چه چالش‌هایی در راه استارت‌آپ‌ها قرار دارد؟ ویژگی‌های یک استارت‌آپ موفق چیست؟ تیم یک استارت‌آپ باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟ در این متن سعی شده تا حدودی به پرسش‌هایی از این دست پاسخ داده شود.

شروع به کار و توسعه‌ی موفق استارت‌آپ‌ها، چالش‌های زیادی پیش پای ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به عنوان مثال طیف وسیعی از استارت‌آپ‌ها محصولاتی ارائه می‌دهند که نمونه‌ی آن پیش از این در بازار وجود نداشته و بنابراین، باید بازار فروش محصول توسط شرکت ایجاد شود و استراتژی مورد نظر شرکت برای فروش مناسب با شراط بازار تعیین گردد. بازاریابی موفق و ایجاد نیاز به محصول در بازار هدف یکی از چالش‌های مهم در راه استارت‌آپ‌هاست. تعیین بازار هدف استارت‌آپ کمک زیادی به چینش استراتژی فروش محصولات شرکت می‌کند. بازار هدف می‌تواند یک بازار عمومی باشد که تمامی شهروندان از محصول ارائه شده توسط استارت‌آپ استفاده کنند و یا یک بازار تخصصی مانند صنعت، ادارات، ارگان‌های دولتی و نظامی و... تعین شود. پس از مشخص شدن بازار هدف شرکت، ایده و محصول باید نیاز مورد نظر بازار را به بهترین شکل تامین کند. برای این کار باید اطلاعات و برآورد مناسبی از شرایط و نیازهای بازار داشت تا محصول یا خدمات شرکت بتواند نظر مصرف‌کنندگان را جلب کند. قبل از ورود به بازار باید بتوان به پرسش‌هایی مانند پرسش‌های زیر پاسخ داد تا درک مناسبی از وضعیت بازار به دست بیاید:
•    آیا نیاز به محصولات و خدمات ارائه شده توسط استارت‌آپ وجود دارد؟
•    چه کسی به محصول نیاز دارد؟
•    آیا شرکت‌های دیگری هستند که محصولات یا خدمات مشابهی ارائه می دهند؟
•    وضعیت رقابت در بازار چگونه است؟
•    چگونه می‌توان جایگاه خود را در بازار مورد نظر تثبیت کرد؟

 و پرسش‌هایی از این دست. تبلیغات و تولید محتوای مناسب به منظور ارائه شرکت و محصول ارائه شده نقش مهمی در شناخته شدن محصول و کشف بازارهای احتمالی ایفا می‌کنند. در این بین تبلیغات گرافیکی و تصویری در کنار تبلیغات اینترنتی تاثیر بیشتری در درگیر شدن ذهن مخاطب با محصول ارائه شده دارند.
به روز بودن ایده و استفاده مناسب از تکنولوژی کمک بسزایی در موفقیت استارت‌آپ‌ها خواهند کرد. با نگاه به تجربه‌‌ی استارت‌آپ‌های موفق در ایران می‌توان به خوبی به اهمیت تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت، موبایل و رایانه در موفقیت استارت‌آپ‌ها پی برد. تکنولوژی تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی در جهان مدرن شده و روند بازار نشان داده است که شرکت‌ها و ایده‌هایی که پا به پای تکنولوژی روز حرکت نکنند، دیر یا زود از صحنه بازار خارج می‌شوند و رقیبانی که استفاده موثری از تکنولوژی دارند، بازار ره به نفع خود هدایت می‌کنند.
خلاقیت و کارایی تیم استارت‌آپ در کنار انگیزه و روحیه‌ی کار تیمی راه را برای مواجهه استارت‌آپ با چالش‌های پیش روی خود بسیار هموار می‌کند. بسیاری از غول‌های فناوری و تکنولوژی امروز ابتدا تیم‌هایی کوچک اما خلاق، باانگیزه و پرتلاش بودند و کارآیی آن‌ها به علت هماهنگی و ذوق کاری اعضای تیم بسیار بالا بود.
تلاش برای جذب سرمایه و نظر سرمایه‌گذاران عامل کلیدی در ادامه راه استارت‌آپ‌ها است. سرمایه برخی استارت‌آپ‌ها از طریق بنیان‌گذاران و اعضای تیم تامین می‌شود و بقیه شرکت‌های نو بنیان (استارت‌آپ) باید بتوانند سرمایه‌ی بازار را به سمت خود هدایت کنند. سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها ریسک بسیار بیشتری نسبت به سایر زمینه‌های سرمایه گذاری مانند املاک یا بانک‌ها و... دارد و تیم استارت‌آپ باید بتواند سرمایه‌گذاران را قانع به سوددهی و موفقیت کار خود کنند که البته کار چندان آسانی نیست. البته تعدادی از سرمایه‌گذاران هستند که به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، به علت امکان سوددهی کوتاه مدت و بالا علاقه دارند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران علاقه زیادی به ارتباط با شرکت‌های نو بنیان دارند که استارت‌آپ‌ها مستقیما باید با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و محصول خود را معرفی کنند.
این تنها بخشی از چالش‌های پیش‌روی استارت‌آپ‌ها است که در فرآیند تشکیل شرکت و ادامه راه باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی تجربه‌ی استارت‌آپ‌های موفق و راه‌‌حل‌های آن‌ها در مواجهه با این چالش‌ها کمک خوبی برای استارت‌آپ‌ها خواهد بود. در کنار ریسک و چالش‌های استارت‌آپ، شرکت‌های نو بنیان پتانسیل و امکان بالایی برای موفقیت در بازار دارند در صورتی که با دانش و مطالعه مناسب وارد بازار شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: