آشنایی با روندهای جدید منابع انسانی، قابلیت شرکت‌ها را در جذب استعدادهای برتر و حفظ آن‌ها افزایش می‌دهد و به همین دلیل، متخصصان HR باید ضمن شناخت این روندها با آن‌ها سازگار شوند.

آیا روندهای جدید منابع انسانی را می‌شناسید؟ باید بپذیریم که پیشرفت فناوری، عملکرد بخش منابع انسانی در سازمان‌ها را دستخوش تغییرات عمیقی کرده و منابع انسانی در سال 2021 و بعدازآن در مقایسه با سال‌های قبل، بسیار متفاوت خواهد بود.

برای اینکه شرکت‌ها بتوانند در استخدام سریع کارکنان شایسته، موفق عمل کنند و ضمن افزایش رضایتمندی آن‌ها، نرخ حفظ کارکنان را افزایش دهند، باید این روندها را بشناسند. در این مطلب از تینت شما را با 9 مورد از مهم‌ترین روندهای جدید منابع انسانی آشنا می‌کنیم.

 

ترندهای منابع انسانی در سال 2021

 

۱- استفاده از هوش مصنوعی

استفاده بیشتر از هوش مصنوعی در انجام عملیات روزمره برای افزایش کارایی و گردش بهتر امور، بی‌تردید یکی از روندهای جدید منابع انسانی خواهد بود.

اکثر شرکت‌ها برای اولین بار، هوش مصنوعی را در حوزه استعدادیابی و استخدام به کار می‌گیرند. شرکت‌هایی که برای این مقاصد از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ضمن کاهش قابل‌توجه زمان استخدام، خروجی بهتری از عملیات می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، استفاده از چت ربات‌ها برای مکاتبه با نامزدهای شغلی باعث می‌شود که زمان زیادی برای کارکنان آزاد شود و آن‌ها بتوانند تمرکز بیشتری روی وظایف مهم‌تر داشته باشند.

۲- افزایش تعداد کارکنان دورکار

شیوع ویروس کرونا، دورکاری را به یکی از روندهای جدید منابع انسانی تبدیل کرده است. این دورکاری، چالش‌های جدیدی را برای کارکنان بخش منابع انسانی ایجاد می‌کند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد احساس تعلق اجتماعی در کارکنان
  • مدیریت روحیه و بهره‌وری کارکنان
  • مدیریت زمان عملکرد کارکنان
  • شناسایی دغدغه‌های کارکنان و رسیدگی به آن‌ها

دورکاری به‌عنوان یکی از روندهای جدید منابع انسانی، مزایای خاص خودش را هم دارد که افزایش انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی کاری و توانمندی بیشتر شرکت‌ها در جذب استعدادهای برتر و همین‌طور کاهش هزینه‌های اداری و سربار از آن جمله‌اند.

۳- تیم‌سازی مجازی

پذیرش دورکاری به‌عنوان یکی از روندهای جدید منابع انسانی، طبعاً شرکت‌ها و سازمان‌ها را به این نتیجه می‌رساند که با پراکندگی جغرافیایی کارکنانشان، دیگر نمی‌توانند روی روش‌های سنتی در تیم سازی حساب چندانی باز کنند. متخصصان منابع انسانی باید طرحی نو دراندازند و به پشتوانه خلاقیت، ایده‌هایی کاربردی و مؤثر را برای تیم سازی مجازی به مدیران ارائه دهند. خوشبختانه پیشرفت فناوری، بستر مناسبی را برای ایجاد تیم‌های مجازی و دورکار فراهم کرده و حالا به‌واسطه دسترسی به طیف گسترده‌ای از برنامه‌های ارتباطی، می‌توانیم تأثیر فاصله فیزیکی بر عملکرد تیم‌ها را به حداقل برسانیم.

 

روندهای جدید منابع انسانی

 

۴- خودکارسازی وظایف

در لیست روندهای جدید منابع انسانی، خودکارسازی وظایف یا همان اتوماسیون، جایگاه ویژه‌ای دارد. متخصصان HR کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و این کارها آن‌قدر زیاد هستند که در بسیاری از مواقع، برای تکمیل انجام آن‌ها زمان کم می‌آورند. اتوماسیون را می‌توان در زمینه‌های مختلفی اجرایی کرد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • حقوق و دستمزد
  • مدیریت زمان قابل‌محاسبه
  • استخدام و همسوسازی
  • مدیریت سوابق
  • مدیریت مزایای کارکنان
  • ارزیابی کارکنان
  • مستندسازی مالیاتی

۵- استراتژی‌های مبتنی بر داده

متخصصان منابع انسانی روزانه باید ده‌ها تصمیم بگیرند که هر یک از این تصمیمات می‌توانند به‌نوبه خودشان مسیر حرکت مجموعه را تغییر دهند. پذیرش یا رد نامزدهای شغلی، ارزیابی عملکرد کارکنان، برنامه‌ریزی رویدادها و مواردی از این قبیل، همه و همه مبتنی بر اخذ تصمیم هستند.

داده‌ها، نقش مهمی در روندهای جدید منابع انسانی دارند. وقتی داده‌ها مبنای اخذ تصمیمات مهم شما باشند، به جای تکیه بر حدس، گمان و احساسات، بر مبنای فکت‌ها و شواهد عینی تصمیم می‌گیرید. هر جنبه از فعالیت‌های یک شرکت با داده‌های زیادی سروکار دارد و موفق‌ترین شرکت‌ها در آینده، شرکت‌هایی هستند که بدانند چطور می‌توانند از این داده‌ها به شکلی اثربخش استفاده کنند. وقتی استراتژی‌های منابع انسانی، داده محور باشند می‌توانید:

  • نامزدهای شغلی را بر اساس توانایی‌ها، مهارت‌ها و پتانسیل کار برای بلندمدت انتخاب کنید
  • عوامل ترک شغل را شناسایی کرده و با رفع آن‌ها، نرخ حفظ کارکنان را بهبود دهید
  • نسبت به چگونگی تعامل بهتر و ایجاد انگیزه در کارکنان، بینش بهتری کسب کنید
  • ماژول‌های آموزشی مؤثری ایجاد کنید که متناسب با سبک و سرعت یادگیری کارکنان باشند

۶- تأکید بیشتر بر یادگیری

کمک به کارکنان برای تحقق اهداف یادگیری آن‌ها از دیگر روندهای جدید منابع انسانی محسوب می‌شود. وقتی کارکنان احساس کنند که شرکت یا سازمان، برای توسعه آن‌ها اهمیت قائل است و از آن پشتیبانی می‌کند، تعهد، مشارکت، انگیزه و بهره‌وری بیشتری را در کار از خود نشان می‌دهند.

در روندهای جدید منابع انسانی از جنبه آموزش، پیشرفت شغلی کماکان اهمیت ویژه‌ای دارد اما پیش‌بینی می‌شود که رشد فردی، بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرد. راهکارهای زیادی برای حمایت از یادگیری و توسعه کارکنان وجود دارد که پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی سالانه و اعزام کارکنان به دوره‌های آموزش حرفه‌ای و تقبل هزینه‌های آموزش از آن جمله‌اند.

۷- همسوسازی بهتر

فرایند آنبوردینگ یا همسوسازی مؤثر اهمیت زیادی در روندهای جدید منابع انسانی دارد. شرکت‌ها می‌خواهند افراد مناسبی را پیدا و انتخاب کنند و از طریق ارائه آموزش‌های مناسب، آن‌ها را برای حضور طولانی‌مدت در مجموعه، متقاعد سازند. شرکت‌ها برای اینکه بتوانند کارکنان جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن با سایر کارکنان همگام کنند و آن‌ها را به حداکثر پتانسیلشان برسانند، باید برنامه ویژه‌ای برای آنبوردینگ داشته باشند. این امر مستلزم بازنگری در برنامه‌های آموزشی قدیمی و به‌روزرسانی آن‌هاست.

اینکه صرفاً شیوه انجام وظایف را به کارکنان جدید آموزش دهید، کافی نیست. آن‌ها باید با ارزش‌های اصلی شرکت، مسیر حرکت آن، اهداف سازمانی سالانه و چشم‌اندازهای بلندمدت مجموعه نیز آشنا شوند.

 

مدیریت منابع انسانی

 

۸- نیروی کار آزاد

در روندهای جدید منابع انسانی، همکاری با نیروی کار آزاد، یک نُرم پذیرفته‌شده محسوب می‌شود و این به معنای استخدام بیشتر فریلنسرها و پیمانکاران مستقل است. این افراد می‌توانند علاوه بر پُر کردن خلأ مهارتی تیم‌های داخلی، در مواقع اضطراری که با کمبود نیرو روبرو می‌شوید، به کمکتان بیایند.

منابع انسانی باید در زمینه جذب و نگهداری نیروی کار، نوآوری بیشتری از خود نشان دهد. استراتژی‌هایی که مبتنی بر رویه‌های سنتی استخدام هستند، دیگر مانند گذشته جواب نمی‌دهند. کارکنان مستقل و چندوظیفه‌ای، بازیگران اصلی صحنه در عصر اقتصاد کاره‌ای (Gig Economy) هستند.

۹- بازاریابی استخدام

یکی دیگر از مهم‌ترین روندهای جدید منابع انسانی، بازاریابی استخدام است. بازاریابی استخدام دقیقاً به فرایند بازاریابی سنتی شباهت دارد با این تفاوت که در اینجا شما به جای تلاش برای جذب مشتری، روی جذب استعدادها و بهترین نامزدهای شغلی تمرکز می‌کنید. بازاریابی استخدام برخلاف فرایندهای سنتی استخدام که حالت ثابت و دوره‌ای دارند، دارای رویکردی فعالانه و مستمر است.

یکی از مباحث مهم در بحث بازاریابی استخدام، بهبود برند کارفرمایی است. حتی اگر در حال حاضر، هیچ پستی در سازمان شما خالی نباشد، باز هم باید تلاش کنید تا وجهه مناسبی از خودتان ارائه دهید. بسیاری از کارکنان، تجربیاتشان را از کار در شرکت از طریق پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک می‌گذارند. نامزدهای شغلی باید بدانند که کار در شرکت شما چقدر خوشایند است. وقتی آن‌ها به چنین دیدگاهی درباره شرکت برسند، طبعاً شانستان در جذب استعدادهای برتر افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

سخن آخر

شرکت‌ها و سازمان‌ها باید با شناسایی روندهای جدید منابع انسانی، آمادگی لازم را برای همراهی با این روندها در خودشان ایجاد کنند. غیر از آنچه گفته شد، موارد دیگری را نیز می‌توانیم جزء روندهای منابع انسانی در سال 2021 بدانیم که ارائه مزایای مراقبتی، تمرکز بر بهبود تجربه کارکنان از حضور در محل کار، ارزیابی عینی و عدم استناد مطلق به رزومه کاری از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند.

کارکنان، ارزشمندترین دارایی‌های سازمان هستند و عملکرد بخش منابع انسانی، تأثیر به سزایی در سطح کیفی آن‌ها دارد. توجه به همین واقعیت، اهمیت شناخت روندهای جدید منابع انسانی را آشکار می‌کند. روندهایی که فرهنگ سازمانی در دنیای امروز را نیز متأثر می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: