بی گمان با شنیدن نام «شتاب دهنده» سوالاتی از قبیل شتاب‌دهنده های کسب و کار چیستند؟ آن ها چگونه کار می‌کنند؟ چه نیازی به آنها وجود دارد؟ آیا آن‌ها واقعا مسیر هوشمندی برای استارت آپ هستند؟ را از خود پرسیده‌اید.

شتاب­دهنده­ ی کسب و کار چیست؟ و آیا می‌تواند برای شما مفید باشد؟

 

بی­‌گمان با شنیدن نام «شتاب­‌دهنده» سوالاتی از قبیل شتاب‌­دهنده­‌های کسب و کار­­ چیستند­؟ آن­‌ها چگونه کار می‌­کنند؟ چه نیازی به آن­‌ها وجود دارد؟ آیا آن‌­ها واقعا مسیر هوشمندی برای استارت­آپ هستند؟ را از خود پرسیده‌­اید.

در چند سال گذشته، شتاب­‌دهنده‌­ها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌­اند. اولین و یکی از بزرگترین شتاب­‌دهنده­های مطرح دنیا، شتاب­‌دهنده‌­­ی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقه‌­ی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکت­‌هایی چون Airbnb و Dropbox است. شتاب­‌دهنده‌­ها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌­کنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعه­‌‌ی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته می‌­شوند. مراحل عضویت یک استارت‌­آپ در شتاب­‌دهنده­‌ها عبارت است از:

1. درخواست و پذیرش در دوره­‌ی پیش شتاب‌­دهی:

از شتاب‌­دهنده‌­های مطرح و شناخته شده به سختی می‌­توان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% استارت‌­آپ‌­ها می‌­توانند عضوی از آن­‌ها شوند. استارت‌­آپ‌­ها در حالی­‌که هیچ تهعدی به شتاب‌­دهنده­‌ها نداده‌­اند می‌­توانند در دوره‌­ی پیش شتاب‌­دهی با منتورها ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آن‌­ها بدانند و سپس قرارداد ببندند. در این دوره برخی از بنیان‌­گذاران با وجود آن‌­که از شتاب‌­دهنده­‌ها پذیرش گرفته‌­اند، انصراف می­‌دهند.

2. جذب سرمایه:

یکی از دلایلی که کارآفرینان و استارت‌­آپ‌­ها به سراغ شتاب‌­دهنده‌­ها می­‌روند، جذب سرمایه است. شتاب­‌دهنده‌­ها به طور معمول سرمایه بذری (seed money) را در اختیار استارت‌­­آپ‌­ها قرار می‌دهند. این پول ممکن است از 10،000 تا 120،000 دلار بسته به استارت­‌‌آپتان باشد.

3. تمرکز:

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آن‌­ها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را می­‌گذرانند. این زمان فشرده­‌ای است که شرکت‌کنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.

4. یادگیری:

یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاه‌­ها و ایونت‌­ها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سال‌­ها در یک حوزه­‌ی مشخص فعالیت داشته‌­اند و آشنا به محیط و حوزه­‌ی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.

5. شبکه‌­سازی:

در طول دوره‌­ی شتاب­‌دهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایه­‌گذاران بالقوه فرصت‌­های زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکه­‌سازی می­‌کنند.

6. Demo Day:

در نهایت به «Demo Day» می­‌رسیم. در این روز اعضای تیم‌­های استارت‌­آپی که دوره­‌ی شتاب‌­دهی را به پایان رسانده‌­اند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده می­‌شوند می­‌توانند ایده‌­های کسب و کاری و فعالیتی که در حال انجام آن هستند را به سرمایه­‌گذاران توضیح ­دهند.

 

آیا شتاب‌­دهنده می‌­تواند برای شما مفید باشد؟

شتاب‌دهنده یک پیش شرط اجباری برای راه‌­اندازی یا رشد یک استارت‌­آپ موفق نیست. در حقیقت، بسیاری از برجسته‌­ترین کارآفرینان و بزرگترین استارت­‌آپ‌­ها عضو هیچ شتاب‌­دهنده‌­ای نبوده­‌اند و این، آن‌­ها را از فروش میلیون و میلیارد دلاری باز نداشته است.

یک شتاب­‌دهنده می­‌تواند برای شما مفید باشد اگر:

  • برای 3 تا 6 ماه رایگان باشند؛
  • می‌­توانید 100٪ از وقت خود را در دوره­ شتاب‌­دهی صرف کار کردن بر روی ایده‌­ی استارت‌­آپتان کنید؛
  • دوره را با بودجه­‌ی بسیار کمی طی کنید؛
  • در فشاری سخت و شدید و با یادگیری سازمان­ یافته‌­ای توسط دیگران رشد کنید؛
  • در استارت‌­آپتان بیش از یک بنیان­‌گذار داشته باشید.

اگر تصمیم گرفته‌­اید که عضوی از یک شتاب­‌دهنده شوید، حتما اطمینان حاصل کنید که به درستی ارزش و ریسک آن را متوجه شده‌­اید. آیا سرمایه­‌گذاران آن‌­ها با استارت‌­آپ و ایده‌­ی شما هماهنگ خواهند شد؟ چه درصدی در روز دمو به شما تعلق خواهد گرفت؟ پاسخ سوالاتی از این دست را بیابید. یک شتاب­‌دهنده­‌ی موفق می­‌تواند مزایای بسیاری در اختیار شما بگذارد. زمانی برای ارزیابی آن­‌ها بگذراید و سپس به آن‌­ها ملحق شوید.

 

- How Startup Accelerators Work?; Alejandro Cremades.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: