استارت آپها، به دو دسته مالی تقسیم می‌شوند، کسب و کارهایی که سهامداران آن، مؤسسان آن هستند و کسب و کارهایی که مؤسسان آن، یک سرمایه گذار را در فرایند کاری تسهیم کرده‌اند.

 

در التهاب بازار، طیف وسیعی از استارت آپها دچار بحران می‌شوند، زیرا از نظر سهم بازار و توان مالی، تمکن لازم را ندارند و دست به عکس العمل های سریع می‌زنند که اولین آنها، تخفیف است.

تخفیف، به دلیل کاهش حاشیه سود و البته تغییر نگرش مشتریان، باعث کاهش میانگین فروش در طولانی مدت خواهد شد و برند استارت‌آپ را تضعیف کرده و مشتریان را عادت می‌دهد که همواره منتظر تخفیف بعدی بمانند.

این دقیقاً همان عارضه‌ای است که کسب و کارهای کرایه تاکسی در ابتدای راه اندازی با آن روبرو بودند. آنها مشتریانی داشتند که تنها در صورتی ثبت سفارش انجام می‌دادند که توانسته باشند تخفیف از آن خود کنند.

اما سوال این است، اشتباهات رایج کسب و کارهای نوپا در بازار ایران چیست؟

۱. آنها مشتریان قدیمی را احیا نمی‌کنند

آن طیف از مشتریان که یک بار از یک کسب و کار خرید کرده‌اند، بهترین منبع برای جمع آوری اطلاعات هستند. استارت آپها به دلیل دریافت پالس های منفی از بازار مانند افزایش قیمت ارز، نبود مواد اولیه و غیره، فراموش می‌کنند مشتریان یکبار خرید کرده را دوباره احیا کنند.

۲. به نظر مشتریان خود بی اهمیت هستند

استارت آپها، خدمات و محصولاتی جدید دارند، این به معنی آزمون نشدن این خدمات پیش از این است. پس اگر ذهنیتی درباره محصول یا خدمت وجود دارد، صرفاً نظر صاحبان کسب و کار است. اما عدم استفاده از نظرات مصرف کنندگان، باعث می‌شود محصول در طول زمان، از مسیری که برای آن تعریف شده است، خارج شده و مشتریان آینده را از دست بدهد. این اتفاق در بحران‌های مالی و بازاری، تشدید شده و عارضه آن زودتر نمایان می‌شود.

۳. در شرایط پیچیده بازار، جرأت افزایش قیمت ندارند

یک ذهنیت اشتباه در استارت آپها وجود دارد و آن سندروم کاهش قیمت است. بیشتر کسب و کارهای نوپا گمان می‌کنند می‌توانند با کاهش قیمت محصول یا خدمات خود، میزان تقاضا را جابجا کنند. در صورتی که نه تنها این ذهنیت اشتباه است، بلکه در بسیاری از موارد مشاهده شده که افزایش قیمت، می‌تواند نشانه کیفیت بالاتر محصول نیز باشد.

این رویداد را در کسب و کارهای فست فود مشاهده می‌کنیم، در این صنعت، تا حد زیادی، قیمت نشانه کیفیت است! حس شما نسبت به یک پیتزا ۴ هزار تومانی چیست؟؟

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: