معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات تصمیم دارد فضاهای بدون استفاده ای را که در اختیار دارد برای کسب و کارها تجهیز کند،گفت:این فضاها برای راه اندازی مراکز نوآوری و شتابدهی استارتاپ‌ها بازسازی و نوسازی شده اند.


به گزارش شبکه نوآوری تهران، مدتی قبل اخبار و تصاویری منتشر شد در خصوص اینکه وزارت ارتباطات تصمیم دارد فضاهای بدون استفاده‌ای که در اختیار دارد را برای کسب و کارها تجهیز کند. این طرح که با استقبال خوبی از سوی کسب و کارها مواجه شد، در حال حاضر به شکل جدی دنبال می‌شود.

**قدمی کوچک از یک طرح بزرگ 
دکتر «سید سروش قاضی‌نوری» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا درباره این طرح گفت: طرح گسترده‌ای در قالب توسعه یک پارک‌ علم و فناوری و شعبات آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجراست که هدف آن توسعه اقتصاد دیجیتال است و تجهیز فضاهای خالی ادارات وزارت ارتباطات در سراسر کشور تنها قدم کوچکی در راستای این اهداف است. 
معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات( زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) ادامه داد: یکی از عناصری که در این پارک مورد توجه قرار گرفته و ما در سازمان فناوری اطلاعات آن را پیگیری می‌کنیم، شکل دادن یکسری فضاهای کاری مناسب برای شتابدهی کسب ‌و کارها در حوزه ICTاست. در قدم اول ما دنبال چیزی فراتر از فضای کاری صرف هستیم.
وی با اشاره به این‌که در دنیا مدلی وجود دارد که فضای کاری مشترک به استارتاپ‌ها و شرکت‌ها اختصاص می‌دهد و می‌توان چنین فضایی را در ایران نیز پیاده کرد، اظهار داشت:ایجاد چنین فضایی باید با حمایت بخش دولتی و خصوصی، در کشورمان ایجاد شود. در حال حاضر نیازهای استارتاپ‌های ما خیلی بیشتر از فضاست. آن‌ها علاوه بر یک فضای کاری پویا و فعال به خدمات مشاوره، شبکه سازی و منتورینگ (Mentoring)نیاز دارند. 
معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات افزود: در قدم اول شروع کردیم به شناسایی فضاهایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند یا استفاده مناسبی نداشتند و می‌توانستند به این منظور مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری این فضاها را با هدف‌ تبدیل شدن به مراکز شتابدهی برای استارتاپ‌ها تجهیز، بازسازی و نوسازی کرده‌ایم. این فضاهای کاری به نحوی مدیریت می‌شوند که در کنار آن‌ها خدمات مشاوره‌ای، مدیریتی، تامین مالی نیز به وجود بیاید.

**ایجاد یک حلقه واسط
قاضی نوری با تاکید بر این که فضای کاری که مدتی قبل در مشهد توسط وزیر ارتباطات رونمایی شد، نمونه ای از همین طرح است، گفت: پس از تجهیز این مرکز در حال حاضر فراخوانی را برای دعوت از کسانی که می‌توانند خدمات شتابدهی ارائه کنند در سایت سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده‌ایم. 
«بر اساس این فراخوان، شرکت یا مجموعه‌ای که سابقه خدمات‌رسانی مالی، شتابدهی و مشاوره به کسب و کارها را دارد می‌تواند از قسمتی از فضایی که ما در حال نوسازی و نوآفرینی‌اش هستیم برای ارائه خدمات خودش به استارتاپ‌ها استفاده کند. به طور خلاصه باید بگویم ما عملا گروه‌های واسطی را ایجاد می کنیم که کار را از آن‌جا به بعد پیش ببرند.»
وی تصریح کرد: اگر سازمان فناوری اطلاعات بخواهد به شکل مستقیم بر این کسب و کارها نظارت و آن‌ها را مدیریت کند ممکن است خیلی اثربخش نباشد. به همین دلیل در حال شناسایی همکارانی هستیم که بتوانند بیایند و خدمات ارائه کنند.
قاضی نوری در خصوص چگونگی انتخاب این مجموعه‌های شتابدهنده گفت: این افراد باید طرح کسب و کاری به سازمان فناوری اطلاعات ارائه دهند که در آن مشخص باشد به چه فضایی نیاز دارند، در طول سال چه تعداد رویداد برگزار و چه تعداد تیم را پذیرش خواهند کرد، چه مقدار سرمایه اولیه و با چه شکلی به تیم‌ها خواهند داد و توانایی ارائه چه میزان خدمات را دارند. پس از بررسی طرح های کسب و کاری که به دست ما می‌رسد، مذاکرات اولیه را آغاز می‌کنیم و در صورتی که به نتیجه برسیم، فضا در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
وی در خصوص مرحله بعدی این کار گفت: بعد از توافق با شتابدهنده‌ها و استقرار آنها بر اساس توافقی که انجام شده، این شتابدهنده‌ها بر اساس قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و حوزه فعالیت‌شان، فراخوانی را اعلام خواهند کرد تا استارتاپ‌ها با توجه به شرایط اعلام شده از سوی آن‌ها برای استقرار در این مراکز اعلام آمادگی کنند. قطعا برای حضور در این مراکز، شرایطی وجود دارد که در آینده اعلام می‌شوند.
معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد:کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت ارتباطات، معاونت علمی و سایر متخصصان و ذینفعان بر نحوه فعالیت این مراکز شتاب‌دهی نظارت خواهند کرد. 
قاضی نوری با اشاره به اینکه درحال حاضر این طرح در تهران و شهرهای دیگر نیز در دست اجراست،گفت: این مراکز صرفا قرار نیست از دل فضاهای خالی وزارت ارتباطات و سازمان‌های متبوعه‌ آن بیرون بیاید. هر نهاد یا مجموعه‌ای که فضای اضافی در اختیار دارد می‌تواند برای سهیم شدن در این کار اعلام آمادگی کند. به عنوان نمونه، هم اکنون پژوهشگاهی در تهران اعلام آمادگی کرده تا ساختمان بدون استفاده‌ای که در کنار خود دارد را برای ارائه خدمات شتابدهی در حوزه تخصصی خودش تجهیز کند. سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی نیز در حال کمک کردن برای بازسازی و نوآوری این فضا هستند. هر کسی که توانایی اش را دارد می تواند به این پروژه بپیوندند.

***هدف نهایی
معاون سیاستگذاری سازمان فناوری اطلاعات در باره هدف نهایی این طرح گفت: هدف ما امید است؛ امیدی که در خلال کاری که انجام می‌دهیم پررنگ است. ایجاد فضای کاری برای تیم‌های استارتاپی، به این دلیل است که از کار کردن نترسند. در کارشان پیش بروند. نمی‌خواهیم آن‌ها فکر کنند که اگر به کشورهای دیگر بروند برای‌شان همه چیز مهیاست و در کشور خودشان جایی برای رشد ندارند. 
وی تصریح کرد: ارائه تسهیلاتی مانند سرمایه اولیه اندک، فضای کاری، مربی و منتور، خدمات مشاوره، کمک به بازارسازی و بازاریابی بهترین گام برای رشد دادن امید بین جوانان ماست. می‌خواهیم کاری کنیم که بدانند عرصه کار در ایران فراهم است و هر کس ایده و مهارت خوب داشته باشد و کمرهمت به اجرایی شدن ایده‌اش ببندد، می‌تواند موفقیت‌های بزرگی را رقم بزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: