مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت، ثبت اختراع به تنهایی بی فایده است و باید مالکیت فکری را به اقتصاد نزدیک و از آن بهره برداری کرد.

به گزارش شبکه نوآوری تهران، در سمینار تجاری سازی اختراعات در دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و استارتاپ ها که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، مباحثی با موضوع تجاری سازی برای دانشگاه ها وتاثیرات اجتماعی، اقتصادی ومالی آن، انتقال فناوری و ماموریت دانشگاه، تجاری سازی برای استارت آپ ها و اسپین اوت ها، اکوسیستم های کارآفرینی، ارزیابی افشاهای اختراع، تجاری سازی و بازاریابی فناوری در نتیجه نهایی و جلسه پرسش و پاسخ، فرآیند قبل از تجاری سازی، صدور مجوز نرم افزار در پروژه ها، معرفی قراردادها و موافقت نامه ها توسط دکتر مارتین جاکل از دانشگاه علمی وکاربردی zhaw زوریخ سوییس و جولین لوالوئیس دانشگاه unitec ژنو ارایه می شود.
25 فروردین در ابتدای این سمینار دکتر« حسام زند حسامی » مدیرکل دفترنوآوری و کسب وکار نوین معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: «در فضای مالکیت فکری تلاش کردیم از لحاظ حقوقی ومدیریتی ارتقاء داشته باشیم، این فعالیت از پنج سال گذشته شروع شده و با سهمی که در احیاء قانون مالکیت فکری داشتیم، این اقدامات را آغاز کردیم.
این کارگاه دومین کارگاهی است که در حوزه تجاری سازی برگزار می شود، کارگاه نخست را در زمستان سال 96 برگزار کردیم. این کارگاه با توجه به مشکلات کشور درحوزه مالکیت فکری، از لحاظ خود مالکیت فکری و اختراع و هم مدیریتی که در مالکیت وجود دارد برگزار شده است. 
این کارگاه درخصوص مالکیت فکری اعم از خود اختراع، ثبت اختراع، جستجوی اختراع و مشاوره هایی که درحوزه اختراع ارایه می شود، پیش بینی شده است و کماکان در کشورمان در این حوزه ضعف داریم.»
وی افزود: هم موتورهای جستجو( کسانی که این قابلیت را دارند ومی توانند جستجو کنند، به سایر افراد راهنمایی بدهند) و هم وکلایی که در ارایه اظهارنامه می توانند کمک کنند و حتی کسانی که قرار است ارزیابی کنند، آگاهی کافی از این نظام ندارند. 
حسامی اضافه کرد: به لحاظ تعداد و آمار در کشور وضعیت بدی در نظام مدیریتی و اقتصادی مالکیت فکری نداریم؛ اما سوال این است که چقدر از اختراع هایی که ثبت کرده ایم تبدیل به یک جریان اقتصادی شده و توانسته ثروت ایجاد کند؟ مهم است که بررسی شود چه تعداد از شرکت های ما به این سمت می روند که اختراع را ثبت کنند یا اختراع هایی که انجام شده را ارزش گذاری کنند و در یک معامله موفق به فروش برسانند و آن را اقتصادی کنند. وقتی با بدنه این حوزه کار می کنیم، می بینیم که نیاز اساسی در این زمینه شفاف سازی و افزایش سطح آگاهی مردم راجع به اختراع است.
وی افزود: در فضای دانشگاهی وقتی از اختراع صحبت می شود، بارها شنیده ام که می گویند تعدادی از افراد کارهایی به اسم اختراع انجام می دهند، از سوی دیگر مخترعین می گویند که معلوم نیست این اختراع ما را چه کسی ارزیابی و کار ما را رد می کنند و خیلی سخت می گیرند. از سوی دیگر سراغ صنعتگران هم که می رویم می گویند این اختراع ها اصلا به درد نمی خورد، و در کل می بینیم که یک ناآگاهی راجع به اختراع هست.
حسامی بیان کرد: اما با این اوصاف درحوزه های مختلف سیاستگذاری و مرکز مالکیت فکری، کار در حال انجام است و خیلی از اختراع هایی که ثبت می شود سختگیرانه است. باید این افراد را در دانشگا ه ها، مراکز نوآوری و پارک های فن آوری از این فرآیند آگاه کنیم و افراد را به سوی حرکت معکوس به سمت اختراع راهنمایی کنیم.
وی گفت: متاسفانه اختراع های ما معمولا بر اساس ضرورتی که در ذهن ما وجود دارد صورت می گیرد، این محصول تولیدی گاهی خیلی خواهان ندارد و این امر موجب سرخوردگی مخترع می شود؛ در حالی که صنایع ما کلی مشکل دارند و اگر ما بتوانیم در پاسخ آن مشکلات چیزی را تولید کنیم قطعا قبل از اختراع، مشتری آن را دیده ایم و این می تواند حرکت اقتصادی ایجاد کند. 
حسامی یادآور شد: چیزی که ما 3 سال پیش تحت عنوان نظام مالکیت فکری وانتقال نظام مالکیت فکری شروع کردیم، این بود که سطح آگاهی عمومی همه اعم از دانشجو، فرد عادی و چه افرادی که در بنیاد نخبگان برای حمایت از این افراد حضور دارند و حتی کسانی که درمرکز مالکیت فکری برای ارزیابی هستند را با برنامه های مختلف بالا ببریم، بحث مالکیت فکری فقط بحث حقوقی و دریافت یک گواهینامه نیست. 

*** اتکا شرکت های بزرگ دنیا به دارایی فکری 
دکتر مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکزمالکیت معنوی نیز در این سمینار گفت: در حوزه رسالتی که داریم سعی کردیم بقیه حلقه های اکوسیستم فناوری اعم از خلق تکنولوژی، آگاهی بخشی و تجاری سازی را با فعالیت هایی در بعد ملی و فرا ملی و بین المللی با سازمان جهانی مالکیت معنوی به هم متصل کنیم.
وی بیان کرد: متاسفانه اقتصاد ما رقابتی نیست و قسمت اعظم اقتصاد ما دست دولت است. اگر در یک اقتصاد رقابتی بخش های خصوصی فعال باشند، قطعا شرکت ها سعی خواهند کرد از ظرفیت مالکیت معنوی برای رقابت استفاده کنند، عمده اتکای کمپانی ها و شرکت های بزرگ در دنیا برای توسعه فعالیت های خود استفاده از دارایی فکری است.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: