پیشرفت اولیه یک استارتاپ در سال‌های آغازین فعالیت، مستلزم تلاش بیشتری از جانب کارکنان است و به همین دلیل، موضوع تشویق کارکنان در استارتاپ، اهمیت بسیار زیادی دارد که نباید از نگاه مدیران و صاحبان مشاغل دور بماند.

تشویق کارکنان در استارتاپ به ویژه از جنبه‌های اقتصادی، از مؤثرترین اهرم‌های انگیزشی است که صاحبان مشاغل، باید برای آن اهمیت خاصی قائل شوند.

بیایید این واقعیت را بپذیریم که هیچ‌کس در شرایط عادی، دست رد به سینه‌ی دریافت پول بیشتر نمی‌زند! بنابراین هرگز نمی‌توان انتظار داشت که یک کارمند، از حقوق دریافتی‌اش رضایت کامل داشته باشد. بااین‌حال همین‌ که به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، حقوق منصفانه‌ای به کارکنانتان بدهید و با ایجاد یک فضای مناسب، تشویق کارکنان در استارتاپ را به بخشی از فرهنگ مجموعه تبدیل کنید، گام بلندی در راستای جلب رضایت آن‌ها برداشته‌اید. در این مطلب از تینت قصد داریم 10 راهکار مؤثر را در این خصوص با شما همراهان همیشگی به اشتراک بگذاریم.

 

تشویق کارکنان در استارتاپ

 

۱- میزان پرداختی‌تان را به کارکنان، مرتباً چک کنید

در فواصل زمانی مشخص، حقوق پرداختی‌تان را به کارکنان با میزان پرداختی شرکت‌های رقیب مقایسه کنید تا ببینید به نرخ بازار چقدر نزدیک هستید؟ اگر پرداختی‌تان با میانگین حقوق، اختلاف بسیار زیادی داشته باشد، آنگاه عجیب نیست که کارکنان احساس کنند شما در حال استثمار آن‌ها هستید! این باعث می‌شود که شما و شرکتتان از این جنبه، شهرتی منفی پیدا کنید که این اصلاً به سود استارتاپ شما نیست. بنابراین ضمن بررسی مستمر میزان پرداختی‌تان و مقایسه آن با مقادیر متداول، سعی کنید نزدیک به میانگین باشید و حتی اگر می‌توانید، برای تشویق کارکنان در استارتاپ، مبلغی بیشتر از میزان میانگین، به آن‌ها حقوق دهید. البته به شرطی که این کار به ورشکستگی‌تان منجر نشود!

 

تعیین حقوق برای کارمندان استارتاپ

 

۲- حقوق مکفی پرداخت کنید

گاهی ممکن است میانگین حقوق پرداختی به کارکنان در بازار، نتواند پاسخگوی نیاز اولیه آن‌ها باشد اما یادتان نرود که تأمین نیازهای حداقلی کارکنان، از همگامی با نرخ پرداختی بازار، به‌مراتب مهم‌تر است. اینکه میانگین پرداختی شرکت‌های رقیب، نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اساسی کارکنان باشد، دلیل موجهی برای عدم پرداخت حقوق مکفی به آن‌ها از جانب شما نیست. اگر می‌خواهید متمایز باشید و به معنای واقعی کلمه، در کارکنان انگیزه ایجاد کنید، باید به آن‌ها حقوق مکفی بدهید. بنابراین سعی کنید در صحنه بی‌عدالتی، شما مجری عدالت باشید! برای تشویق کارکنان در استارتاپ، همواره به این قاعده طلایی متعهد بمانید.

۳- نشان دهید که سیستم پرداخت عادلانه‌ای دارید

اثبات عادلانه بودن سیستم پرداخت برای تشویق کارکنان در استارتاپ، بدان معنا نیست که ریز پرداختی به کارکنانتان را در اینترنت منتشر کنید! در عوض می‌توانید درباره نحوه محاسبه حقوق پرداختی توضیحاتی ارائه دهید. مثلاً اگر دریافتی کارکنان در بعضی پست‌ها بیشتر از دیگران است، دلیل آن را توضیح دهید. چنین رویکردی، منطقی و منصفانه بودن سیستم پرداخت استارتاپ شما را نشان می‌دهد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که سیستم‌های پرداختی که از نگاه کارکنان، غیرمنصفانه تلقی شوند، می‌توانند انگیزه کاری آن‌ها را به‌شدت کاهش دهند.

۴- از جانب‌داری و پارتی‌بازی پرهیز کنید

اگر افراد، وظایف مشابهی را از نظر حساسیت یا حجم کاری انجام می‌دهند، با استناد به قانون، اخلاق و منطق، باید حقوق برابری دریافت کنند. صدالبته که اگر فردی در مقایسه با همکارش، بهره‌وری یا اثربخشی بیشتری از خود نشان دهد، استحقاق دریافت حقوق بیشتر را دارد. اما حواستان باشد که پرداختی بیشتر به این دسته از کارکنان، دلیل موجهی داشته باشد و بر اساس جانب‌داری یا به‌قول‌معروف، بند "پ" انجام نشود!

پارتی‌بازی یکی از عوامل اصلی افت انگیزه کارکنان در محیط کار است که برای تشویق کارکنان در استارتاپ همواره باید این آفت را از مجموعه‌تان دور نگه دارید.

۵- از کارکنان نمونه قدردانی کنید

اگر تلاشی برای شناسایی کارکنان نمونه و قدردانی از آن‌ها نداشته باشید، آن‌ها نیز یا تلاشی برای ارائه بهترین عملکردشان از خود نشان نمی‌دهند یا کار کردن در جایی را انتخاب می‌کنند که فرهنگ حاکم بر آن، قدردان عملکرد خوبشان باشد. پس برای تشویق کارکنان در استارتاپ، ارزیابی مستمر عملکرد آن‌ها را از یاد نبرید و از تناسب بین قسمتی از حقوق با کیفیت عملکرد افراد اطمینان حاصل کنید.

 

پاداش کارکنان در استارتاپ

 

۶- در ارائه پاداش، تأخیر نداشته باشید

مطالعات نشان می‌دهد که هر چقدر فاصله زمانی بین رفتار مطلوب و پاداشی که کارمند در قبال آن رفتار می‌گیرد، کمتر باشد، آن پاداش انگیزه قوی‌تری در کارمند ایجاد می‌کند. بنابراین برای افزایش تأثیر تشویق، پاداش کارکنان در استارتاپ را در زودترین زمان ممکن پرداخت کرده و در ارائه آن، تأخیر و تعلل نداشته باشید.

۷- به کار گروهی پاداش دهید

کارایی و اثربخشی گروهی نسبت به کارایی و اثربخشی فردی، نقش به‌مراتب پررنگ‌تری در موفقیت تجاری شما ایفا می‌کنند. تشویق کارکنان در استارتاپ به‌صورت فردی، به‌خودی‌خود، اقدام بدی نیست اما زور آن هرگز نباید به تشویق مشارکت گروهی بچربد.

فردگرایی بیش‌ازحد می‌تواند عملکرد یک تیم را تحت تأثیر منفی قرار دهد؛ زیرا ممکن است کارکنان در چنین شرایطی منافع شخصی‌شان را به منافع جمعی ترجیح دهند و این روی بازدهی کلی مجموعه اثر نامطلوبی می‌گذارد. بنابراین برای کار گروهی ارزش ویژه‌ای قائل شده و برای دستاوردهای گروهی نیز پاداش‌های قابل‌توجهی در نظر بگیرید.

۸- فرصت برابر برای کارکنان ایجاد کنید

اگر کارکنان به این باور برسند که فقط تا حد مشخصی می‌توانند پیشرفت کنند و مشاغل سطح بالاتر شرکت، فقط در انحصار افراد خاص و اصطلاحاً نورچشمی‌هاست، فقدان فرصت رشد و ارتقا را احساس می‌کنند. احساسی که نه‌تنها روی عملکرد آن‌ها تأثیر مخربی دارد، بلکه به‌عنوان یکی از دلایل اصلی ترک خدمت شناخته می‌شود. بنابراین برای تشویق کارکنان در استارتاپ، پست‌های کاری را برای همه کارکنان واجد شرایط تبلیغ کنید و برای پیشرفت و ارتقا، فرصت برابری در اختیار همه آن‌ها قرار دهید.

 

مدیریت کارمندان استارتاپ

 

۹- مسابقه برگزار کنید

برگزاری مسابقه یا رقابت، ایده خوبی برای تشویق کارکنان در استارتاپ است. مثلاً اگر قصد تقویت انگیزه برای بهبود عملکرد کارکنان در بخش فروش ماهانه را دارید، می‌توانید در پایان هر ماه، برای افرادی که فروش بیشتری داشته‌اند، جوایز نقدی یا غیر نقدی خاصی در نظر بگیرید. البته در پیاده‌سازی این ایده احتیاط کنید. رقابت و مسابقه، به ویژه در شرایطی که بُرد یک کارمند مساوی با باخت دیگری تلقی شود، می‌تواند مشکلاتی جدی را در مجموعه و همین‌طور روحیه و عملکرد کارکنان ایجاد کند.

۱۰- برای هر پست، یک نردبان پرداخت داشته باشید

در راستای تشویق کارکنان در استارتاپ، برای هر پست یک نردبان پرداخت بسازید و عواملی مثل میزان بهره‌وری، توسعه مهارت‌های جدید، سابقه کار در شرکت و ... را در میزان دریافتی کارکنان، دخیل کنید. چنین سازوکاری، انگیزه کارکنان را برای بهبود عملکرد، رشد و وفاداری به مجموعه افزایش می‌دهد.

سخن آخر

تشویق کارکنان در استارتاپ و ایجاد انگیزه در آن‌ها را می‌توان بخشی از نیروی محرکه استارتاپ در حرکت به سوی اهدافش دانست. وقتی کارکنان به شکلی شایسته مورد تشویق و قدردانی واقع شوند، در امور مجموعه، مشارکت بهتری از خود نشان می‌دهند و با بهبود مستمر عملکردشان، دستاوردهای ارزشمندتری حاصل می‌کنند.

با وجود اینکه اکثر سازمان‌ها، دارای یک سیستم رسمی برای شناسایی کارکنان شایسته و تشویق آن‌ها هستند، تشویق کارکنان در استارتاپ باید سازوکار متفاوتی داشته باشد. اکثر استارتاپها با بودجه‌ای محدود و به پشتوانه گروه کوچکی از افراد تشکیل می‌شوند و همین محدودیت، مستلزم آن است که کارکنان، حداقل در اوایل راه، قدری فراتر از ظرفیت و توانایی معمولشان کار کنند تا موتور شرکت روشن شود. در چنین شرایطی، اهمیت دادن به کارکنان و تشویق آن‌ها بابت تلاش‌هایشان، باعث ایجاد پیوندهای عاطفی محکم و احساس تعلق‌خاطر در آن‌ها نسبت به استارتاپ می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: