یک مدیر باید بتواند توجه به کارکنان را به بخش جدایی‌ناپذیری از رویکردش تبدیل کند و نشان دهد که برای آن‌ها اهمیت قائل است. وقتی کارکنان به چنین باوری برسند، سطح رضایتمندی‌شان افزایش می‌یابد که این خود به افزایش بهره‌وری و متعاقباً موفقیت سازمان می‌انجامد.

توجه به کارکنان و اهمیت دادن به آن‌ها، یکی از مؤلفه‌های ضروری برای موفقیت کسب‌وکارها در فضای تجاری امروز است. آنچه در وهله اول، موفقیت یک مجموعه را رقم می‌زند، نیروی انسانی شاد و باانگیزه است که با عشق کار می‌کند و با بهره‌وری بالایی که از خود نشان می‌دهد، مسیر پیشرفت مجموعه را هموار می‌سازد. در این مطلب از تینت قصد داریم 10 تکنیک جادویی را برای نشان دادن توجه به کارکنان خدمتتان معرفی کنیم که به‌واسطه آن‌ها بتوانید احساس مهم بودن را در باور تک‌تک کارکنانتان نهادینه کنید. تا یادمان نرفته بگوییم که در این بین، خواندن مطلبی درباره راهکارهای افزایش رضایت و شادی کارکنان در دوران کرونا هم خالی از لطف نیست!

 

اهمیت به کارکنان

 

۱- ارتباط برقرار کنید و طوری رفتار نکنید که مافوق آن‌ها هستید!

به‌عنوان یک مدیر درگیر، غرق شدن در مسائل کسب‌وکار و فراموش کردن کارکنان دیگر، بسیار محتمل است. بنابراین با اختصاص چند دقیقه از روز و برقراری تعامل، ضمن نشان دادن توجه به کارکنان، سطح رضایت و عملکردشان را افزایش دهید. برای اینکه کارکنانتان احساس ارزش و اعتبار کنند، راه‌های زیاد و درعین‌حال کم زحمتی وجود دارند. مثلاً می‌توانید ضمن در اختیار گذاشتن تریبون برای آن‌ها، نظراتشان را درباره پروژه‌ها جویا شوید و از همه مهم‌تر به صحبت‌هایشان با دقت گوش دهید.

۲- به زندگی شخصی آن‌ها اهمیت دهید!

با وجود اینکه توجه به کارکنان از جنبه زندگی شخصی، به شکل روزانه برای یک مدیر امکان‌پذیر نیست، اما ایجاد و تقویت فرهنگی در سازمان که به‌موجب آن مدیر علاوه بر مسائل کاری، به مسائل غیر کاری مربوط به کارکنانش هم اهمیت دهد، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر احساس آن‌ها خواهد داشت. در این ارتباط، ایجاد یک کانال تماس برای کارمندان که ابراز احساسات و دغدغه‌هایشان را امکان‌پذیر کند، حس واقعی توجه به کارکنان را به آن‌ها القا می‌کند.

۳- بابت چیزهای کوچک تشکر کنید!

تشکر یکی از مؤلفه‌های اساسی برای نشان دادن توجه به کارکنان است. گاهی کوچک‌ترین کارها، بیشترین اهمیت را دارند. به خاطر سپردن جزئیات اقدامات کارکنان و نشان دادن حرکات کوچکی که حاکی از تقدیر و تشکر شماست، احساس بسیار خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند. برای کارکنانتان یک ایمیل کوتاه یا یادداشت بفرستید و از آن‌ها بابت اقدام ارزشمندی که انجام داده‌اند، تشکر کنید. شما می‌توانید با یادآوری جزئیات بخشی از مکالمات قبلی‌تان با کارکنان، به آن‌ها بفهمانید که واقعاً شنیده شده و مورد توجه قرار می‌گیرند. حرکات ساده‌ای مثل انتخاب کارمند ماه، می‌تواند گامی بلند در مسیر توجه به کارکنان باشد و عزت‌نفس و انگیزه نیروی کار را به شکل چشمگیری ارتقا دهد.

 

مدیریت منابع انسانی

 

۴- به آن‌ها غذا بدهید!

غذا دادن و توجه به کارکنان؟! شاید خنده‌دار به نظر برسد اما بله همین‌طور است! باید بدانید که گاهی یکی از مسیرهای فتح قلب یک کارمند، به معنای واقعی کلمه از شکم او می‌گذرد! می‌خواهید روحیه و بهره‌وری کارکنان را بهبود دهید و احساس رفاقت و نزدیکی ایجاد کنید؟ پس به آن‌ها غذای رایگان بدهید! کارکنان شما نه‌تنها از این رفتار سخاوتمندانه تشکر می‌کنند بلکه فرصت تعامل با همکارانشان را نیز مغتنم شمرده و به‌این‌ترتیب، روحیه‌شان بالا می‌رود. واقعاً چه کسی یک وعده ناهار رایگان و لذیذ را دوست ندارد؟!

۵- به رشد آن‌ها کمک کنید!

کارمند خوب، کارمندی است که به رشد و پیشرفت مداوم علاقه نشان دهد و شما به‌عنوان مدیر، در کمک به او در این مسیر نقش مهمی دارید. کمک به رشد و توسعه شغلی از بارزترین نشانه‌های توجه به کارکنان است. راه‌های مختلفی برای افزایش سطح اعتمادبه‌نفس و ارزش کارکنان و متعاقباً کل مجموعه وجود دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کارکنان را به مربیان خوب متصل کنید
  • ضمن ایجاد برنامه توسعه شغلی، برای کارکنان هدف‌گذاری انجام دهید
  • به آن‌ها در ایجاد شبکه‌هایشان کمک کنید
  • کارکنان را با تخصیص وظایف و تکالیف ویژه به چالش بکشید
  • اعتمادتان را به آن‌ها نشان دهید

۶- روز تولدشان را به خاطر بسپارید!

همه دوست دارند روز تولدشان با همه روزهای دیگر سال فرق کند. تولد کارکنان فرصتی طلایی است که می‌توانید به بهانه آن، کارکنان را در کانون توجه قرار داده و مراتب توجه و قدردانی‌تان را به شکل ویژه‌ای به هر یک از آن‌ها نشان دهید. یک اختلاط شخصی، ارسال یک کارت تبریک، تقدیم هدیه‌ای کوچک و اقداماتی از این دست می‌توانند ایده خوبی برای انتقال این پیام به هر کدام از کارکنان باشند. بنابراین از این فرصت عالی به بهترین شکل ممکن برای نشان دادن توجه به کارکنان استفاده کنید.

۷- برای برگزاری رویدادهای مرتبط با شرکت برنامه‌ریزی کنید

برگزاری رویدادهای مرتبط با شرکت مثل اهدای جوایز، سالگرد تأسیس و مواردی از این قبیل می‌تواند راه دیگری برای نشان دادن اهمیت به کارکنان باشد که به‌واسطه افزایش احساس ارزش درونی، خلاقیت آن‌ها را افزایش داده و عواطف و وابستگی‌شان را نسبت به مجموعه تقویت می‌کند. بنابراین برنامه ویژه‌ای برای برگزاری رویدادهای این‌چنینی داشته باشید. در این بین اندازه شرکت مهم نیست. مدیر یا مدیران شرکت‌ها اعم از کوچک، متوسط و بزرگ، هرگز نباید اهمیت رویدادهای شرکتی را دست‌کم بگیرند. برگزاری این رویدادها مستقیماً روی بهبود فرهنگ و روحیه کارکنان تأثیر می‌گذارد که این دو نیز به‌نوبه خود، باعث افزایش معنادار سطح بهره‌وری می‌شوند.

۸- از بازخورد پشتیبانی کنید!

درک احساسات کارکنان از حضور در شرکت یا سازمان و همین‌طور ایجاد فرهنگی که در آن بازخورد صادقانه، مورد تحسین و تقدیر واقع شود، بسیار مهم است. بررسی منظم کارکنان در فواصل زمانی مشخص، روشی کم‌هزینه برای کسب اطلاعات ارزشمند درباره واقعیت‌های روزمره‌ی کسب‌وکارتان است. در این میان، از اهمیت برگزاری جلسات مصاحبه خروج غافل نشوید. این مصاحبه‌ها بینش واضحی برایتان ایجاد می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توانید نرخ ترک خدمت مجموعه را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهید.

بسیاری از کارمندان از ابراز احساسات و بیان گفته‌هایشان می‌ترسند؛ چون فکر می‌کنند چنین کاری می‌تواند عواقب ناگواری برایشان در پی داشته باشد. شما به‌عنوان یک مدیر باید چنین طرز فکری را اصلاح کنید و به آن‌ها نشان دهید که تا چه حد راغب به دریافت بازخوردهای صادقانه‌شان هستید. ترتیبی دهید که بتوانند بدون دغدغه و لکنت زبان آنچه را در دل و ذهن دارند، بیان کنند.

 

توجه به کارکنان

 

۹- تقدیر در جمع؛ انتقاد در خلوت!

تقدیر در جمع، اقدامی شایسته و مهم در راستای توجه به کارکنان است. این امر نه‌تنها برای فردی که از او تقدیر می‌کنید، ارزشمند است بلکه به کل مجموعه هم کمک می‌کند تا چیزهای جدیدی یاد بگیرد.

اما همان‌قدر که تقدیر در جمع، آثار مثبتی دارد، تنبیه و انتقاد در جمع می‌تواند آثار مخربی در پی داشته باشد. بنابراین قویاً توصیه می‌کنیم از تنبیه کارکنانتان یا ارائه بازخورد منفی به آن‌ها در جمع و مقابل دیگران، خودداری کنید. پذیرش انتقاد و قبول کاستی‌ها در جمع می‌تواند برای افراد بسیار سخت باشد و باعث تحریک و فعال شدن مکانیسم‌های دفاعی آن‌ها شود. پس همه انتقادها و بازخوردهای منفی را به‌صورت خصوصی با کارکنان در میان بگذارید تا ضمن نشان دادن حُسن‌نیت و درک بالایتان، از بیان انتقاد نتیجه مثبتی بگیرید.

۱۰- به سیاست درب‌های باز متعهد باشید!

سیاست درب‌های باز به‌قدری در ارتباط با موضوع توجه به کارکنان اهمیت دارد که حتی اگر به‌جای باز گذاشتن درب، آن را از لولا هم خارج کنید، کسی ایرادی به شما نمی‌گیرد! اِعمال سیاست درب‌های باز از جانب مدیر، ارزشِ صداقت، اعتماد و شفافیت در ارتباطات سازمانی را نزد او نشان می‌دهد. بسیاری از کارمندان از ورود به دفتر مدیران می‌ترسند و این وظیفه شماست که با تشویق آن‌ها به انجام این کار، موانع تهدیدآمیز بالقوه را برطرف ساخته و ارتباط باز در سازمان را بیشتر و بیشتر ترویج دهید. اگر به‌طور اتفاقی با یکی از کارکنان در راهرو برخورد می‌کنید، کمی با او گپ بزنید و درباره آخر هفته‌ای که گذرانده یا نتیجه غیرمنتظره مسابقه فوتبال شب قبل، با او صحبت کنید. این‌گونه ترس کارمند از حضور در اتاقتان می‌ریزد و جرئت و اشتیاق پیدا می‌کند تا در مواقع لازم، وارد اتاقتان شده و درباره مسائل مهم با شما گفتگو کند.

سخن آخر

افراد کار کردن برای کسانی را که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، بسیار دوست دارند و وقتی بتوانید به‌عنوان یک مدیر، توجه و علاقه شخصی‌تان را نسبت به کارکنان ثابت کنید، به آن‌ها نشان داده‌اید که ارزششان برای شما فراتر از مسائلی مثل کار، درآمد و پول است. بنابراین از همین حالا این 10 تکنیک را به کار بگیرید تا ضمن نشان دادن توجه به کارکنان، شاهد نتایجی معجزه‌آسا باشید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: