راه‌اندازی کسب‌وکار شاید از عهده یک نفر بربیاید، اما برای رشد و توسعه آن قطعا به شرکای تجاری و هم‌بنیان‌گذارانی نیاز است. در این پست به روش‌های یافتن سرمایه‌گذار پرداخته‌ایم.

پیدا کردن شریک برای استارتاپ، گاهی لازمه‌ی راه‌اندازی یک کسب‌وکار است و گاهی هم به‌مثابه یک کاتالیزور عمل می‌کند تا کسب‌وکار بتواند شروع مقتدرانه‌تری داشته باشد و سریع‌تر از حالت معمول پیشرفت کند. به‌هرحال تردیدی نیست که تجمیع سرمایه‌ی دو شریک تجاری می‌تواند منجر به راه‌اندازی کسب‌وکاری شود که قدرت آن در مقایسه با حالتی که هر یک از آن‌ها، کسب‌وکار جداگانه‌ای را آغاز کنند، به‌مراتب بیشتر است.

 

پیدا کردن شریک برای استارتاپ

 

با‌این‌حال، یافتن گزینه مناسب برای شراکت تجاری، آن‌قدرها هم کار ساده‌ای نیست و در این خصوص باید جنبه‌های مختلفی را در نظر گرفت که این مطلب از تی‌نت را به همین موضوع و جنبه‌های مهم آن اختصاص داده‌ایم. از شما خوبان دعوت می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

معیارهای انتخاب شریک تجاری

در پیدا کردن شریک برای استارتاپ، باید معیارهای مختلفی را مدنظر قرار دهید که در اینجا به معرفی و توضیح مهم‌ترین این نکات می‌پردازیم.

۱- مهارت و تخصص

وقتی درباره پیدا کردن شریک برای استارتاپ فکر می‌کنید، در وهله نخست باید به این سؤال پاسخ دهید که در جستجوی چه چیزی هستید؟ نقش یک شریک تجاری، صرفاً نباید به آوردن سرمایه‌ی بیشتر برای راه‌اندازی استارتاپ محدود باشد. کار مهمی که شما باید انجام دهید این است که در ارتباط با انتخاب شریک، حسابی فکر کنید و مطمئن شوید که همکاری‌تان می‌تواند به ایجاد ترکیبی از مهارت‌های مناسب منجر شود. به‌عبارت‌دیگر، مهارت‌های هر یک از طرفین، مکمل مهارت‌های دیگری باشد. مثلاً اگر در کار با اعداد، تبحر زیادی دارد، آنگاه یک فرد خلاق با قدرت تحلیل و شهود بالا، می‌تواند شریک تجاری خوبی برایتان باشد.

۲- علاقه و وجوه اشتراک

در ارتباط با پیدا کردن شریک برای استارتاپ، عنصر "علاقه" نقش انکارناپذیری ایفا می‌کند. درهرصورت شما باید نسبت به فردی که قرار است با او کار کنید، احساس خوبی داشته باشید و به‌قول‌معروف، از او خوشتان بیاید. این احتمال وجود دارد که هم‌زمان با تلاش برای توسعه کسب‌وکار، به‌تدریج، زمان بیشتری را با او بگذرانید و اگر بتوانید با یکدیگر کنار بیایید، طبعاً بازدهی بالاتری خواهید داشت.

فراموش نکنید که شراکت شما، یک رابطه حرفه‌ای است و به همین دلیل باید در مسائلی که درباره آن‌ها با شریکتان اختلاف‌نظر دارید، عواطف و احساسات شخصی را کنار بگذارید. در پیدا کردن شریک برای استارتاپ، در جستجوی فردی باشید که نسبت به مفاهیمی مثل اخلاق و جاه‌طلبی کاری، دیدگاه‌ها و ارزش‌هایی مشابه با شما داشته باشد. چنین شباهتی، بستری برای شکل‌گیری یک دیدگاه مشترک ایجاد می‌کند که می‌تواند به یک هم افزایی سازنده منجر شود.

۳- کیفیت ارتباط

در پیدا کردن شریک برای استارتاپ، ترجیح آن است که شریک تجاری‌تان، از نظر جغرافیایی هم به شما نزدیک باشد تا هر زمان که نیاز شد، بتوانید به‌صورت حضوری با وی ملاقات کنید. البته این یک شرط قطعی نیست. کم نیستند شرکایی که حتی با وجود فاصله جغرافیایی زیاد، با استفاده درست از ابزارهای مناسب و به لطف مهارت‌های ارتباطی بالا، می‌توانند آن‌قدر خوب با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که بسیاری از افراد دیگر، حتی با وجود ارتباط نزدیک فیزیکی با شریک تجاری‌شان هم قادر به برقراری چنین ارتباطی نیستند. به‌هرحال، آنچه اهمیت دارد، کیفیت ارتباط است. فراموش نکنید که اگر نتوانید ارتباط خوبی با شریک تجاری‌تان داشته باشید، این همکاری به نتیجه‌ای جز شکست نخواهد انجامید.

۴- اعتماد

اعتماد در هر شکلی از رابطه، یک مؤلفه‌ی بی‌جایگزین است و طبیعتاً وقتی موضوع پیدا کردن شریک برای استارتاپ مطرح شود، این اهمیت، چند برابر می‌شود. باید بپذیریم که ورود به یک کسب‌وکار، فرصت‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد که می‌توانند در راستای منافعشان، از این فرصت‌ها سوءاستفاده کنند. به همین سبب، بسیار مهم است به کسی که قصد شراکت با وی را دارید، اعتماد خوبی داشته باشید.

 

 راه اندازی استارتاپ

 

یک شریک تجاری معتمد، خصوصیات بارزی دارد که عدم سوءاستفاده از قدرت اجرایی یا اطلاعاتی و همین‌طور عدم تصمیم‌گیری خودسرانه، از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. فراموش نکنید که اعتماد، حکم همان خشت اول را دارد که اگر کج گذاشته شود، آنچه می‌سازید، تا ثریا کج خواهد رفت!

چگونه یک شریک تجاری پیدا کنیم؟

حالا می‌رسیم به یک سؤال مهم دیگر! اینکه چطور باید نسبت به پیدا کردن شریک برای استارتاپ اقدام کنیم؟ در اینجا چند راهکار را که می‌توانند در این زمینه کمکتان کنند، خدمتتان ارائه می‌دهیم.

۱- حلقه اجتماعی

حلقه اجتماعی اصلی شما مثل خانواده و جمع دوستان، می‌تواند نقطه شروع خوبی برای پیدا کردن شریک برای استارتاپ باشد. البته این ایده، همیشه بهترین انتخاب ممکن نیست؛ بالأخص اگر به دنبال فردی با مهارت‌های ویژه باشید. بااین‌حال اگر نوع مهارت یا تخصص شریک تجاری، اولویت کمتری در مقایسه با جذب سرمایه برای شما دارد، آنگاه می‌توانید روی پیاده‌سازی این ایده فکر کنید.

فراموش نکنید که پیدا کردن شریک برای استارتاپ از جمع خانواده یا دوستان، می‌تواند مشکلات و چالش‌های خاص خودش را داشته باشد. از یک سو، عدم توافق درباره شروع همکاری، شاید باعث ایجاد کدورت یا دلخوری در روابط شخصی شود و از سوی دیگر، بروز اختلافات حین همکاری، درصورتی‌که به یک شکست بزرگ منجر شود، حتی شاید بتواند نقطه پایانی بر سال‌ها دوستی و صمیمیت باشد. البته باید اذعان کنیم که شراکت با اعضای حلقه اصلی اجتماعی، نمونه‌های موفق زیادی هم دارد؛ اما آنچه باید بدانیم این است که در انتخاب فرد موردنظر، نهایت دقت را به خرج دهیم و کسی را انتخاب کنیم که در عین تفاوت در مهارت و تخصص، نسبت به مقوله کسب‌وکار، روابط و ... بینش نزدیکی با ما داشته باشد.

 

پیدا کردن هم بنیانگذار

 

۲- حلقه حرفه‌ای

آیا همکاران یا اطرافیان دیگری را سراغ دارید که علاقه‌مند باشند کسب‌وکار جدیدی را با شما آغاز کنند؟ مثلاً یک همکلاسی قدیمی که همیشه او را بابت ذهنیت خلاق و روحیه‌ی کارآفرینانه‌اش تحسین می‌کردید. چنانچه در حلقه اجتماعی اصلی‌تان، موفق به پیدا کردن شریک برای استارتاپ نشدید، می‌توانید برای یافتن گزینه مناسب، به روابط حرفه‌ای‌تان نگاهی داشته باشید.

پیدا کردن هم بنیان‌گذار از این حلقه، بالأخص اگر با سبک کاری و اخلاقی‌اش، از قبل آشنا باشید، می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان، کمک زیادی کند. بنابراین اگر تمایلی به درگیری با مشکلات احتمالی همکاری با اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان ندارید، می‌توانید این گزینه را مدنظر قرار دهید.

۳- فضای آنلاین

اگر ارتباطات شخصی نتوانستند به شما در پیدا کردن شریک برای استارتاپ کمک کنند، آنگاه می‌توانید از فضای آنلاین و ظرفیت فوق‌العاده آن استفاده کنید. جالب اینکه بسیاری از کارآفرینان، در همان ابتدای راه، همین گزینه را انتخاب می‌کنند.

 

چطور سرمایه گذار پیدا کنیم

 

انجمن‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، فرصتی طلایی را برای یافتن یک شریک تجاری خوب در اختیارتان قرار می‌دهند. توییتر و لینکدین، دو گزینه بسیار ایده‌آل برای شروع یک داستان تجاری جذاب هستند. در این شبکه‌ها شما می‌توانید با افرادی که آن‌ها نیز مانند شما در جستجوی شریک تجاری هستند، ارتباط برقرار ساخته و گفتگو کنید. باور کنید مکالماتی که گاهی فقط با یک @ شروع می‌شوند، می‌توانند ادامه‌ای طوفانی و هیجان‌انگیز داشته باشند!

سخن آخر

معیار انتخاب هم بنیان‌گذار و نحوه‌ی یافتن گزینه مناسب، از مهم‌ترین چالش‌های پیدا کردن شریک برای استارتاپ هستند که در این مقاله تلاش کردیم توضیحات مفیدی درباره این چالش خدمتتان ارائه دهیم. بااین‌حال، یادتان باشد که گاهی هم راه‌اندازی استارتاپ به‌صورت مستقل و انفرادی، بهترین انتخاب ممکن است و لزومی ندارد به هر قیمتی، کارتان را با یک شریک تجاری آغاز کنید.

راه‌اندازی کسب‌وکار انفرادی، قطعاً نسبت به همکاری با یک شریک بد، اقدامی منطقی‌تر است. هر یک از این دو گزینه، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و در وهله نخست این خود شما هستید که می‌توانید بهترین تصمیم را دراین‌باره بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: