شبکه فناوری و نوآوری ایران که بستری برای هم‌افزایی و همکاری میان اعضای زیست‌بوم نوآوری ایران به شمار می‌رود، برای برطرف کردن یکی از مهم‌ترین نیازهای موجود در کشور، یعنی تامین نیروی انسانی...

تینت، شبکه فناوری و نوآوری ایران که بستری برای هم‌افزایی و همکاری میان اعضای زیست‌بوم نوآوری ایران به شمار می‌رود، برای برطرف کردن یکی از مهم‌ترین نیازهای موجود در کشور، یعنی تامین نیروی انسانی همچون سال‌های گذشته با کمک کارگزار استراتژیک و راهبردی خود "آزمون استخدام بخش خصوصی" نسبت به فراهم‌کردن بستری مناسب برای اتصال نیروی کار متخصص و کارآزموده به شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، شرکت‌های نوپا، نوآور و استارتاپ‌ها که نیاز به نیروی کارآمد دارند، اقدام کرده است. ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی در سال  1401 با نظارت و همکاری شبکه فناوری و نوآوری ایران (تینت) برگزار شد. در جهت شفافیت هرچه بیشتر و بهبود تجربه برگزاری برای دوره هفتم آزمون، به روال ادوار قبل، گزارش و آمار عملکردی و میزان رضایت شرکت‌کنندگان بررسی، تجمیع و در ادامه منتشر می‌گردد.

 

آمار داوطلبان ثبت‌نام شده

تعداد کل داوطلبان در ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی، 81.261 نفر بوده است. همچنین آمار‌های پراکندگی جنسیتی نشان می‌دهد حدود 53 درصد از داوطلبان را آقایان و 47 درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

 

 

گزارش شرکت های ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی

آزمون استخدام بخش خصوصی  در حالی به ششمین ایستگاه خود رسید که 5100 سازمان و شرکت صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان متقاضی جذب نیروی انسانی خود از این طریق بوده‌اند که از این بین بیش از 95 شرکت بورسی یا فرابورسی هستند.

لازم به ذکر است بسیار از این سازمان‌ها و شرکت‌ها فراخوان جذب خود را به صورت رسمی از طریق این آزمون اعلام نموده‌اند، نظیر:

  • گروه صنعتی دیپوینت
  • پاکشوما
  • مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت
  • مجموعه گلستان
  • فناپ
  • گروه صنایع غذایی تحفه
  • صنایع غذایی بهشهر
  • و ...

 

گزارش شش دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی در سال 1401 با هدف رفع نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی به نیروی متخصص در دوران پسا کرونا در 9 دسته شغلی و 221 عنوان شغلی برگزار شد. این آزمون همانند پنج دوره گذشته خود، توانست سهم قابل توجهی از معرفی نیروی کار خصوصا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار را داشته باشد. در جداول زیر گزارشی از عملکرد 6 دوره آزمون استخدام بخش خصوصی بیان شده است.

مشارکت مجموعا بیش از  600 هزار نفر در شش دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

با توجه به برگزاری شش دوره از آزمون استخدام بخش خصوصی، تا کنون  609.726 نفر به صورت مجموع در این شش دوره شرکت نموده‌اند. که از این بین 54 درصد را آقایان و 90.4 درصد را فارغ‌التصیلان دانشگاه‌ها تشکیل داده‌اند.

بیش از  100 هزار  معرفی شده در شش دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

تا کنون 103.447 نفر از طریق آزمون استخدام بخش خصوصی به سازمان‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی معرفی شده‌اند که تعداد معرفی در ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی 2.66 برابر اولین آزمون استخدام بخش خصوصی بوده‌است. همچنین تعداد سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به آزمون استخدام بخش خصوصی اعتماد کرده‌اند هر سال افزایش داشته است و این میزان در آزمون ششم به 5100 سازمان و شرکت متقاضی نیرو رسیده است

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

 

 

روند انجام آزمون و بررسی نقاط تمایز با سایر آزمون‌های استخدامی

 

یکی از نقاط تفاوت و برتری آزمون استخدام بخش خصوصی نسبت به سایر شیوه‌های برگزارشده، ارزیابی شخصیتی و بررسی قابلیت‎های روانشناختی و مهارت‌های نرم در کنار بررسی مهارت‌های تخصصی و سخت‌افزاری است. به همین ترتیب، داوطلبان پیش از شرکت در آزمون‌های تخصصی، چندین مرحله از جمله انجام آزمون‌های شخصیت‌شناسی ( NEO، Disc، MBTI)، علاقه‌مندی شغلی (My Next Move) ، هوش هیجانی (Bar-On) و آزمون هوش چندگانه (GARDNER) را پشت سر گذاشته‌اند تا بنابر نتایج به‌دست آمده، متناسب با ظرفیت‎ها، استعدادها، علایق و توانایی‌های خود،  بهترین و مناسب‌ترین رد‌ه‌های شغلی را برگزینند. بنابر این برای هر داوطلب بر اساس داده‌های واردشده به طور متوسط 80 صفحه تحلیل و راهنما منتشر شد و در دسترس کارجویان قرار گرفت که در مجموع بیش از 7 میلیون صفحه راهنمای شغلی برای کل داوطلبان تولید، منتشر و در اختیار آن‌ها قرار گرفت. آمار حاصل از رضایت داوطلبان نشان می‌دهد که این مرحله با اقبال عمومی مواجه شده و بیشتر داوطلبان این اطلاعات را برای انتخاب مسیر شغلی خود متناسب با ظرفیت‌ها و توانایی‌هایشان موثر دیده‌اند.

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

همچنین جمع‌آوری اطلاعات موثر از داوطلبان، نظیر دلایل ترک یا پایان شغلی قبلی، در مراحل ثبت‌‎نام آزمون استخدام بخش خصوصی می‌تواند راه را برای تحلیل‌های کاربردی و راهگشا در حوزه منابع انسانی باز کند. برای مثال مطابق آمار،اتمام پروژه در سازمان، تمایل به پیشرفت شغلی و عدم رضایت از شرایط مالی شرکت از مهم‌ترین دلایل قطع همکاری داوطلبان با مشاغل قبلی خود بوده است.

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

 

بررسی و تعیین مهارت‌های تخصصی

بعد از انجام آزمون‌های شخصیت‌شناسی و مهارت‌های نرم، داوطلبان در آزمون‌های تخصصی به‌صورت آنلاین شرکت کرده‌اند تا متناسب با رده‌های شغلی انتخاب‌شده، میزان مهارت‌های لازم سنجیده و ارزیابی شود.

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که در ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی رشته‌های مهندسی و مالی، اداری، حقوقی با حدود  22 درصد درخواست از سمت داوطلبان استخدام به‌عنوان رده‌های شغلی پرطرفدار شناخته شده‌اند. حدود پنجاه درصد دیگر تقاضاهای شغلی نیز به حوزه‌های هنر، مدیریت، سلامت، فنی و اجرایی، خدمات، فناوری و اطلاعات و بازاریابی و فروش اختصاص یافته است که به تفکیک درصد، تعداد متقاضیان و تعداد رده‌های شغلی در نمودار زیر قابل مشاهده است:

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

بعد از برگزاری  مرحله آزمون‌های شخصیت‌شناسی، داوطلبان ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی در مرحله آزمون‌های تخصصی به رقابت پرداختند. در این مرحله، داوطلبان دارای درصد بالای 40 در شایستگی‌های الزامی، در وضعیت قبولی قرار گرفتند. بیش از 88 داوطلبانی که در 3 شایستگی و بیشتر نمره شایسته(بالای 80 درصد) را کسب نمودند از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان دعوت‌به‌کار شده‌اند. علاوه بر آن،  83 درصد از داوطلبانی که تعداد مهارت شایسته آن‌ها بیش از دو مورد بوده‌است، در وضعیت دعوت به کار قرارگرفته‌اند و همچنین 68 درصد از داوطلبان تعداد مهارت‌های احراز‌شده آن‌ها دو مورد بوده‌است، از طرف آزمون استخدام بخش خصوصی به سازمان و شرکت‌ها معرفی شده‌اند. بدیهی است که بر اساس تعداد مهارت، تعداد فرصت‌های دعوت به کار و همچنین حقوق پیشنهادی افزایش می‌یابد. گزارش تفصیلی در نمودار ذیل بیان شده‌است.

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

 

در مجموع بیش از 18.000 نفر از برگزیدگان ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی، به بیش از 5100  سازمان و شرکت تجاری، صنعتی و دانش‌بنیان  بخش خصوصی معرفی شده‌اند که مشخصات آن‌ها در گزارش عملکرد آزمون استخدام بخش خصوصی منتشر خواهد شد.

 

میزان رضایت از برگزاری ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی

نتایج نظرسنجی سراسری و آنلاینی که در خصوص رضایت داوطلبان از نحوه برگزاری و خدمات‌رسانی ششمین آزمون استخدام بخش خصوصی صورت‌گرفته، نشان‌دهنده رضایت حداکثری شرکت‌کنندگان از فرایندها و مراحل مختلف آزمون است که به تفکیک در نمودار زیر قابل مشاهده است:

 

گزارش عملکرد پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی

 

شایان ذکر است همانند برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان، برای برگزیدگان ششمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی نیز امکان عضویت در شبکه فناوری و نوآوری ایران (TINet) فراهم گردیده است و این عزیزان می‌توانند از تسهیلاتی چون اخذ امریه یا پروژه جایگزین خدمت در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دریافت بیمه تکمیلی، تسهیلات مربوط به کسب‌وکار و کارآفرینی، فضای کار اشتراکی، تسهیلات آموزشی و مهارت‌افزایی و ... بهره‌مند شوند.

 

همچنین با کلیک اینجا میتوانید گزارش جامع‌تری را مشاهده نمایید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: