دانشمندان جهان اسلام با مشارکت در ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP)، تعاملات علمی و فناورانه دنیای اسلام را رونق می‌دهند.

نخستین نشست کمیته علمی ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی در حوزه آب و انرژی با حضور سعید سهراب‌پور دبیر ششمین نشست استپ و محمدحسن سعیدی دبیر کمیته علمی همبست آب و انرژی برگزار شد.

در این نشست چند جانبه سعید سهراب پور دبیر اجرایی ششمین نشست استپ با بیان اینکه مهمترین هدف نشست استپ، بسترسازی و شکل دهی و هدایت تعاملات علمی و فناورانه مبتنی بر مسائل جهان اسلام است، گفت: به دنبال آن هستیم که دانشمندان جهان اسلام حول مسائل و چالشهای کشورهای اسلامی گردهم آیند.

وی افزود: نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی مشهور است. دو دوره از آن در ایران و سه دوره آن نیز در مالزی، عمان و پاکستان برگزار شده است.

سهراب پور با بیان اینکه، دوره ششم رویداد استپ، آبان ماه سال جاری در ایران برگزار می‌شود، بر نهایی شدن هرچه سریعتر اجرای برنامه‌ها و پنل‌ها در دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از دانشمندان حاضر در این رویداد تاکید کرد.

 وی در ادامه با بیان اینکه، ارتباط دانشمندان جهان اسلام با یکدیگر، برخلاف دانشمندان تراز اول جهان، ضعیف تر است، گفت: نشست استپ تلاش می کند به منظور شبکه سازی و ایجاد ارتباط بین دانشمندان جهان اسلام یک بستر مناسب طراحی و ایجاد کند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ در ادامه بیان کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با هدف اثربخشی در زیست بوم علم و فناوری و ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، اقدام به شبکه سازی برای استفاده از ظرفیت های عظیم دنیای اسلام کرده است.

در ادامه این نشست، محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی نشست استپ نیز، گفت: حوزه های مورد بحث در نشست استپ شامل سلامت و همبست آب و انرژی و همچنین سطوح کارکردی، ارتباطات علم، بانوان و علم و فناوری و  تامین مالی علم و فناوری می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از دانشمندان جهان اسلام متناسب با پنج حوزه در زمینه علم و فناوری از ۳۴ کشور در این دوره از نشست استپ حضور دارند، بیان کرد: این مهمانان از کشورهای مالزی، ترکیه، انگلستان، هند، عراق و غیره هستند.

دبیر اجرایی ششمین نشست استپ عنوان کرد: با توجه به اینکه نشست استپ محلی برای شبکه¬سازی بین دانشمندان جهان اسلام است، سعی داشته ایم که مهمانان از سازمان های بین المللی، رسانه های علمی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دانشگاه ها باشند.

جعفری با اشاره به دستاوردهای نشست های قبلی استپ در حوزه علم و فناوری، تصریح کرد: حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته و مراکز آموزش عالی، عقد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه ها و اجرای برنامه های همکاری مشترک میان دانشمندان و دانشگاه ها از جمله برنامه های این نشست است. 

وی ادامه داد: تصویب شکل گیری ۹ کارگروه تخصصی در حوزه های مختلف و شکل گیری شبکه آزمایشگاهی و  ارائه گرنت های تحقیقاتی در قالب برنامه آزمایشگاه نوآوری از دیگر دستاوردهای لاین نشست است.

جعفری همچنین گفت: رویداد آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، نیز با هدف فناوری و تجاری سازی برگزار می‌شود که مخاطبان آن، شرکت های دانش بنیان هستند و این رویداد نیز برنامه مستقلی است که در کارخانه نوآوری آزادی برگزار خواهد شد.

وی در پایان  اظهار کرد: شبکه سازی دانشمندان جهان اسلام، زمانی شکل می‌گیرد که فرآیند عرضه و تقاضا وجود داشته باشد؛ در حالی که برخی از کشورها، متقاضی این نشست هستند و استپ فقط یک کنفرانس علمی برای آنان نیست و برخی از افراد برای شبکه سازی در آن حضور دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: