های لازم برای پیاده شدن این قوانین بود. به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌زودی سامانه «ثبت شد» را راه‌اندازی می‌کند که افراد می‌توانند بدون اینکه ایده خود را در اختیار کسی قرار دهند طرح خلاق خود را به ثبت برسانند.
 
روند ثبت آثار خلاق در این سایت مدلی پی‌ریزی شده است که برای ثبت ایده‌های خلاق در این سایت نیازی به ارائه اثر و طرح به جایی نیست و احتمال دزدید‌ه شدن ایده نیست. به‌طوری‌که به کمک فناوری بلاک‌چین هر اثر به‌صورت اثرانگشت فرد ثبت خواهد شد و در زنجیره اینترنت قرار خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: