بسیاری از نیروهای جوانی که یک استارتاپ راه‌اندازی می‌کنند، اغلب با این معضل روبرو هستند که یا باید سعی کنند خودشان امور حسابداری خود را مدیریت کنند و یا اقدام به برون‌سپاری آن کنند. اما باید بدانید که فقط حسابداری می‌تواند شفاف‌ترین تصویر موفقیت و سلامت مالی کسب‌وکار یا استارتاپ شما را فراهم کند.

بسیاری از  کارآفرینان و بنیانگذاران کسب‌وکارها از همان ابتدا نگران مدیریت امور مالی و حسابداری استارتاپ ها و شرکت‌های خود هستند. از طرفی نیز ایجاد و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در بعضی مواقع بسیار دشوار است، زیرا مسائل زیادی در شرایط مختلف در ابتدای راه برای مدیران به وجود می‌آید که نیاز به مدیریت حسابداری و امور مالی به شدت احساس می‌شود. اما اکنون زمان آن رسیده است که به دنبال فراگیری برخی از خدمات حسابداری استارتاپ ها و نکات مربوط به آن باشید تا در مسیر درستی قرار بگیرید. در این مقاله نکاتی که باید هنگام مدیریت امور حسابداری خود (چه بخواهید برون‌سپاری کنید و چه نکنید) مورد توجه قرار دهید.

 

حسابداری استارتاپ

 

چرا حسابداری استارتاپ ها بسیار مهم است؟

شروع یک کسب‌وکار جذاب است و زمینه‌هایی مانند توسعه محصول، جمع‌آوری کمک مالی، بازاریابی و غیره، توجه هر کارآفرینی را به خود جلب می‌کند و طبیعتاً موضوع مهم حسابداری از بین دغدغه‌های کارآفرینان کنار گذاشته می‌شود. اما باید بدانید که فقط حسابداری می‌تواند شفاف‌ترین تصویر موفقیت و سلامت مالی کسب‌وکار یا استارتاپ شما را فراهم کند.

تمام ایده‌های نوآورانه در دنیا هم نمی‌توانند بدون وجود بودجه‌ی مالی، شغلی را زنده نگه دارند؛ بنابراین چه آن را دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، حسابداری مناسب برای موفقیت هر استارتاپی ضروری است.

استارتاپ‌هایی که پتانسیل رشد زیادی دارند باید گزارش‌های مالی دقیق و به‌روزی داشته باشند که بتوانند از آنها برای مدیریت رشد و گردش پول کسب‌وکار خود استفاده کنند. داشتن منابع مالی دقیق به ویژه هنگامی که در مراحل اولیه، شروع به کار می‌کنید و در حال سرمایه‌گذاری اولیه‌ی بذر (seed investment) یا بودجه سری A هستید و همچنین مراقبت از مسائل مالیاتی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

توصیه‌های ضروری برای حسابداری استارتاپ ها

در این بخش 10 مورد از توصیه‌های حیاتی که باید برای حسابداری استارتاپ خود در نظر بگیرید ذکر شده‌اند:

 

نکات حسابداری استارتاپ ها

 

۱- قوانین مربوط به نوع کسب‌وکار خود را بشناسید

اولین و اصلی‌ترین اقدامی که باید در هنگام تلاش برای مدیریت امور حسابداری استارتاپ خود انجام دهید، آگاهی از قوانینی است که در مورد تجارت شما اعمال می‌شود. شما هرگز مهارت حسابداری را خوب نخواهید آموخت، مگر اینکه دلیل اهمیت آن را درک کنید. برای مثال شما باید پاسخ سوالاتی مانند زیر را بدانید:

  • چه زمانی نیاز به ثبت مالیات است؟
  • چه اطلاعاتی برای ثبت درآمد و هزینه‌های شما لازم است؟
  • تا چه مدت باید نسخه‌های فاکتورهای مالی نگهداری شوند؟

۲- هزینه‌های شخصی و تجاری را جدا از هم قرار دهید

دقیقاً همانطور که جدا نگه داشتن زندگی شخصی و کاری شما مهم است، در مورد هزینه‌های شخصی و کاری‌تان نیز همین موضوع صادق است. شما باید جریان‌های نقدی استارتاپ خود را به‌صورت مجزا از جریان‌های مالی  شخصی خود مشاهده کنید، بنابراین قطعا باید یک حساب بانکی جداگانه برای کسب‌وکار خود باز کنید.

۳- مراقب هزینه‌ها باشید

رایج‌ترین مشکلی که هر کارآفرین هنگام اجرای یک استارتاپ نسبتاً جدید با آن روبروست، نظارت دقیق بر هزینه‌هاست. صرف هزینه‌هایی مانند ناهار تیمی و لوازم‌التحریر اداری نیز می‌تواند قبل از اینکه متوجه آن شوید، جیب شما را خالی کند!

اگر نگرش بی‌دغدغه‌ای نسبت به پیگیری هزینه‌ها داشته باشید، اداره‌ی یک استارتاپ برای شما امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین باید رویکرد خود را در این خصوص تغییر دهید. از کارت اعتباری تجاری برای پرداخت هزینه‌های مربوط به استارتاپ خود و پیوند دادن آن با یک نرم‌افزار حسابداری خوب، استفاده کنید. به این ترتیب، نیازی نیست که همیشه دسته‌ای از رسیدهای تراکنش‌های مالی را مرتب کنید. استفاده از کارت اعتباری مخصوص استارتاپ، به شما کمک می‌کند تا به راحتی جریان‌های مالی خود را ردیابی کنید و با حسابداری صحیح، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز خواهید شد.

۴- از یک نرم‌افزار حسابداری ابری (Cloud-hosted) استفاده کنید

مدیریت حساب‌های مالی یک کسب‌وکار، امر ساده‌ای نیست. بنابراین، اگر شما در مسائل مالی مهارتی ندارید، بهتر است یک نرم‌افزار حسابداری خوب برای استارتاپ خود تهیه کنید. اگرچه گزینه های مختلفی در این خصوص در بازار موجود است، اما بهتر است به دلیل استفاده از مزایای بیشماری مانند دسترسی در هر زمان و مکان، همکاری بین کارمندان، امنیت داده‌های قوی و خودکار و پشتیبان‌گیری از اطلاعات مالی، به سراغ نرم‌افزار حسابداری ابری بروید.

نرم‌افزار حسابداری به شما امکان می‌دهد حساب بانکی خود را به درون خودش پیوند دهید. به این ترتیب، درآمد و هزینه‌های شما را ردیابی و به شما در ارسال و پیگیری فاکتورها کمک می‌کند؛ گزارش‌های مفصلی در مورد سلامت مالی استارتاپ شما تولید می‌کند و در نهایت باعث بهبود کارایی و بهره‌وری کسب‌وکارتان می‌شود.

۵- یک متخصص برای انجام امور حسابداری خود استخدام کنید

با تجربه و کمی یادگیری، ممکن است در مدیریت حساب‌های مالی استارتاپ خود موفق شوید. اما با این حال با ادامه‌ی رشد استارتاپ، شما قادر به مطابقت با کسی نیستید که دارای مدرک حرفه‌ای حسابداری است. استخدام حسابدار حتی فقط برای چند ساعت در هفته یا ماه، تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند. یک حسابدار باتجربه و حرفه‌ای در مواردی مانند بررسی دقیق امور مالیاتی، اطلاع‌رسانی در مورد هر گونه هزینه و کاهش هزینه‌ها با با یافتن شکاف‌های مالی موجود و صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، به استارتاپ شما کمک زیادی می‌کند.

شما باید حسابداری را استخدام کنید که ممکن است روزی به عنوان مشاور مالی مورد اعتماد شما فعالیت کند. چنین شخصی می‌تواند در مورد چگونگی دستیابی شما به اهداف كوتاه مدت و بلند مدت كاری خود با بررسی امور مالی، مشاوره تخصصی ارائه دهد. فقط مطمئن شوید که حسابدار شما چیزهای مختلف را به گونه‌ای قابل فهم و درک برای شما توضیح می‌دهد.

۶- حقوق و دستمزد کارکنان خود را به‌صورت دقیق پیگیری کنید

پرداخت حقوق کارمندان شما به اندازه‌ی حدود 70 درصد از کل بودجه‌ی کسب‌وکار شما، برایتان هزینه خواهد داشت. به طور معمول، کارمندان درون یک استارتاپ، تمایل به اضافه کاری دارند تا ددلاین‌های تعیین‌شده جهت رسیدن به اهداف کسب‌وکار را برآورده سازند. بنابراین پرداخت دقیق حقوق آنها نیز برای شما ضروری است. پیگیری اضافه کاری‌های کارمندان خود به صورت دستی، ممکن است برایتان دست و پا گیر شود، اما نرم‌افزار حسابداری شما باید با پیوند دادن آن به سیستم حضور بیومتریک به شما کمک کند تا دقیقاً ساعات کاری و حقوق کارمندان خود را ردیابی کنید. حسابدار شما یز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند تا مالیات حقوق و دستمزد را محاسبه کنید، زیرا حقوق کارکنان متفاوت از مالیات بر درآمد است.

۷- جریان‌های نقدینگی خود را به خوبی مدیریت کنید

یک مطالعه‌ی بانکی نشان می‌دهد که 82٪ مشاغل به دلیل مدیریت ضعیف جریان نقدینگی شکست می‌خورند. اگر قسط وام‌های شما در موعد مقرر پرداخت نشود یا حتی کار شما پیش نرفته و باعث درآمدزایی نشوند، ممکن است با مشکلات نقدینگی روبرو شوید. برای مثال اگر پول نقدی در دسترس نداشته باشید، ممکن است یک فرصت عالی سرمایه‌گذاری را نیز از دست بدهید. بنابراین برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، باید پس‌انداز کافی داشته باشید که بتواند حداقل برای سه ماه، کسب‌وکار شما را به جلو حرکت دهد؛ هرچه بیشتر، بهتر است.

 

حسابداری برای مدیران

 

۸- سوابق موجودی و سرمایه‌های خود را به طور موثر مدیریت کنید

برای جلوگیری از وقوع سرقت از اموال خود، باید سوابق جابجایی و انتقال سهام خودر ا دقیق پیگیری کنید. اگر مجبورید یک موجودی بزرگ را مدیریت کنید، بهتر است این کار را با خرید یک نرم‌افزار مدیریت موجودی جداگانه، خودکار سازی کنید؛ اما در صورت عدم امکان، ممکن است نرم‌افزار حسابداری شما نیز به این کار کمک کند.

۹- مشتریانی که در پرداخت‌های خود تاخیر دارند را پیگیری کنید

یکی از مشکلاتی که به مدیریت جریان نقدی شما آسیب می‌رساند، مشتریانی هستند که بدهی‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند. اما ارسال فاکتورها و قرداد بلافاصله پس از اتمام کار، احتمال دریافت سریع پرداخت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این باید گزینه‌های متعددی برای پرداخت نیز به مشتریان ارائه دهید. همچنین می توانید یک طرح تخفیف یا تشویق برای مشتریانی که به موقع می‌پردازند، داشته باشید.

در این خصوص نیز داشتن حسابدار یا نرم‌افزار حسابداری می‌تواند به شما در ردیابی کارآمد فاکتورهای پرداخت، کمک کند. همچنین یادآوری‌های ساده‌ای را برای مشتریانی که مهلت پردخت آنها به سر رسیده است، ارسال کنید و سعی کنید دلیل تأخیر پرداخت آنها را بدانید. اگر برخی از مشتریان شما قادر به پرداخت به موقع نیستند، برای آنها یک برنامه پرداخت ترسیم کنید که به نفع هر دو طرف باشد.

۱۰- اهداف آینده را تعیین کنید

اگر آرزو دارید روزی استارتاپ خود را به عنوان یک شرکت میلیون دلاری ببینید، باید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای تجارت خود تعیین کنید. اگر اهداف قابل اندازه‌گیری هفتگی، ماهانه و فصلی استارتاپ خود را تعیین نکنید، قطعاً از مسیر خود دور می‌شوید و دستاورد بزرگی نخواهید داشت.

در این خصوص، پیش‌بینی مالی می‌تواند به شما کمک کند که اهداف کوتاه و بلند مدت خود را تعیین کنید؛ زیرا به شما کمک می‌کند تا رشد استارتاپ خود را برای سه ماهه بعدی یا حتی برای دو یا سه سال آینده تخمین بزنید. کشف این که چگونه هزینه‌ها (به دلیل تورم) و تصمیمات مشتری شما تغییر می‌کند، کار دشواری است و باید با کمک حسابدار یا نرم‌افزار حسابداری انجام شود.

 

حسابداری استارتاپ

 

نتیجه‌گیری

شروع یک استارتاپ فقط نیمه‌ی راه موفقیت شما را تشکیل می‌دهد؛ زیرا نیمه‌ی دیگر در سودآوری آن برای طولانی مدت نهفته است. ادامه کار در مسیر رشد آسان نیست، زیرا نیاز به مشاهده دقیق و نوآوری مداوم دارد. اما رعایت نکات حسابداری استارتاپ که به آن اشاره کردیم، به شما کمک می‌کند که به وضوح امور مالی کسب‌وکار خود را مشاهده کنید تا بتوانید تمام تمرکز خود را بر نوآوری ایده‌ها بگذارید و استارتاپ خود را به اوج موفقیت برسانید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: