در این مقاله به مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای کارآفرینان پرداخته‌ایم که می‌تواند در مدیریت کسب‌وکارشان به آنها کمک کند.

مهارت‌های کارآفرین، نقشی شبیه به سوپاپ‌های اطمینان را برای موفقیت یک کسب‌وکار ایفا می‌کنند. هر کارآفرین باید از قابلیت‌های خاصی برخوردار باشد تا با استفاده از آن‌ها، در پیاده‌سازی ایده‌ها، مدیریت امور و همین‌طور مواجهه با شرایط بحرانی، عملکرد بهتری داشته باشد. در این مطلب از تی‌نت قصد داریم ده مورد از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرین را نام ببریم. از این ده مورد، پنج مورد را به مهارت‌های سخت و پنج مورد را به مهارت‌های نرم اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

مهارت‌های سخت

۱- تدوین طرح تجاری

در فهرست مهارت‌های کارآفرین باید جایگاه مهمی برای هنر نوشتن و تدوین یک بیزنس پلن در نظر بگیریم. واقعیت این است که اغلب افراد برای پیاده‌سازی ایده‌هایشان، منابع مالی کافی در اختیار ندارند. بسیار کم پیش می‌آید که یک کارآفرین بتواند با تکیه بر بنیه‌ی اقتصادی خودش، ایده‌هایش را اجرا کند. به همین دلیل، لازم است که برای ایده‌هایمان، پشتوانه مالی محکمی فراهم کنیم.

 

مهارت های کارآفرین

 

اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟ پاسخ روشن است: از طریق جمع‌آوری سرمایه یا همان جلب حمایت مالی. بیزنس پلن، یک طرح توجیهی درباره کسب‌وکار، اهداف، منافع بالقوه و مواردی ازاین‌دست است که شما آن را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهید. سرمایه‌گذار با مطالعه طرح، جذابیت ایده‌های تجاری‌تان را می‌سنجد و درباره همراهی یا عدم همراهی با شما تصمیم‌گیری می‌کند. مهارت در تدوین طرح تجاری، کمک می‌کند تا بتوانید سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار را تأمین کنید. سرمایه‌ای که اگر نباشد، همه ایده‌هایتان در مرحله رؤیا باقی می‌مانند و هرگز رنگ واقعیت را نخواهند دید!

۲- سواد مالی

سواد مالی، یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرین است. شما باید جریان‌های ورودی و خروجی مالی به کسب‌وکارتان را بشناسید و بتوانید بین هزینه‌ها و درآمدها، تعادل برقرار کنید تا از این راه کسب‌وکارتان به سودآوری برسد. عدم برخورداری از سواد مالی، یکی از مهم‌ترین دلایل ورشکستی بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در همان اوایل مسیر است. یک کارآفرین موفق باید با مباحث مربوط به مدیریت مالی آشنا بوده و روی ریال به ریال جریان‌های مالی بنگاه اقتصادی‌اش، نظارت داشته باشد. ضمناً شما باید قادر به تنظیم یک بودجه‌بندی درست باشید تا کارایی مالی مجموعه‌تان را به حداکثر برسانید.

آگاهی از چرخه‌ها یا سیکل‌های تجاری نیز اهمیت زیادی دارد. بیشتر استارت‌آپ‌ها در ابتدای کار، جریان‌های نقدی منفی را تجربه می‌کنند زیرا سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند ولی به دلیل عدم برقراری ارتباط با مشتریان، جریان مالی ورودی زیادی ندارند. چنین مسئله‌ای نباید ناامیدتان کند. بلکه باید به پشتوانه سواد مالی، برای تأمین هزینه‌های لازم برای گذار از این مرحله برنامه‌ریزی کنید تا به روزهای آفتابی برسید!

۳- مهارت بازاریابی

واقعاً نمی‌توان در فهرست مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرین از بازاریابی نام نبرد! البته که می‌توانید برای این مهارت، کارشناسان بازاریابی را استخدام کنید. اما وقتی تازه در ابتدای مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ هستید و بودجه محدودی هم دارید، آیا واقعاً می‌توانید از پس تأمین هزینه‌های بازاریابی برآیید؟ فراموش نکنید که استخدام کارشناسان بازاریابی به این معنا نیست که شما به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار، دیگر مسئولیتی در این زمینه ندارید! تحت هر شرایطی، باز هم موفقیت کسب‌وکارتان به مهارت شخص شما در امر بازاریابی بستگی پیدا می‌کند.

 

بازاریابی برای کارآفرینان

 

بگذارید در اینجا مشخصاً درباره مهارت برندسازی شخصی یا Personal Branding صحبت کنیم. دلیل موفقیت یک کسب‌وکار در وهله اول، مالک آن کسب‌وکار است. فردی که رهبری یک مجموعه را بر عهده دارد و همه دوست دارند به مجموعه تحت‌ هدایت او بپیوندند. کارمندان شما باید به این نتیجه برسند که شما همان مدیر یا رهبری هستید که می‌توانید بستری مناسب برای فعالیت آن‌ها فراهم کنید. حتی متقاعدسازی یک سرمایه‌گذار برای حمایت مالی از استارت‌آپ هم تا حد زیادی به مهارتتان در بازاریابی بستگی دارد. وقتی فاقد مهارت بازاریابی شخصی باشید، آنگاه حتی با وجود داشتن ایده‌های جذاب هم بعید است موفق شوید.

۴- سواد داده‌ای

سواد داده‌ای، از آن دست مواردی است که در ارتباط با مهارت‌های کارآفرین، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. داده‌ها در سال‌های اول رشد یک استارت‌آپ، یکی از ارزشمندترین دارایی‌های شما هستند، بنابراین باید از مهارت کار با داده‌ها و تحلیل آن‌ها برخوردار باشید. مهم نیست از چند ابزار برای جمع‌آوری داده استفاده می‌کنید. تا زمانی که نتوانید تحلیل مؤثری از آن‌ها داشته باشید، چنین ابزارهایی چندان برایتان سودمند نخواهند بود.

سواد داده‌ای، همان درک اعداد و تبدیل آن‌ها به‌ نوعی بینش عملی است. یک کسب‌وکار کوچک باید بتواند از ابزارهای مؤثری مثل Google Analytics، Google Search console و ... استفاده کند. استفاده از این ابزارها در کنار قدرت تجزیه‌وتحلیل، کمکتان می‌کند تا کسب‌وکارتان را نه بر اساس احساسات، بلکه بر مبنای واقعیات، راهبری و هدایت کنید.

۵- مهارت‌های مربوط به حوزه فناوری

مهارت‌های کارآفرین در حوزه فناوری، صرفاً به توانایی دریافت و ارسال ایمیل خلاصه نمی‌شود! برای آنکه به یک کارآفرین شش‌دانگ تبدیل شوید، باید مهارت کار با ابزارهای مهم در حوزه‌های مختلف فناوری را در خودتان ایجاد یا تقویت کنید.

یادگیری ابزارها و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های کارآفرین در حوزه فناوری محسوب می‌شود. با استفاده از این مهارت، می‌توانید سازمان‌دهی مناسبی برای تیم کاری‌تان ایجاد کنید که این ویژگی بالأخص در ارتباط با تیم‌های دور کار، فوق‌العاده مهم و اثرگذار است.

مدیریت وبلاگ و همین‌طور کار با صفحات رسانه‌های اجتماعی، از موارد مهم دیگری هستند که حتماً باید توانایی انجام آن‌ها را داشته باشید. در ضمن ازآنجاکه کسب‌وکارتان حتماً به یک وب‌سایت هم نیاز دارد، اگر بتوانید خودتان با تکیه بر دانش برنامه‌نویسی و طراحی، این وب‌سایت را بسازید، از حیث اقتصادی، خیلی به نفعتان خواهد بود.

 

مهارت های سخت برای مدیران

 

آشنایی با مجموعه Microsoft Office هم که به‌قول‌معروف از اوجب واجبات است! اکسل و توابع آن را خیلی خوب یاد بگیرید چون بی‌تردید با آن زیاد سروکار خواهید داشت و البته دراین‌بین از برنامه‌هایی مثل Word و PowerPoint هم غافل نشوید.

مهارت‌های نرم

۱- الهام‌بخشی

الهام بخشی، جایگاه ویژه‌ای در فهرست مهارت‌های کارآفرین دارد. مدیران و رهبران امروزی به کارکنانشان دستور نمی‌دهند بلکه آن‌ها را برای انجام وظایفشان به بهترین شکل ممکن، توانمند می‌سازند. وقتی یک تیم کاری تشکیل می‌دهید، باید کاری کنید تا اعضای تیم از کار کردن، هیجان‌زده شوند. وقتی مهارت الهام‌بخشی داشته باشید، می‌توانید کارکنانتان را هم‌زمان به‌سوی توسعه شغلی و توسعه فردی هدایت کنید. برای این منظور باید روی مهارت‌های گفتاری و نوشتاری‌تان، کار کنید. یادتان باشد با خیره شدن به افراد، نمی‌توانید برای آن‌ها الهام‌بخش باشید!

۲- شجاعت

یکی دیگر از مهارت‌های کارآفرین، شجاعت است! شجاعت برای تجربه چالش‌های جدیدی که مواجهه با آن‌ها به ریسک‌پذیری نیاز دارد. ریسک، بخشی جدایی‌ناپذیر از ماهیت و فلسفه کسب‌وکار است.

 

ریسک پذیری در کسب و کار

 

اگر شهامت انجام کارهایی را که موفقیتتان در آن‌ها تضمین‌شده نیست، نداشته باشید، آنگاه همواره در حباب امنتان باقی می‌مانید. حبابی که بعد از جا ماندن از رقبا، ناگهان می‌ترکد و کسب‌وکارتان را از گردونه‌ی رقابت، خارج می‌کند! پس شجاع باشید و این شجاعت را به کارکنانتان نیز انتقال دهید.

۳- مدیریت استرس

حتی ایده‌پردازی درباره راه‌اندازی یک استارت‌آپ هم می‌تواند استرس‌زا باشد و وقتی عملاً برای اجرای ایده‌ها دست‌به‌کار شوید، این استرس بیشتر و بیشتر خواهد شد. البته در این مسیر، تنها نیستید. اعضای تیم کاری‌تان نیز هر کدام، تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرند. در اغلب اوقات، استرس می‌تواند به نوعی یأس و ناامیدی تبدیل شود و وقتی فضای یاس بر یک کسب‌وکار حاکم شود، موفقیت به امری غیرممکن تبدیل خواهد شد. پس به‌عنوان یکی دیگر از اساسی‌ترین مهارت‌های کارآفرین، روی مدیریت استرس، تا می‌توانید کار کنید.

۴- مهارت‌های ارتباطی

پرواضح است که هرگاه صحبت از مهارت‌های کارآفرین می‌شود، نمی‌توان از هنر برقراری ارتباط مؤثر غافل ماند. برای این منظور، ابتدا باید گوش سپردن فعال را بلد باشید و در وهله بعد روی مواردی مثل صحبت کردن، نوشتن و همین‌طور ایراد سخنرانی عمومی تسلط خوبی داشته باشید.

۵- انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری، لازمه فعالیت و بقا در یک محیط متلاطم است. در فضای رقابتی امروز که هر لحظه آن می‌تواند دستخوش تغییر باشد، باید بدانید که چطور خودتان را با تغییرات، سازگار کنید. سرعت و کیفیت انطباق‌پذیری، همان عاملی است که کسب‌وکارها به‌واسطه آن، در بزنگاه‌های حساس یا گوی سبقت را از رقبا می‌ربایند یا از قافله عقب می‌مانند! به همین دلیل است که روی انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرین، تأکید زیادی می‌شود.

سخن آخر

غیر از موارد ده‌گانه‌ی مذکور، بی‌تردید در ارتباط با مهارت‌های کارآفرین به موارد دیگری نیز می‌توان اشاره کرد. اما ما در این مطلب تلاش کردیم گلچینی از مهم‌ترین آن‌ها را تقدیمتان کنیم. با این ده سوپاپ اطمینان، بی‌تردید به یک کارآفرین متمایز تبدیل خواهید شد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: