خلاقیت هم معنی کلماتی مانند ابداع، تخیل، نوآوری، دیدگاه، پیشرفت، اصالت و تدبیر است. همه‌ی این‌ها، ویژگی رهبران موفق خلاق است که دنیای امروز ما را تغییر می‌دهند. اهمیت خلاقیت در رهبری به این صورت است که بقای هر سازمانی که در فضای در حال تغییر کسب و کار امروزه قرار گرفته، به خلاقیت بستگی دارد. خلاقیت همچنین مهم‌ترین خصوصیت رهبر برای موفقیت در تجارت است.

در پست توصیه‌هایی برای تقویت خلاقیت رهبران به شرح روش‌ها و پیشنهاداتی برای تقویت خلاقیت در محیط کار پرداختیم و دیدیم که وجود خلاقیت در محل کار باعث ایجاد انگیزه، سازندگی و انطباق ایده‌های خلاقانه با اهداف تجاری می‌شود. خلاقیت، مهارتی قابل یادگیری، تمرین و توسعه است که همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. رهبران بزرگ خلاق هستند و همیشه برای حل مشکلات خود، راه‌های جدیدی را کشف می‌کنند، به روش‌های جدید می‌اندیشند، باعث رشد کارکنان خود می‌شوند و برای داشتن آینده‌ی بهتر، نوآوری می‌کنند. در این مقاله دلایل اهمیت خلاقیت برای رهبران را بیان می‌کنیم.

 

 اهمیت خلاقیت برای رهبر

 

نگاهی به مفهوم و اهمیت خلاقیت برای رهبر

خلاقیت و رهبری نه تنها صفات متضادی نیستند، بلکه در واقع با یکدیگر پیوندی محکم دارند. خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رهبر در عصر تجارت مدرن است. خلاقیت به معنای کنار گذاشتن ساختارهای سخت بوده و این ویژگی بسیار مطلوبی است که افراد در موقعیت‌های رهبری باید داشته باشند.

رهبران خلاق این توانایی را دارند که به روش‌های جدید به مسائل نگاه کنند و با دیدن جزئیاتی که دیگران نمی‌بینند، مشکلات را حل کنند. خلاقیت هم‌معنی کلماتی مانند ابداع، تخیل، نوآوری، دیدگاه، پیشرفت، اصالت و تدبیر است. همه‌ی این‌ها، ویژگی رهبران موفق خلاق است که دنیای امروز ما را تغییر می‌دهند.

خلاقیت در رهبری، برای بقای هر سازمانی که در فضای در حال تغییر کسب و کار امروزه قرار گرفته، نقش حیاتی دارد. خلاقیت، مهم‌ترین خصوصیت رهبر برای موفقیت در تجارت است، حتی مهم‌تر از یکپارچگی و تفکر جهانی.

مزایا و دلایل اهمیت خلاقیت برای رهبر

رهبری خلاقانه در سازمان‌ها، مزایای بسیاری از جمله موارد زیر را دارد:

 

 اهمیت خلاقیت برای رهبری

 

  • پیدایش انواع روش‌های جدید برای حل مسئله

رهبری خلاقانه با ارائه‌ی فرصت‌های جدید برای حل مسئله و رشد، به شرکت‌ها به طریقی کمک می‌کند که روش‌های متعارف‌تر رهبری، این امکان را ندارند. دیدگاه‌های جدید در مورد مشکلات، از طریق رویکردی خلاقانه می‌تواند به پیدایش راه‌حل‌های جدید و حتی ناشناخته منجر شود.

  • دستیابی به اهداف و رشد کسب و کار

وقتی رهبران از دیدگاه خلاقانه به اهداف سازمان نزدیک می‌شوند، توانایی دستیابی راحت‌تر به اهداف را پیدا می‌کنند. یک رهبر خلاق مسیرهای منحصر به فردی را برای رسیدن به این اهداف می‌بیند. چه این که بحث نحوه افزایش سود باشد و یا گسترش پیشنهادات محصول، رهبر خلاق این توانایی را دارد که مسیری را برای دستیابی به سطوح جدیدی از موفقیت ترسیم کند که رهبران دیگر درون همان سازمان، نمی‌توانند آن را ببینند.

  • پرورش ذهنیت مثبت در محیط کار

با رشد شرکت‌ها و تغییر روند کارها طی زمان، کارمندان سطح پایین اغلب ممکن است مواردی مانند طرد شدن یا فراموش شدن توسط کارفرمایان را درون خود احساس کنند. رهبری خلاق، فرصت‌های زیادی را برای اصلاح این طرز تفکر از طریق اجرای تکنیک‌ها و ایده‌های غیرسنتی برای درگیر کردن افراد و تیم‌ها در موفقیت شرکت، ارائه می‌دهد.

یک رهبر خلاق می‌تواند از کارمندان خود بخواهد که ایده‌هایی که برای بهبود کسب و کار به ذهنشان می‌رسد را ارائه کنند. کارمندان همیشه دارای اطلاعات یکسانی با مدیریت نیستند، بنابراین فهمیدن مشکلات یا ایده‌های نوآورانه از درون سازمان، می‌تواند منجر به دریافت ایده‌ها و اطلاعات جدید یا عمیقی شود که به شکل‌گیری راه‌حل برای مشکلات کمک کند.

  • یافتن چشم‌اندازهای بعید

برای پیشرفت و موفقیت، یک سازمان باید رشد کند، سازگار شود و مسیر موفقیت خود را ایجاد کند. رهبران خلاق از دیدگاه‌های بعید و غیرمعمول استقبال می‌کنند. چشم‌اندازهای بعید اجازه می‌دهند تا راه‌های جدید و هیجان انگیزی آشکار شوند که می‌تواند برای ایجاد تغییرات جدید و مهیج، به پیشرفت و رشد شرکت کمک کند.

به عنوان مثال فیدجی سیمو، مدیر محصول در فیس بوک و مسئول توسعه پدیده جهانی "Facebook Live" است. او با پرسیدن این سوال از تیم خود، یک چشم‌انداز بعید پیدا کرد: «مردم می‌خواهند چه احساسی داشته باشند؟» و در نهایت محصولی ابداع کرد که باعث احساس خوب مردم می‌شود.

استراتژی‌هایی برای رشد به عنوان یک رهبر خلاق

 

تقویت خلاقیت در رهبران

 

خلاقیت، فرصت‌های فریبنده‌ی زیادی را برای هم برای رهبر و هم در محل کار ایجاد می‌کند. با گسترش یک کسب‌وکار، رهبران وقت بیشتری را برای مدیریت آن می‌گذرانند و ممکن است شانس رهبری خلاق تیم خود را از دست بدهند.

برای تبدیل شدن به یک رهبر خلاق‌تر در یک محیط کاری شلوغ و پر رونق، می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

  • همیشه در حال آموزش دادن به خود باشید

ادامه‌ دادن یادگیری‌ها، یکی از موثرترین گام‌هایی است که باید در جهت تبدیل شدن به یک رهبر خلاق برداشته شود. منابع آموزشی زیادی برای افرادی که در موقعیت‌های رهبری هستند وجود دارد که راهبردهای رهبری خلاق در محل کار را آموزش می‌دهند.

رهبران هنگام یادگیری آموزش‌های مربوط به رهبری و مدیریت، باید به رهبران با تجربه‌ی دیگر نیز نگاه کنند و از آنها بیاموزند. همچنین کارمندان و سایر افراد محل کار که در موقعیت‌های شغلی مشابه هستند نیز منابع فوق العاده‌ای برای یادگیری نحوه‌ی رهبری بهتر و خلاقانه‌تر هستند.

  • در رویدادهای صنعتی شرکت کنید

رویدادها و سمینارها جزء اصلی آموزش سازمان‌ها هستند و توسط تعداد زیادی از سازمان‌هایی که به دنبال پیشرفت در زمینه‌ی تیم‌سازی و آموزش مدیریت هستند، استفاده می‌شود. در مورد آموزش مدیریت خلاق نیز همین امر صادق است. پیدا کردن یک سمینار و شرکت در آن به فرد امکان می‌دهد که یک منبع حضوری برای تبدیل شدن به یک رهبر خلاق‌تر، در اختیار باشد.

  • به تیم خود اعتماد کنید و به آنها اجازه رشد دهید

یک تیم می‌تواند با ارائه ایده‌ها و بینش خود در مورد تصمیم‌گیری‌های روزمره و حل مسئله، توسعه‌دهنده رهبر خلاق خود باشد. تأمین استقلال و مقداری قدرت تصمیم گیری برای یک تیم، باعث رشد مهارت‌های رهبری خلاقانه‌ی آنها می‌شود. یک رهبر خلاق با اتکا به یک تیم، وقت و انرژی بیشتری برای تمرکز بر اهداف و ایده‌های بزرگ‌تر خواهد داشت.

  • رهبری فکری خود را توسعه دهید

اگر به عنوان یک متخصص برای خود اعتبار بسازید، کمک زیادی به خود در زمینه‌ی اعتمادسازی به عنوان یک رهبر خلاق، خواهید کرد. طبق کتاب اعتماد به نفس خلاق هاروارد بیزینس ریویو، انتقال ایده‌های نوآورانه و مستندسازی و به اشتراک گذاشتن سیر تحولات آنها در جستجوی بینش‌های جدید، می‌تواند فرایندهای فکری شما را به دیگران منتقل کند.

با ارائه تخصص رهبری خلاق‌، شما به طور طبیعی خود را به عنوان یک رهبر فکری نوآور در زمینه کاری خود نشان می‌دهید.

استراتژی‌هایی که برای توسعه رهبری فکری در صنعت خود می‌توانید به کار ببرید شامل موارد زیر است:

  • میزبانی وبینارها
  • سخنرانی در رویدادهای صنعتی
  • پیوستن به میزگردهای صنعتی برای اشتراک دانش و الهام بخشیدن به دیگران به عنوان یک رهبر خلاق
  • به اشتراک‌گذاری دیدگاه‌های فکری خود در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌تان

رهبران خلاق همچنین باید سعی کنند خود را با سایر رهبران خلاق سطح بالا محاصره کنند. زیرا حضور در میزگردهای ارشد و رویدادهای رهبری، فرصت‌هایی عالی برای یافتن مربیان و الهام گرفتن از آنها است.

  • برای خلاق بودن، زمان مشخصی را در نظر بگیرید

هر رهبر خلاق برای پاکسازی ذهن خود، تأمل و خلاقیت به زمان نیاز دارد. رهبران خلاق باید بر ایده‌های بزرگ متمرکز شوند و چیزی که در وهله‌ی اول، آنها را در موقعیتی که اکنون در آن هستند، قرار داده است را از خود منعکس کنند، و این یعنی بینش خلاق خود را بروز دهند. اختصاص زمانی برای ورزش کردن، بیرون رفتن از منزل، مدیتیشن و انجام فعالیت‌هایی که ذهن را ساکت می‌کنند، می توانند برای انجام این کار به شما کمک کنند.

  • تفریح کنید

تفریح ​​با تیم شرکت و همتایان صنعت خود، فضایی باز و بدون ساختار ایجاد می‌کند که می‌تواند خلاقیت شما را به عنوان یک رهبر برانگیزد. آرامش و لذت بردن از فعالیت با افراد هم‌فکر، منجر به گفتگوهای پرانرژی و طوفان‌های فکری در جلسات کاری آزاد، می‌شود. برقراری ارتباط در یک محیط بدون ساختار در خارج از محل کار، ذهن شما را از سختی‌ها و فشارهایی که طی روز در محل کار داشتید، دور می‌کند و می‌تواند منجر به بهره‌وری بالاتر کارمندان و همتایان سازمانتان بشود. در واقع، شور و نشاط و انرژی خلاقانه‌ای که یک رهبر خلاق از خود بروز می‌دهد، درخششی از خود ساطع می‌کند که باعث الهام بخشیدن به افراد اطراف او نیز می‌شود.

  • رهبری خلاق به حل مسئله کمک می‌کند و از آن الهام می‌گیرد

خلاقیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رهبر موثر است و یک محیط کار سالم و موفق را پرورش می‌دهد. خلاقیت، فرصت‌های مختلفی را در زمینه‌های متنوع از جمله حل مسئله، دستیابی به اهداف و ایجاد انگیزه به تیم‌ها برای خلاق بودن و یافتن چشم‌اندازهای بعید، ایجاد می‌کند.

به کارگیری استراتژی‌های خلاقانه‌ی رهبری مانند موارد گفته شده (ادامه‌ی آموزش دیدن، تکیه بر هم تیمی‌های قابل اعتماد، توسعه رهبری فکری، انعکاس خلاقیت، استفاده از زمان معین برای توسعه مهارت‌های مربوط به خلاقیت، تکیه بر مربیان و تفریح کردن)، برای تبدیل شدن به یک رهبر خلاق بسیار حیاتی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: