تقویت مهارت یادگیری و آشنایی با راهکارهای آن، قابلیت‌های مهمی هستند که علاوه بر هموار کردن مسیر آموختن، کمکمان می‌کنند تا بتوانیم در امر آموزش نیز اثربخشی بیشتری داشته باشیم.

تقویت مهارت یادگیری، خودش یک نوع مهارت ارزشمند است؛ مهارتی که اگر آن را بیاموزید، یادگیری یا آموزش مهارت‌های دیگر را در آینده برایتان بسیار ساده می‌کند. اینکه قبل از آموختن هر مهارت، اصول "چگونه آموختن" را بدانیم، اهمیت زیادی دارد؛ این‌طور نیست؟

 

تقویت مهارت یادگیری

 

علت بسیاری از تلاش‌های نافرجام در یادگیری یک مهارت جدید، عدم آگاهی از چگونگی بهبود مهارت یادگیری است. بنابراین اگر می‌خواهید از زحماتتان نتیجه مطلوب بگیرید، باید مسیر درست یادگیری و عواملی را که باعث تقویت آن می‌شوند، بشناسید. تینت 6 قاعده کاربردی را در این خصوص به شما معرفی می‌کند.

۱- دست‌به‌کار شوید؛ یادگیری یک مهارت را آغاز کنید

یادگیری واقعی مستلزم آن است که فعالانه روی زمینه‌ای که مدنظر دارید، تمرین کنید. اگر قرار باشد درباره یک زمینه، فقط مطالعه داشته باشید، آنچه کسب می‌کنید نه مهارت، بلکه دانش است. یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که دانشتان را در عمل نیز به کار بگیرید.

بهترین راه برای تقویت مهارت یادگیری، ایجاد یک پروژه یا پلن است که پیشرفت در آن، مستلزم کار و تمرین مستمر باشد.  کار کردن عملی و مداوم روی یک زمینه و در یک مسیر مشخص، به شما در درک اصول مهارت‌افزایی و کسب بینش عمیق‌تر نسبت به فرایند یادگیری کمک می‌کند.

اگر برای شروع یادگیری به ‌نوعی الهام و انگیزه نیاز دارید، یک چالش مثلاً 100 ساعته برای خودتان تعیین کنید و در این 100 ساعت تا آنجا که می‌توانید تلاش کنید در زمینه‌ای که روی آن کار می‌کنید، بهتر و بهتر شوید.

۲- هر مهارت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

یکی از روش‌های مؤثر برای تقویت مهارت یادگیری بالأخص در زمینه‌های پیچیده این است که در هر زمان، یکی از جنبه‌های آموزش را یاد بگیرید. اغلب مهارت‌ها متشکل از مهارت‌های فرعی و کوچک‌تر هستند و این بدان معناست که می‌توان آن‌ها را به چند بخش تقسیم کرد. بنابراین برای اینکه بتوانید شاهد پیشرفت سریع‌تری در امر یادگیری باشید، خوب است کار را با شناسایی مهارت‌های فرعی مهم‌تر و تمرکز بر آن‌ها آغاز کنید. کسب توانمندی در یک زمینه از طریق شکستن آن به بخش‌های کوچک‌تر، علاوه بر تقویت مهارت یادگیری، از بروز احساس ترس یا ناتوانی در اثر مواجهه با یک حوزه وسیع و ناشناخته، جلوگیری می‌کند.

برای تجزیه یک مهارت به اجزای فرعی، می‌توانید از روشی موسوم به "درخت مهارت" استفاده کنید یا از طریق ایجاد یک نقشه ذهنی، مجموعه‌ای از مهارت‌های فرعی را در آن زمینه فهرست کنید. توصیه می‌شود فرایند یادگیری را با فراگیری مهم‌ترین مهارت‌های فرعی شروع کنید.

 

بهبود مهارت یادگیری

 

۳- همواره در جستجوی راهکارهایی برای بهبود باشید

یکی از رازهای طلایی تقویت مهارت یادگیری، توجه به فلسفه بهبود مستمر است. شما می‌توانید 50 ساعت آشپزی کنید اما در پنجاهمین ساعت، بدون هیچ پیشرفتی، کماکان در سطح همان ساعت اول باقی بمانید! رستوران‌های زیادی هستند که حتی با وجود چند دهه سابقه، هنوز که هنوز است غذاهایی با کیفیت متوسط سرو می‌کنند و هرگز نمی‌توانند عالی باشند. چرا؟ چون آن‌ها به دنبال راهکارهایی برای بهبود عملکردشان نیستند.

تقویت مهارت یادگیری فقط با جستجو و آزمایش روش‌های جدید محقق می‌شود. این امر به تلاش و توجه نیاز دارد و تا این دو عنصر حیاتی وجود نداشته باشند، پیشرفت در هر زمینه‌ای بسیار دشوار خواهد بود.

اگر می‌خواهید در کسب یک مهارت موفق شوید، باید ببینید که برای بهتر شدن، چه راهکارهایی وجود دارند؟ شما می‌توانید در پایان هر جلسه تمرین یا آموزش، درباره نحوه عملکردتان فکر کنید و برای بهبود آن در جلسه بعد، در جستجوی روش‌های مؤثرتری باشید. چنین رویکردی در مقایسه با اینکه صرفاً در جلسات آموزش حاضر شوید و طوطی‌وار از دستورالعمل‌های مربی پیروی کنید، بسیار متفاوت است. اگر در جلسات آموزش، به دلایل انجام کارها و فلسفه‌ی پیروی از دستورالعمل‌ها فکر کنید، به تقویت مهارت یادگیری خودتان کمک زیادی کرده‌اید.

۴- چالش‌ها را به چشم فرصت ببینید

بسیاری از افراد به دلیل عدم برخورداری از برخی مهارت‌های خاص، از مواجهه با چالش‌ها اکراه دارند و فرصت‌های یادگیری را به‌راحتی از دست می‌دهند. اگر شما هم جزء همین دسته هستید، وقت آن رسیده که نگاه جدیدی به ماجرا داشته باشید. باید یاد بگیرید که از هر چالش، برای بهبود مهارت‌هایتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. اگر انجام دادن یک کار خاص به نظرتان دشوار است، آشفته یا مرعوب نشوید و از آن استقبال کنید. اگر فکر می‌کنید انجام یک کار برایتان خیلی راحت است، احتمالاً آن کار را قبلاً انجام داده‌اید یا می‌دانید چطور باید آن را انجام دهید. بنابراین با انجام مجدد آن کار، چیز زیادی یاد نمی‌گیرید.

در اینجا بد نیست به واژه  یونانی Eustress اشاره‌ای داشته باشیم. Eu در زبان یونانی، پیشوندی برای نشان دادن مثبت یا سالم بودن یک چیز است و Eustress را می‌توانیم استرس مثبت یا استرس سازنده معنا کنیم. این نوع استرس شما را وادار می‌کند تا از منطقه امنتان خارج شوید و دست به انجام کارهایی بزنید که شاید در ابتدا فکر کنید قادر به انجامشان نیستید. به این استرس، بها دهید و بگذارید مجال بروز پیدا کنید.

برای تقویت مهارت یادگیری، باید کمی ریسک‌پذیرتر باشید و با موقعیت‌های خاص و چالش‌های ظاهراً دشوار روبرو شوید. موقعیت‌هایی که شاید ابتدا از قرار گرفتن در آن‌ها کمی احساس فشار یا حتی خجالت کنید اما درنهایت کمکتان می‌کنند تا مهارت جدیدی را بیاموزید.

۵- زمان مناسب برای آموختن را بشناسید

همان‌طور که گفتیم تقویت مهارت یادگیری مستلزم تلاش و توجه زیاد است. بنابراین باید زمانی را برای یادگیری انتخاب کنید که بتوانید با حداکثر بازدهی، روی آموختن متمرکز شوید. یکی از عواملی که پیشرفت در یادگیری را تسهیل می‌کند این است که حین آموختن یک مهارت جدید، در بهترین حالت خودتان باشید. بنابراین اگر جسم یا ذهنتان بیش‌ازحد خسته باشد، هرگز نمی‌توانید از پتانسیل و استعداد واقعی‌تان استفاده کنید.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اغلب افراد، صبح‌ها بازدهی بهتری دارند. بااین‌حال، این نتایج، وحی مُنزَل نیستند و لزومی ندارد که همه افراد همین‌طور باشند. اگر روزانه بیشتر از یک بار به فراگیری یا تمرین مهارت مشغول می‌شوید، بهتر است این کار را با فاصله زمانی و وقفه‌های منطقی انجام دهید. تغذیه مناسب، خواب باکیفیت، نوشیدن آب کافی، تمرین آرامش ذهن و همین‌طور ایجاد تنوع از طریق انجام کارهای متفاوت نیز می‌توانند در تقویت مهارت یادگیری مفید باشند.

۶- محیط مناسبی برای یادگیری ایجاد کنید

محیط مناسب، ضمن کمک به تقویت مهارت یادگیری، زمینه لازم را برای شکوفایی حداکثر قابلیت‌های انسان فراهم می‌سازد. عاری بودن از عوامل مُخِل، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محیط مناسب است. عوامل مُخل، اَشکال مختلفی دارند؛ بعضی از آن‌ها می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند و بعضی دیگر احساساتی را نظیر هراس، دلسردی و ... ایجاد می‌کنند. عوامل مخل تا جایی که مقدور است باید از محیط آموزش و تمرین خارج شوند. این قاعده درباره آموزش کارکنان و تقویت مهارت یادگیری سازمانی، اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد. مدیران باید با عنایت به اهمیت این قاعده، محیطی را برای آموزش ایجاد کنند که کارکنان در آن احساس آرامش و امنیت روانی داشته باشند.

 

چطور مهارتهای جدید را یاد بگیریم

 

سعی کنید مکانی را برای یادگیری و تمرین انتخاب کنید که فاصله زیادی از شما نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر قرار باشد هر بار برای رفتن به باشگاه یوگا، یک ساعت در ترافیک معطل شوید، بی‌آنکه خودتان بخواهید به‌تدریج خسته خواهید شد و احتمالاً عزم و انگیزه‌تان به‌ مرور زمان سست می‌شود.

سخن آخر

آخرین باری را که تصمیم گرفتید مهارت جدیدی بیاموزید یا مهارتی را به کسی آموزش دهید، به خاطر دارید؟ قصد آموزش یا فراگیری چه مهارتی را داشتید؟ فتوشاپ؟ زبان؟ هنرهای رزمی؟ فرقی نمی‌کند! یادگیری هر مهارت تا حد زیادی شبیه به آغاز یک سفر است. سفری که باید برای آن برنامه مشخصی داشته باشید و مسیری را انتخاب کنید که شما را زودتر به مقصدتان می‌رساند. شش نکته‌ای که در این مقاله درباره تقویت مهارت یادگیری به عرضتان رسید شما را به یادگیرنده و البته آموزنده‌ی بهتری تبدیل می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: