شیوع کرونا بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. تقریبا هیچ کسی نیست که تحت تاثیر تبعات ناشی از کرونا قرار نگرفته باشد. کسب‌وکارها و استارتاپ‌های مختلف، چه کوچک چه بزرگ در پی همه‌گیری این بیماری به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

بعضی از آنها از جمله کسب‌وکارهای مرتبط با سفر به کلی فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند، برخی دیگر نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و برخی دیگر خود را با شرایط جدید وفق داده‌اند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در ادامه نکاتی را خواهید دید که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) به صاحبان کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها توصیه می‌کند تا در این دوران بتوانند ریسک آسیب را کاهش دهند، از کارکنان خود محافظت کنند و حامی مشتریان باشند. اینها نکاتی است که چه برای کوتاه مدت و چه برای بلندمدت می‌توانید برای حفظت از کسب‌وکار خود در این دوران سخت مد نظر داشته باشید.

ایجاد امکان کار کردن از راه دور

بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، مدت‌ها پیش از شیوع این بیماری و اجبار به دورکاری، بخش زیادی از کارهای خود را از طریق نیروهای دورکار انجام می‌دادند. ابزارهای رایگان زیادی وجود دارد که صاحبان کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها می‌توانند از آنها برای فراهم کردن امکان دورکاری برای کارمندان استفاده کنند. با کمک این ابزارها کارکنان می‌توانند با محیط کار و سایر همکاران در تماس باشند حتی اگر همگی در یک مکان قرار نداشته باشند.

 

انجام کارها از راه دور

 

از شرایط به وجود آمده استفاده کنید و امکاناتی فراهم کنید تا امکان دورکاری برای کارکنان فراهم شود. حتی اگر این دوران تمام شود، بد نیست به دورکاری به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مجموعه خود فکر کنید. دورکاری، هم برای مدیران و هم برای کارکنان یک مجموعه، مزایای متعددی دارد. از افزایش بهره‌وری کارکنان گرفته تا صرفه‌جویی در برخی منابع.

کاهش جلسات و سفرها

در این مدت باید تلاش کنید تا میزان تماس با ویروس به حداقل برسد. هر دورهمی و جلسه گروهی که دارید به تعویق بیاندازید. هر سفر کاری یا کنفرانسی که در حال برنامه‌ریزی آن بودید، متوقف کنید. اگر صاحب یک مجموعه هستید باید بدانید که در کنار وظایف و مسئولیت‌های دیگر، در برابر حفظ امنیت و سلامت جسمی کارکنان هم مسئولید.

انعطاف‌پذیری در برابر کارمندان

این روزها مدارس بسته‌اند همانطور که بسیاری از کسب‌وکارها، ادارات و مراکز تجاری تعطیل شده‌اند. با توجه به این شرایط اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید باید بیشتر نسبت به کارمندان خود انعطاف‌پذیری نشان دهید. بسیاری از آنها ممکن است بیمار در خانه داشته باشند یا وظیفه مراقبت از فرزند نیز بر دوش‌شان افتاده باشد. شرایط کارکنان را در نظر بگیرید و البته آماده باشید که در یک دوره زمانی با کمبود نیروی کار هم مواجه شوید.

شفافیت با مشتریان

در این شرایط سخت و بحران اقتصادی همه با هم هستیم. چه مشتری چه صاحب یک کسب‌وکار، همه به نحوی به خاطر شیوع کرونا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. اگر نمی‌توانید خدمتی یا محصولی را به درستی به مشتری ارائه کنید، در این مورد با آنها صادق باشید و به طور شفاف، تغییرات کسب‌وکار خود را گزارش دهید. مطمئن باشید که تا زمانی که ارتباط موثری با آنها برقرار کنید و در مورد مشکلات پیش آمده صادق باشید، مشتری‌ها را از دست نمی‌دهید.

همچنین در مورد اقداماتی که در جهت مسئولیت اجتماعی خود در نظر می‌گیرید یا کارهایی که برای سلامت کارکنان و مشتریان خود انجام می‌دهید به آنها اطلاعات کافی بدهید. اگر کسب‌وکار شما تغییری کرده که مشتری باید بداند، حتما او را در جریان بگذارید. اگر با انجام برخی اقدامات می‌توانید خیال مشتریان را برای استفاده از خدمات و محصولات‌تان راحت کنید، حتما این کار را انجام دهید و حتما در مورد آن اطلاع‌رسانی کنید. 

حساسیت در مورد بهداشت محیط

اگر مالک یک کسب‌وکار یا رئیس یک مجموعه هستید، اقدامات لازم بهداشتی را برای ایجاد فضایی سالم برای کارکنان انجام دهید. پیش از این در مقاله‌ای به طور مفصل در مورد کارهایی که باید در این دوران برای مقابله با شیوع کرونا در محیط کار انجام دهید، نکاتی مطرح کرده‌ایم. در ادامه به طور مختصر به چند مورد اشاره می‌کنیم. نکاتی که شاید این روزها زیاد شنیده باشید ولی به نظر می‌رسد که همین مسائل بهداشتی فعلا بهترین سلاح ما در برابر کرونا است.

  • دست دادن ممنوع: برای احوالپرسی از روشی بدون تماس مستقیم استفاده کنید.


دست دادن ممنوع!

  • شستن دست‌ها: کارکنان باید بلافاصله بعد از ورود به محل کار و هر بخش از محیط، دست‌های خود را بشویند و شستن دست‌ها را هر چند ساعت تکرار کنند.

شستن دست‌ها

  • اجتناب از لمس کردن صورت: مدام به کارکنان یادآوری کنید که صورت‌شان را لمس نکنند.

دست زدن به صورت ممنوع!

  • ضدعفونی کردن مداوم سطوح: سطوح مورد استفاده را مرتب ضدعفونی کنید که شامل دستگیره در، نرده راه‌پله، دستگاه‌های کارت‌خوان، میز و... است.

ضدعفونی کردن سطوح

هر چقدر بیشتر در مورد تمیزی و بهداشت محیط حساس باشید، مشتریان و کارکنان خود را در شرایط امن‌تری قرار می‌دهید.

تغییر استراتژی کسب‌وکار به سمت دنیای آنلاین

در این شرایط که همه‌گیری ویروس بسیاری از مغازه‌ها و مراکز تجاری و ادارات را بسته شاید بهترین فرصت باشد که تا جایی که برای کسب‌وکار شما امکان‌پذیر است، استراتژی خود را به سمت حرکت به دنیای آنلاین تغییر دهید. می‌توانید تمام یا بخشی از کسب‌وکار خود را آنلاین کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین در زمان همه‌گیری و تعطیلی‌ها هم به فعالیت خود ادامه دادند و حتی به خاطر عدم حضور بسیاری از رقبا، از این شرایط نفع بیشتری بردند.

دنیای آنلاین

مثلا در ووهان چین که مرکز شیوع کرونا بود، کمپانی لوازم آرایشی Lin Qingxuan، تقریبا ۴۰ درصد از فروشگاه‌های خود را بست ولی مشاوران زیبایی این شرکت از طریق پلتفرم‌های دیجیتال مثل وی‌چت، با مشتریان به شکل مجازی در ارتباط بودند، محصولات را تبلیغ می‌کردند و فروش آنلاین این مجموعه را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دادند. به گزارش هاروارد بیزینس ریویوز (Harvard Business Review)، فروش این مجموعه در ووهان نسبت به فروش سال گذشته، رشد ۲۰۰ درصدی پیدا کرد.

اگر کسب‌وکار شما تعطیل شده یا در شرف تعطیلی است، راهی پیدا کنید که در دنیای آنلاین بتوانید کارتان را ادامه دهید.

در نظر گرفتن بیمه‌های مخصوص کسب‌وکار

وقتی کسب‌وکاری راه می‌اندازیم، بیمه شاید آخرین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنیم. بحران‌هایی شبیه به شیوع کرونا می‌تواند تلنگری باشد که برای آینده، نقش موثر بیمه را فراموش نکنیم. در مورد بیمه‌های مرتبط با کسب‌وکار و مشاغل از شرکت‌های بیمه سوال کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. با وجود بیمه خیالتان راحت می‌شود که در بحران‌های این‌چنینی، پشتیبانی مالی دارید تا از پس سختی‌های کسب‌وکار بر بیایید. البته شاید الان هیچ بیمه‌ای به کارتان نیاید ولی برای آینده باید آمادگی داشته باشید.  

برنامه‌ریزی برای طولانی‌مدت

حتی اگر بحران ناشی از کرونا به همین زودی‌ها تمام شود، تاثیراتی که روی اقتصاد، اشتغال و درآمد گذاشته به زودی از بین نمی‌رود. تقریبا همه کسب‌وکارها تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌اند و تاثیرات منفی در برخی صنعت‌ها مثلا گردشگری بیشتر از بقیه بخش‌ها، مخرب و جبران‌ناپذیر بوده است. از تمام این تجربه‌ها باید درس بگیرید و برای طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کنید.

با این بحران، بسیاری از نقاظ ضعف کسب‌وکارها خودش را نشان می‌دهد. از این فرصت برای پیدا کردن نقاط ضعف استفاده کنید و برای حل آنها برای آینده و برای طولانی‌مدت برنامه‌ریزی کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: