رهبران بزرگ خلاق هستند. خلاقیت، یک استعداد ذاتی نیست و هر فردی با هر خصوصیاتی می‌تواند خلاق باشد. تنها نیاز است که با تمرین و تلاش، به تقویت خلاقیت خود کمک کنید. مدیران هر روز برای حل مشکلات از خلاقیت خود استفاده می‌کنند، به روش‌های جدید می‌اندیشند، باعث رشد کارکنان خود می‌شوند و برای داشتن آینده‌ بهتر، نوآوری می‌کنند.

داشتن خلاقیت در محل کار علاوه بر ایجاد انگیزه برای افراد، می‌تواند باعث سازندگی و انطباق خلاقیت‌ها با اهداف تجاری شود. رهبران بزرگ خلاق هستند. خلاقیت هدیه‌ای نیست که تنها به برخی از افراد با استعداد داده شده باشد، بلکه توسط تمام افراد با هر نوع استعداد و توانایی قابل یادگیری، تمرین و توسعه است. مدیران هر روز برای حل مشکلات از خلاقیت خود استفاده می‌کنند، به روش‌های جدید می‌اندیشند، باعث رشد کارکنان خود می‌شوند و برای داشتن آینده‌ بهتر، نوآوری می‌کنند.

در این مقاله به شرح تمریناتی برای تقویت خلاقیت رهبران و مدیران کسب‌وکارها می‌پردازیم تا با یادگیری آنها باعث رشد هرچه بیشتر کسب‌وکار خود شوند.

خلاقیت به چه معناست؟

 

 خلاقیت در رهبری

 

خلاقیت داشتن به این معنا نیست که باید خیلی باهوش باشید. در واقع ممکن است باهوشی بخشی از تصویری که همه از خلاقیت دارند، باشد؛ اما وضوح و شفافیت، محرکه‌ اصلی خلاقیت است که واقعیت فعلی شما را تغییر می‌دهد. واضح بودن موضوع مهمی است زیرا اگر مردم چیزی را به وضوح درک نکنند، از آن حمایت نمی‌کنند و اگر شما را درک نکنند، شما را دنبال نمی‌کنند.

بهتر است در مورد ایجاد ارتباط مستقیم بین خلاق بودن با سرسخت بودن، مقابله با سیستم کسب‌وکار و شکستن قوانین احتیاط کنید. زیرا گاهی اوقات یک رهبر خلاق در انجام این کارها زیاده‌روی می‌کند و این می‌تواند باعث تاثیرات منفی روی مدیریت او شود.

اگر می‌خواهید باعث رشد کسب‌وکار خود شوید باید از سیستم‌ها، کار گروهی و همکاری استقبال کنید و برای این که همه این کارها باهم انجام شود باید خلاقیت فوق العاده‌ای داشته باشید. اگر قصد دارید در کسب‌وکارتان به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و زندگی‌های بیشتری را تغییر دهید باید اعمال موثری بصورت مداوم با نظم و قانون خاصی انجام دهید. مدیران بدون عمل موثر، خلاق نیستند، بلکه فقط رویاپرداز هستند و اجرای مداوم عملیات شامل داشتن روتین استراتژیک، سیستم‌ها و غیره می‌شود. مدیران خلاق همچنین از روتین‌های سازنده و ثمربخش استقبال می‌کنند.

یک روتین خوب به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید. رهبران موثر روتین‌ها یا روش‌های مناسب خود را برای ایجاد خلاقیت در خود،  تمرین می‌کنند. در زیر فهرستی از روتین‌ها یا تمریناتی وجود دارد که باعث تقویت خلاقیت رهبران می‌شود.

تمریناتی برای تقویت خلاقیت رهبران

در این بخش تعدادی تمریناتی که می‌توانید برای پرورش و تقویت خلاقیت خود به عنوان یک رهبر انجام دهید، ذکر شده‌اند:

۱- کنجکاوی خود را پرورش دهید.

اگر به طور طبیعی فرد کنجکاوی باشید، این یک مزیت برای شما محسوب می‌شود. میل به یادگیری و رشد، توانایی رهبری خلاق را افزایش می‌دهد.

بعضی از رهبران همه چیز را همان‌طور که هست، دوست دارند. چرا که راحتی و آسودگی، یکی از خواسته‌های طبیعی انسان است. با این حال اگر شما جزء این دسته از رهبران هستید، این بدان معنا نیست که خلاق نیستید؛ در واقع این موضوع اغلب نشان می‌دهد که تحت فشار هستید و هیچ حدی برای کنجکاوی، برای خود تعریف نکرده‌اید. پس بهتر است مقداری حد و مرز برای کنجکاو بودن خود تعیین کنید یا به‌عبارت دیگر، کمی کنجکاوی درون خود پرورش دهید. سوال پرسیدن یک راه عالی برای بالا بردن حس کنجکاوی شماست. با هدف دیدن چیزی به روشی جدید و متفاوت، خود را مجبور کنید تا سوالات جدید و متفاوتی بپرسید.

۲- با افراد جدید و متفاوت ملاقات کنید.

دنیای رهبری شما می‌تواند به طرز شگفت‌آوری کوچک شود، اگر شما این اجازه را به آن بدهید. یکی از کلیدهای اصلی تقویت خلاقیت رهبران، بزرگ کردن دایره‌ی ارتباطات و وجود افراد متفاوت با خود و افراد همیشگی کنارتان، در این دایره است.

روزهای کاری شما می‌تواند بارها و بارها با همان افراد قدیمی و همیشگی پر شود؛ این بخشی از خصوصیات یک رهبر خوب و مراقب است، اما اگر به ندرت با افراد جدیدی نشست‌و‌برخاست کنید، خلاقیت رهبری شما شروع به کاهش می‌کند.

یک هدف برای خود قرار دهید که ماهانه با چند فرد جدید متفاوت با خودتان آشنا شوید. در مورد کارهایی که بصورت متفاوتی نسبت به شما انجام می‌دهند، نحوه تفکر و عواملی که باعث تغییر عملکرد آنها می‌شود، آشنا شوید.

ممکن است شما بلافاصله بعد از این کار، برخی موارد را رد کنید، اما اشکالی ندارد؛ مهم این است که تقریباً همیشه به عنوان یک رهبر تازه و بزرگ شده، ظاهر می‌شوید و این باعث تقویت خلاقیت شما می‌شود.

۳- ایده‌های تازه را آزمایش و چیزهای جدید را امتحان کنید.

 وقتی صحبت از رهبری می‌شود، شما باید همواره چیزهای جدید را امتحان کنید. مقاومت در برابر چیزهای متفاوت، آسان است اما ایده‌های جدید و روش‌های ابتکاری نه تنها خوب، بلکه ضروری نیز هستند.

درست است که شما نمی‌توانید و نباید هر ایده جدیدی را که به ذهنتان می‌رسد، امتحان کنید، اما نوآوری بطور کلی موضوعی ضروری است. بنابراین لیست بلندی از مواردی که می‌خواهید امتحان کنید، تهیه کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید. ایده‌ انتخابی‌تان را آزمایش کنید. توجه کنید که لازم نیست برای همیشه به آن متعهد باشید، اما حداقل یک شانس به آن بدهید که خودش را نشان دهد. خلاقیت رهبری با آزمایش و امتحان کردن ایده‌های مختلف، سرگرم کننده می‌شود!

۴- در وضع فعلی، ثابت و ماندگار نشوید.

ساکن ماندن در یک وضعیت، غالباً بر اثر مشغله بیش از حد و یا برعکس آن، اتفاق می‌افتد. رهبری در فرهنگ امروز چالش برانگیز است. تفکر مبتنی بر نگه داشتن وضعیت فعلی و انتظار برای افتادن اتفاقات مفید، بدون اینکه هیچ قدم جدیدی بردارید، می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد؛ شما رو به عقب حرکت نمی‌کنید، اما رو به جلو هم حرکتی نمی‌کنید!

جوهره‌ خلاقیتی که خدا درون ما قرار داده است، برای کمک به پیشرفت و حرکت ما رو به جلو است. پس، از آن استفاده کنید، همواره در حال قدم برداشتن به جلو باشید و ساکن نمانید.

۵- شطرنج بازی کنید!

 شطرنج به استراتژی، یک برنامه‌ بازی، پیش بینی کاری که حریف شما انجام می‌دهد و فکر کردن به چندین حرکت رو به جلو، نیاز دارد.

رهبری بسیار شبیه به بازی شطرنج است و رهبران خلاق این مزیت را دارند. توانایی شما برای فکر کردن به آینده، پیش‌بینی آنچه در گوشه و کنار است و قرار گرفتن در جلوی همه‌چیز، قابل تمرین و توسعه است.

این کار معمولاً در یک کار تیمی بهتر انجام می‌شود. تیم خود را جمع کنید و انرژی متمرکز خود را روی آنچه در پیش‌ رو خواهید داشت، بگذارید. البته که شما نمی‌توانید از آنچه در اینجا و در زمان حال اتفاق می‌افتد، چشم‌پوشی کنید؛ اما باید دقت داشته باشید که بدون داشتن تفکر آینده‌نگرانه و پیش‌گویانه، قدرت خلاقیت خود را از دست می‌دهید.

۶- هوشمندانه ریسک کنید و تغییرات را بپذیرید.

امکان پیشرفت و جلوگیری از بروز خطر و تغییرات بصورت هم‌زمان وجود ندارد. بیشتر رهبران می‌گویند که از تغییر استقبال می‌کنند و حاضر به انجام ریسک هستند، اما بسیاری از رهبران هم واقعا این کار را نمی‌کنند. تغییر کردن عملی طاقت‌فرسا است، و خلاقیت نهفته در ریسک کردن، خطرناک به‌نظر می‌رسد. اما بدون تغییر و ریسک، هیچ پیشرفتی نخواهید کرد.

خطرات هوشمندانه نیاز به خرد و اعتقاد راسخ دارند. بنابراین از خود بپرسید که اکنون چه ریسک ‌هایی را انجام می‌دهید که هم به ایمان و هم به دانش رهبری خلاق احتیاج دارد؟

توصیه‌هایی برای تقویت خلاقیت کارکنان توسط مدیران

شما به عنوان مدیر یا رهبر یک جامعه، پس از تلاش و تمرین برای افزایش خلاقیت خود، می‌توانید اقداماتی را نیز در جهت افزایش خلاقیت کارکنان خود انجام دهید. ما در اینجا تنها به دو نمونه از مهم‌ترین اقدامات اشاره می‌کنیم.

 

تقویت خلاقیت مدیر

 

۱- کارکنان خود را به سوال پرسیدن تشویق کنید.

پاسخ به سوالات زمان‌بر است و رهبران معمولا همیشه با کمبود زمان مواجه هستند. با این حال، سوالات باعث به چالش کشیدن فرضیات می‌شوند. یک سوال می‌تواند زیرساخت متزلزلی را که یک فرایند سازمانی بر روی آن بنا شده است، آشکار سازد. سوالات می‌توانند منجر به شناخت دیدگاه‌های تازه و شیوه‌های جدید تفکر شوند. سوالات همچنین چالشی برای وضع موجود ایجاد می‌کنند، بدون اینکه تهدیدی برای یک ساختار سازمانی پیشرو و محکم باشند. برای اینکه بتوانید گردش کار خود را مدیریت کنید، فضایی امن برای سوال پرسیدن در جلسات کاری خود ایجاد کنید و اگر با سوالی از طرف کارمند جدید یا قدیمی مواجه شدید، با آن به عنوان فرصتی برخورد کنید که می‌توانید از زوایای جدید به ایده‌های قدیمی نزدیک شوید. این کار در نهایت باعث تقویت خلاقیت مدیران و کارکنان آنها می‌شود.

۲- اهدافی را تعیین کنید اما به کارمندان این آزادی را بدهید که روش‌های خودشان را انتخاب کنند.

نقش شما به عنوان مدیر، تعیین اهداف و حمایت از اعضای تیم در دستیابی به این اهداف است. با این حال، در بسیاری از موارد (که به فرهنگ کار شما بستگی دارد) اگر مدیریت خرد کنید، می‌توانید خلاقیت کارکنان خود را از بین ببرید.

بنابراین، اعضای تیم خود را تشویق کنید تا خود تصمیم بگیرند که چگونه به اهدافی که تعیین کرده‌اید، برسند. سپس بررسی کنید که آنها از کدام تکنیک‌ها استفاده می‌کنند؟ آیا آنها دوست دارند شما روش مدیریت پروژه چابک را پیاده کنید؟ اعطای نمایندگی به اعضای تیم خود در زمینه دستیابی به اهدافی که تعیین کرده‌اید، می‌تواند خلاقیت آنها را تقویت کند؛ به آنها اجازه دهید تا با نقاط قوت خود بازی کنند و انگیزه خود را برای کمک به موفقیت پروژه افزایش دهند.

جمع‌بندی

خلاقیت، یک استعداد ذاتی نیست و هر فردی با هر خصوصیاتی می‌تواند خلاق باشد. تنها نیاز است که با تمرین و تلاش، به تقویت خلاقیت خود کمک کنید. همچنین توصیه‌های ذکر شده جهت تقویت خلاقیت را به مدت چند ماه تمرین کنید و مطمئن باشید که نتایج آن را دوست خواهید داشت و به رهبری موفق و موثر تبدیل خواهید شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: