امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، از موضوعاتی است که علی‌رغم اهمیت حیاتی، کمتر به آن توجه می‌شود و خوشبختانه اتخاذ اقداماتی ساده اما مهم می‌تواند به ارتقای آن کمک زیادی کند.

اگر تا امروز به موضوع امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک فکر نکرده‌اید، حالا وقتش رسیده؛ اگر فکر می‌کنید صرفاً به دلیل کوچک یا نوپا بودن، خطری کسب‌وکارتان را تهدید نمی‌کند، سخت در اشتباه هستید؛ گمان نکنید هکرها به طمع کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، از کسب‌وکار شما ساده می‌گذرند! متأسفانه اغلب شرکت‌های کوچک، چنین هشداری را جدی نمی‌گیرند و همین بی‌توجهی در بسیاری مواقع، باعث می‌شود تا در اوایل مسیر، متحمل خسارت شده و گاهی حتی با دلسردی، از ادامه مسیر تجاری‌شان منصرف شوند.

شرکت‌های کوچک، معمولاً فاقد سازوکارهای محافظتی مؤثر از داده‌هایشان هستند و همین منابع اطلاعاتی، بعضاً به اهداف وسوسه‌انگیزی برای حمله هکرها تبدیل می‌شوند. با توجه به اهمیت موضوع امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، در این مطلب از تینت می‌خواهیم 6 راهکار کاربردی و مهم را در این باره با شما همراهان همیشگی تینت در میان بگذاریم.

 

امنیت سایبری کسب و کارهای کوچک

 

۱- استفاده از VPN

یکی از بهترین اقدامات برای ارتقای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، استفاده همه کارکنان شرکت از شبکه خصوصی مجازی یا همان VPN است. VPN به شما اجازه می‌دهد که از طریق پنهان کردن IP و همین‌طور پروتکل اینترنتی، هویتی مخفی در محیط آنلاین داشته باشید.

استفاده از VPN فعالیت‌هایتان را مخفی نگه می‌دارد و کلیه ارتباطات در بستر آن از پیام‌های ایمیل تا اسامی کاربری و کلمات عبوری که برای ورود به حساب‌های کاربری مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنید، رمزگذاری می‌شوند. به‌این‌ترتیب، مجرمان سایبری قادر به مشاهده و سرقت این اطلاعات ارزشمند نخواهند بود.

۲- آموزش مسائل امنیتی به کارکنان

با استناد به آمارها، 28% از حملات سایبری، مشاغل و استارت‌آپ‌های کوچک را هدف قرار می‌دهند. این آمار تکان‌دهنده، باور رایج عدم علاقه هکرها به کسب‌وکارهای کوچک را آشکارا نقض می‌کند.

با توجه به این واقعیت، یکی از اصول اساسی در راستای ارتقای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک این است که همه شرکت‌ها، وضعیت فعلی‌شان را از نظر میزان آسیب‌پذیری مورد ارزیابی قرار دهند و بر مبنای آن، نسبت به تهیه یک پلن محافظتی مناسب، اقدام کنند. در این بین آگاهی کارکنان، نقش بسیار مهمی در اجرای اثربخش این پلن ‌دارد. شما باید از طریق ارائه آموزش‌های مفید، آگاهی کارکنانتان را درباره امنیت سایبری استارت‌آپ، به‌طور مستمر ارتقا دهید.

به‌عنوان‌مثال، شما باید خط‌مشی‌های مناسب و مشخصی درباره تعیین پسوردها یا همان گذرواژه‌ها در شرکت تعیین کنید. به کارکنان بگویید که ضمن اجتناب از انتخاب گذرواژه‌های ساده و قابل حدس، آن‌ها را مرتباً، به‌طور هفتگی یا ماهانه تغییر داده و از یادداشت گذرواژه‌ها روی یک برگه کاغذ و چسباندن آن به مانیتور یا کیس، اکیداً خودداری کنند! بدانید که اگر یک مجرم سایبری وارد شرکتتان شود می‌تواند این گذرواژه‌های آشکار را ببیند و پس از خروج از شرکت، با استفاده از آن‌ها راهی برای نفوذ به شبکه کامپیوتری شما پیدا کند. می‌بینید؟ گاهی به همین سادگی، اطلاعات حیاتی یک شرکت، به سرقت می‌روند. بنابراین مطمئن شوید که همه کارکنان شرکت از خط‌مشی‌های امنیتی شما در ارتباط با گذرواژه‌ها پیروی می‌کنند.

 

امنیت سایبری استارتاپ

 

امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، آن‌قدر مهم است که باید قبل از ارائه مجوز استفاده از وسایلی مثل لپ‌تاپ و گوشی‌های هوشمند به کارکنان تازه‌وارد، به آن‌ها در این خصوص آموزش دهید. پس اگر تاکنون موضوع آموزش را جدی نگرفته‌اید، در اسرع وقت، جلسه‌ای با حضور همه کارکنان ترتیب دهید تا نکات مهم امنیتی را به آن‌ها انتقال دهید.

۳- پشتیبان‌گیری

شما باید برای روز مبادا هم فکری کرده باشید! گاهی ممکن است با وجود تدوین خط‌مشی‌های امنیتی، در اثر یک غفلت کوچک، اتفاق ناخوشایندی برایتان رخ دهد و داده‌ها و اطلاعات ارزشمندتان در معرض خطر قرار بگیرند. داده‌هایی که شاید چندان هم محرمانه نباشند اما از نظر عملیاتی، اهمیت زیادی برای شما داشته باشند. اینجاست که تهیه نسخه پشتیبان از این داده‌ها و اطلاعات یا همان بکاپ گرفتن، اهمیت خودش را نشان می‌دهد.

یکی از روش‌های متداولی که هکرها به‌واسطه آن‌ها، امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک را تهدید می‌کنند، استفاده از باج افزار است. در این روش هکرها، یک یا چند کامپیوتر شرکت را با نوع خاصی از ویروس آلوده می‌کنند که می‌تواند داده‌های موجود در کامپیوتر را قفل کند و به عبارتی، آن‌ها را به گروگان بگیرد. هکرها از این طریق، آزادسازی داده‌ها را به پرداخت پول از جانب شرکت مشروط می‌کنند که این پرداخت، معمولاً باید از طریق بیت‌کوین انجام شود. اگر این داده‌ها برایتان اهمیتی حیاتی داشته باشند، آنگاه چه می‌کنید؟ در ازای بازیابی آن‌ها، به هکر باج می‌دهید یا نه؟ چه موقعیت دشواری!

اما داشتن نسخه پشتیبان از داده‌ها و اطلاعاتی که به گروگان گرفته شده‌اند، می‌تواند ماجرا را کاملاً عوض کند. در این صورت، حتی اگر در اثر یک بی‌احتیاطی، داده‌هایتان توسط یک باج افزار، قفل شوند، می‌توانید با خیال راحت و بی‌آنکه اخلالی در انجام عملیات شرکت ایجاد شود، نسبت به بازیابی آن‌ها اقدام نموده و به ریشِ هکر باج‌گیر بخندید!

بااین‌حال، برای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، صرفاً به تهیه بکاپ روی سخت‌افزارهای شرکت بسنده نکنید. کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند و با استناد به همین عبارت معروف، بهتر است از داده‌های مهمتان، روی یک فضای ابری هم بکاپ بگیرید. با انجام این کار، حتی در صورت بروز نقص در عملکرد تجهیزات سخت‌افزاری‌تان نیز می‌توانید به‌آسانی داده‌های مهم را بازیابی کنید.

۴- محدود کردن سطح دسترسی

امنیت لایه‌ای از طریق ایجاد محدودیت دسترسی به اطلاعات و بخش‌های حساس سیستم‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای، یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در ارتقای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک است. لزومی ندارد که همه کارکنان، سطح دسترسی برابری داشته باشند و این مجوز، باید متناسب با نیازهای کاربردی، به آن‌ها داده شود. با لایه‌بندی سطح دسترسی می‌توانید حتی در صورت ایجاد یک رخنه امنیتی، از اطلاعات تجاری حساستان، محافظت کنید.

۵- کمک گرفتن از افراد و مجموعه‌های متخصص

یکی از بهترین راه‌های یافتن آسیب‌پذیری‌های بالقوه برای افزایش امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک، کمک گرفتن از افراد یا شرکت‌های متخصص در حوزه امنیت است. آن‌ها می‌توانند شبکه و سیستم‌های کامپیوتری شرکتتان را مورد بررسی قرار داده و با شناسایی نقاط ضعف، راهکارهای پیشگیرانه‌ای برای پوشش آن‌ها ارائه دهند.

 

تامین امنیت سایبری برای شرکت ها

 

۶- نظارت بر استفاده کارکنان از دستگاه‌های شخصی

اینکه یک استارت‌آپ نوپا نتواند از عهده خرید دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ و تلفن هوشمند برای استفاده اختصاصی کارکنان برآید، اصلاً عجیب نیست و این بدان معناست که کارکنان گاهی برای انجام امور شرکت، باید از دستگاه‌های شخصی‌شان استفاده کنند. واضح است که این امر می‌تواند، تهدیدی برای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک باشد.

در چنین شرایطی، شما باید سیاست‌هایی را وضع کنید که نظارت معقول بر رفتار کارکنان را امکان‌پذیر کند. البته حواستان باشد تا نظارت را با نقض حریم خصوصی کارکنان یا سخت‌گیری‌های عجیب‌وغریب بر آن‌ها، اشتباه نگیرید!

سخن آخر

در این مطلب، به 6 نکته مهم درباره ارتقای امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک کردیم. نکاتی که در حوزه امنیت، احتمالاً به‌ اندازه نصب و به‌روزرسانی یک آنتی‌ویروس مطمئن یا استفاده از فایروال روی کامپیوترها مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

خوشبختانه شرکت‌های کوچک، در مواجهه با تهدیدهایی که امنیت سایبری آن‌ها را هدف قرار می‌دهند، از چابکی و سرعت عمل بیشتری برخوردار هستند و برای تأمین امنیت مطلوب نیز به صرف هزینه‌های آن‌چنانی نیاز ندارند. بنابراین اهمیت امنیت سایبری کسب‌وکارهای کوچک را جدی بگیرید و با رعایت نکات مذکور، مصونیتتان از گزند هکرها و مجرمان اینترنتی را به حداکثر برسانید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: