بهبود برند کارفرمایی، از مهم‌ترین لازمه‌های جذب نیروی انسانی شایسته برای شرکت‌هاست. شرکتی با وجهه‌ی مناسب در بازار کار، شانس بیشتری برای استخدام بهترین‌ها دارد و به پشتوانه این بهترین‌ها، می‌تواند خود را در نگاه مشتریان (خریداران) نهایی به گزینه‌ای متمایز تبدیل کند.

بهبود برند کارفرمایی همبستگی مستقیمی با توانمندی یک شرکت در جذب استعدادهای برتر دارد. هر شرکتی، دانسته یا نادانسته، وجهه‌ای در نگاه جامعه کارجویان دارد که به این وجهه برند کارفرمایی می‌گویند. این برند نشان‌دهنده آن است که افراد جویای شغل، چه احساس و دیدگاهی درباره کار کردن در آن شرکت دارند و چنین تجربه‌ای را چقدر جذاب یا ارزشمند می‌دانند؟

اهمیت جذب نیروی انسانی شایسته، بر هیچ‌کس پوشیده نیست و می‌دانیم این کارکنان کارآمد هستند که در وهله اول، موفقیت تجاری یک کسب‌وکار را رقم می‌زنند. نظر به این اهمیت، در این مطلب از تینت، 7 نکته کاربردی را ارائه می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید گامی بلند در مسیر بهبود برند کارفرمایی شرکتتان بردارید. با ما همراه باشید.

 

بهبود برند کارفرمایی

 

۱- ارزش‌های اساسی و بیانیه مأموریت مجموعه‌تان را تعیین کنید

امروز افراد، بیشتر از هر زمان دیگری به اینکه برای چه کسی کار می‌کنند و عملکردشان چه تأثیری بر شرکت و جهان پیرامون می‌گذارد، اهمیت می‌دهند. پس اگر تاکنون برای بهبود برند کارفرمایی، اقدامی در راستای تدوین ارزش‌های اساسی و بیانیه مأموریت شرکتتان نکرده‌اید، هر چه زودتر دست‌به‌کار شوید. اگر هم قبلاً این کار را انجام داده‌اید، برای اطمینان از مطابقت آن‌ها با فرهنگ و چشم‌انداز فعلی مجموعه، مجدداً آن‌ها را مرور کنید.

می‌توانید این کار را با کمک یک گروه متمرکز که از کارکنان باتجربه شرکت تشکیل شده است، انجام دهید. از آن‌ها بخواهید عناصر اصلی سازنده شرکت و چشم‌انداز آن را بنویسند و از برآیند آنچه بیان می‌شود، بیانیه مأموریت و ارزش‌های اساسی شرکت را شناسایی و تدوین کنید.

۲- درباره استراتژی‌های رقبا تحقیق کنید

در بهبود برند کارفرمایی و برای اینکه بتوانید در جذب استعدادهای برتر از رقبایتان پیشی بگیرید، باید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید. بهترین راه برای انجام این کار آن است که مانند یک نامزد شغلی و مطابق با پرسونای مدنظرتان، فرایند تحقیق را آغاز کنید. پلتفرم‌هایی را که رقبا در آن‌ها فعال هستند بشناسید و درست مثل یک کارجو، پرسش‌های مدنظرتان را در موتورهای جستجو سرچ کنید.

شناسایی محتوای جذاب رقبا (از نظر دریافت لایک، اشتراک‌گذاری، ذخیره‌سازی و ...) و همچنین بسترهایی که ایده‌ها و مطالبشان را بیشتر در آن‌ها منتشر می‌کنند، اِشراف بهتری نسبت به عملکرد آن‌ها برایتان ایجاد می‌کند. پی بردن به همین موارد، حتی اگر معیارهای واضحی برای سنجش میزان موفقیت رقبا نداشته باشید، بتا حد زیادی در تدوین یک استراتژی رقابتی هوشمندانه کمکتان کند.

۳- استراتژی برند کارفرمایی‌تان را اصلاح کنید

حالا نوبت به اصلاح استراتژی برند کارفرمایی‌تان استفاده از اطلاعاتی می‌رسد که در مراحل قبل جمع‌آوری کرده‌اید.

فرایند بهبود برند کارفرمایی را از درون شرکت آغاز کنید. کارکنان فعلی شرکت، دارایی‌های اصلی شما هستند. آن‌ها برندتان را می‌شناسند و هر جنبه‌ای از کسب‌وکارتان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین دلیل در وهله نخست باید برند کارفرمایی درون‌سازمانی‌تان را مدیریت کنید. اگر افراد مناسبی را استخدام کرده‌اید و ارزش واضح و ملموسی را به آن‌ها ارائه می‌دهید، آنگاه منطقاً از این حیث در وضعیت مطلوبی قرار دارید اما باید از این موضوع، اطمینان حاصل کنید.

از کارکنان فعلی سازمان، نظرسنجی کنید تا بدانید نسبت به شرکت به‌عنوان یک کارفرما، چه دیدگاهی دارند؟ اگر به نظر آن‌ها شما یک کارفرمای منتخب هستید، علت این دیدگاه را جویا شوید. همچنین از آن‌ها بپرسید که چه چیزی را درباره شرکت دوست ندارند و چه چیزی باید تغییر کند؟

مطمئن شوید که همه کارکنان سازمان را در این نظرسنجی شرکت داده‌اید. مشارکت مدیران و رهبرانی که نقش هدایتگران برند کارفرمایی درون‌سازمانی را ایفا می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. آن‌ها افرادی هستند که می‌توانند قبل از آنکه یک مسئله به بحران تبدیل شود، آن را تشخیص داده و از طریق حل‌وفصل اصولی مسئله، بحران را در نطفه خفه کنند.

۴- روی فرهنگ سازمانی‌تان سرمایه‌گذاری کنید

برند کارفرمایی هر شرکت، تا حد زیادی نمایانگر فرهنگ سازمانی حاکم بر آن است. بنابراین اگر فرهنگ سازمانی نامطلوبی داشته باشید، برند کارفرمایی‌تان نیز خواه‌ناخواه از آن متأثر می‌شود و این هم به نوبه خودش، بر تمام جنبه‌های کسب‌وکارتان تأثیر می‌گذارد. پس بهبود برند کارفرمایی، بهبود فرهنگ سازمانی را می‌طلبد.

وضعیت فعلی فرهنگ سازمانی مجموعه تحت نظارتتان، چندان مهم نیست! چون شما باید همواره ایده‌های جدیدی را برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی قدرتمند و مؤثر امتحان کنید تا بتوانید تجربه کارکنانتان را مستمراً بهبود بخشیده و شرکتتان را به یک گزینه جذاب و وسوسه‌انگیز برای کارجویان تبدیل کنید.

 

چطور برند کارفرمایی بسازیم

 

۵- حقوق و مزایای بیشتری ارائه دهید

ارزش پیشنهادی مجموعه شما به کارجویان، یکی از مهم‌ترین موضوعات در ارتباط با بهبود برند کارفرمایی است. باید بپذیریم که حقوق و مزایا، اولین معیارهایی هستند که داوطلبان شغلی حین بررسی یک آگهی استخدام به آن‌ها توجه می‌کنند. عدم ارائه اطلاعات کافی درباره حقوق و مزایای پرداختی شرکت، نکته‌ای ناامیدکننده است که متأسفانه در بعضی آگهی‌های شغلی، با آن روبرو می‌شویم. بنابراین، در معرفی ارزش پیشنهادی‌تان به کارجویان، تا می‌توانید واضح و البته صادقانه عمل کنید.

حقوق و مزایا، نقش پررنگی در رضایتمندی کارکنان و همین‌طور جذب استعدادهای برتر ایفا می‌کنند. بنابراین برای بهبود برند کارفرمایی، بهتر است حقوق و مزایای پیشنهادی‌تان را در آگهی‌های شغلی دوباره بررسی کنید و با توجه به بازخوردهایی دریافتی از کارکنان شرکت، شرایط کسب‌وکار و همین‌طور عملکرد رقبا، در صورت امکان، تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنید.

افزایش ارزش پیشنهادی به نامزدهای شغلی، نه‌تنها باعث بهبود برند کارفرمایی و افزایش تعداد درخواست‌های شغلی‌تان می‌شود، بلکه با بهبود نرخ حفظ کارکنان، صرفه‌جویی‌های اقتصادی ارزشمندی را در بلندمدت برایتان به همراه می‌آورد.

۶- یک استراتژی منسجم برای استخدام تدوین کنید

حالا نوبت به ایجاد یک استراتژی منسجم برای بهبود برند کارفرمایی می‌رسد. استراتژی که به‌واسطه آن بتوانید، برای شرکتتان، بازاریابی کنید. با این تفاوت که در اینجا مخاطبان هدف، نه خریداران کالا و خدمت، بلکه کارجویان مستعد و شایسته هستند.

با وجود اینکه مدیریت همه جنبه‌هایی که بر شهرت شرکت شما تأثیر می‌گذارند، غیرممکن است اما تدوین یک استراتژی بازاریابی که از طریق آن بتوانید اطلاعات مهم و جذابی را درباره شرکت به کارجویان برسانید، کمک می‌کند تا بتوانید نظر تعداد بیشتری از نامزدهای شایسته را به خودتان جلب کنید.

سلاح کارآمد شما در پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی برای استخدام نیروی انسانی کارآمد، محتواست. شما باید پیوسته در حال به‌روزرسانی محتوای قدیمی (در صورت وجود) و از آن مهم‌تر، تولید محتوای جدید باشید. این فرایند، دقیقاً شبیه به بازاریابی محتوا با تمرکز روی خریداران است؛ با این تفاوت که حالا باید نیازهای کارجویان را در تولید محتوا مدنظر قرار دهید.

۷- حضور پررنگی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید

تولید محتوا در راستای بهبود برند کارفرمایی، صرفاً به به‌روزرسانی وب‌سایت با مقالات مختلف خلاصه نمی‌شود. بخش عمده‌ای از محتوای شما باید در شبکه‌های اجتماعی تولید و منتشر شود. این کار باید هم از طریق انتشار مطالب عمومی و مفید در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی و هم از طریق حضور پررنگ در گفتگوها و پرسش و پاسخ‌ها انجام شود. استفاده از یک تقویم محتوا در این زمینه می‌تواند به سازمان‌دهی امور، کمک زیادی کند.

شرکت‌های زیادی را می‌شناسیم که با فعالیت هدفمند در پلتفرم‌هایی مثل لینکدین و از طریق به‌کارگیری همه پتانسیل‌ها و اجرایی ساختن ایده‌های متنوع، توانسته‌اند پرستیژ کارفرمایی متمایزی برای خودشان ایجاد کنند. چرا شما یکی از آن‌ها نباشید؟

 

راهکارهای بهبود برند کارفرمایی

 

سخن آخر

بهبود برند کارفرمایی، فرمول ثابتی ندارد و هر شرکت، با توجه به شرایط خاص خودش، استراتژی‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای این منظور دنبال می‌کند. بااین‌حال، آنچه گفته شد، گلچینی از نکات مهمی بود که همه شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت جایگاهشان در بازار کار، از آن استفاده کنند. آنچه در وهله نخست اهمیت دارد این است که مدیران و مالکان کسب‌وکارها بدانند که برند کارفرمایی چطور به جذب استعدادهای برتر کمک می‌کند؟

توجه داشته باشید که این استراتژی‌ها و برنامه‌ها را باید در فواصل زمانی مشخص، مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهید. به‌عبارت‌دیگر، بهبود برند کارفرمایی، به معنای واقعی، یک فرایند بهبود مستمر است که همواره باید برای پیشرفت آن، در جستجوی راهکارهای مؤثر باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: