مدیریت کسب‌وکار، پرورش مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و سخت را می‌طلبد که ضمن تبدیل شما به یک مُهره کارآمد و اثربخش، بستر لازم را برای رشد و تعالی سایر کارکنان فراهم می‌سازند.

مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، ویژگی‌هایی هستند که برای اداره‌ی یک مجموعه و حصول اطمینان از تحقق اهداف تجاری، به آن‌ها نیاز دارید. این مهارت‌ها معمولاً از طریق مطالعه و همین‌طور تجربه عملی در محیط‌های کاری کسب می‌شوند. کارفرمایان امروزی ترجیح می‌دهند از بین نامزدهای مختلف شغلی، فردی را انتخاب کنند که واجد مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار باشد زیرا چنین فردی از عملیات و سازوکارهای اجرایی در هر یک از بخش‌های شرکت، درک خوب و جامعی دارد.

 

مدیریت کسب و کار

 

مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، مسیر موفقیت شغلی را برایتان هموار ساخته و شما را به قابلیت‌هایی مجهز می‌کنند که بتوانید به‌واسطه آن‌ها، بهره‌وری بیشتری در محیط کار ایجاد کنید. افراد برخوردار از این مهارت‌ها، در حوزه‌های مختلفی سررشته دارند و در زمینه‌هایی مثل حسابداری، بازاریابی، بیمه، امور مالی، مدیریت و منابع انسانی صاحب‌نظر هستند. آن‌ها می‌توانند روندهای بازار و صنعت را رصد کنند و درباره نحوه واکنش به رقبا و تغییرات محیطی دیگر، پیشنهادهای ارزنده‌ای را به شرکت ارائه دهند.

مهم‌ترین مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار

ویژگی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانیم آن‌ها را جزئی از مهارت مدیریتی کسب‌وکار بدانیم که در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. این ویژگی‌ها وجه تمایز بیزینس منیجر موَلِد و مؤثر هستند.

۱- مهارت ارتباط

ارتباط یکی از مهارت‌های پایه‌ای و درعین‌حال حیاتی محسوب می‌شود که برای احرازِ سِمَتِ مدیر کسب‌وکار باید واجد آن باشید. شما باید بتوانید به‌راحتی با کارکنان، روسا، مشتریان، صاحبان مشاغل، تأمین‌کنندگان و رسانه‌ها ارتباط واضح و مؤثر برقرار کنید. ناگفته نماند که در اینجا فقط ارتباط کلامی، مدنظر نیست و شما باید در برقراری روابط کتبی نیز مهارت خوبی داشته باشید.

روش‌های زیادی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی وجود دارند که می‌توانید با تمرین آن‌ها، در این زمینه پیشرفت کنید. برای برقراری یک ارتباط کلامی مؤثر باید قواعد خاصی را رعایت کنید که رعایت شأن مخاطب، گوش سپردن فعال، استفاده از زبان بدن و بیان واضح مقاصد از مهم‌ترین این قواعد هستند.

۲- رهبری

اگر متقاضی پُست مدیریت کسب‌وکار هستید، باید مهارت رهبری‌تان را تقویت کنید. مدیران کسب‌وکار، روزانه باید مسائل مختلفی را حل‌وفصل کنند و رسیدگی به همه این مسائل می‌تواند یک چالش بزرگ برای آن‌ها باشد. اینجاست که اهمیت مهارت رهبری، آشکار می‌شود.

مهارت‌های رهبری به شما می‌آموزند که چه زمانی خودتان برای حل مسائل وارد عمل شوید و چه موقع با تفویض اختیارات و مسئولیت‌ها، این کار را به دیگران بسپارید. تفویض اختیار در کوتاه‌مدت، به انسجام و استمرار عملکرد شرکت کمک می‌کند و در بلندمدت، کارکنان را توانمند می‌سازد. علاوه بر این، چنین اقدامی نقش مؤثری در افزایش روحیه کارکنان دارد زیرا با قرار گرفتن در نقش‌های تصمیم‌گیری، احساس می‌کنند که عضو مهمی از تیم هستند.

افرادی که از این مهارت مدیریت کسب‌وکار برخوردار هستند، نیاز کارکنان به آموزش و مربی‌گری را به‌خوبی درک می‌کنند و به تقویت مهارت‌های آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ ماندگاری کارکنان در شرکت‌هایی که در زمینه آموزش و توسعه نیروی انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیشتر است. علاوه بر این، یک مدیر کسب‌وکار که مهارت رهبری خوبی دارد می‌داند که چطور باید به شکلی مثبت و سازنده از کارکنان انتقاد کند.

 

مهارت مدیریت کسب و کار

 

۳- بودجه‌بندی

بودجه‌بندی یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار است. ایفای نقش به‌عنوان یک بیزینس منیجر، مسئولیت رسیدگی به هزینه‌های داخلی شرکت را بر عهده شما می‌گذارد. شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان حین استفاده از منابع مالی شرکت برای انجام وظایفشان، همواره در زیر خط بودجه باقی بمانند. برای این منظور، باید فرایند برنامه‌ریزی بودجه را بشناسید و با چگونگی استفاده از نرم‌افزارهایی که نحوه خرج منابع مالی را در شرکت ردیابی می‌کنند، آشنا باشید.

چنانچه اهداف شرکت در یک بازه زمانی خاص محقق نشوند، مدیران کسب‌وکار می‌توانند مجوز استفاده بیشتر از منابع مالی را برای استخدام مشاوران خارجی صادر کنند. مدیریت مؤثر بودجه‌ی شرکت این اطمینان را ایجاد می‌کند که تحویل کالاها و خدمات به مشتریان در زمان مقرر و با کیفیت مطلوب صورت می‌گیرد.

۴- انگیزش

انگیزش در بین مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، جایگاه ویژه‌ای دارد. شما باید از اهمیت ایجاد انگیزه در کارکنان آگاه باشید و بدانید چطور می‌توانید روحیه آن‌ها را تقویت کنید. کارکنان باانگیزه، احساس می‌کنند که عضو باارزشی از تیم هستند و ازاین‌رو با حداکثر علاقه و بهره‌وری کار می‌کنند. برای افزایش انگیزه کارکنان باید:

  • از طریق برقراری تعامل اجتماعی با آن‌ها، شخصیتشان را بشناسید و نیازهایشان را درک کنید. به‌این‌ترتیب، مؤثرترین روش ایجاد انگیزه در هر یک از کارکنان را کشف می‌کنید.
  • فرصت‌های پیشرفت شغلی را پیش رویشان قرار دهید و آن‌ها را برای ایجاد یا تقویت مهارت‌های جدید، به چالش بکشید.
  • با تشکر و دادن پاداش، دستاوردهای آن‌ها را به رسمیت بشناسید.
  • وظایف چالش‌برانگیزی را به آن‌ها تخصیص دهید تا از این طریق، مهارت حل مسئله و قدرت تفکر انتقادی‌شان تقویت شود.
  • استانداردهای بالای شغلی تعیین کنید و آن‌ها را تشویق کنید تا از طریق تلاش بیشتر و افزایش دانش، این استانداردها را به‌طور مستمر ارتقا دهند.

۵- سازمان‌یافتگی

یکی دیگر از مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، سازمان‌یافتگی است که تحقق اهداف تجاری شرکت را تضمین می‌کند. به‌واسطه این مهارت می‌توانید برای ردیابی پروژه‌های مختلف کاری و نظارت بر عملکرد کارکنان، طرح منظمی را تدوین کنید. به‌این‌ترتیب، قادر هستید علاوه بر اِشراف بر روند انجام امور، بهره‌وری کارکنان را نیز ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که همه افرادِ درگیر پروژه، وظایف اساسی‌شان را به نحو احسن انجام می‌دهند.

۶- اولویت‌بندی

زمان، سرمایه‌ای گران‌بهاست و شما به‌عنوان مدیر کسب‌وکار باید از رعایت همه ضرب‌الاجل‌های زمانی در پروژه‌های کاری اطمینان حاصل کنید. شرط لازم برای رعایت ضرب‌الاجل‌ها، مهارت در اولویت‌بندی امور است. باید درک درستی از اولویت‌ها داشته باشید و با توجه به اولویت‌ها برای انجام کارها برنامه‌ریزی کنید.

 

مهارت مدیریتی کسب و کار

 

۷- گشودگی

در بین مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، قابلیت گشودگی نیز بسیار مهم است. شما باید به‌عنوان یک بیزینس منیجر، نسبت به ایده‌ها و پیشنهادهای نیروی انسانی، رویکردی باز و پذیرا داشته باشید. این گشودگی می‌تواند فضای نوآورانه‌ای ایجاد کند و زمینه مساعدی را برای شناسایی و طراحی فرایندهای کاری بهتر فراهم سازد. فرایندهایی که می‌توانند بهره‌وری کارکنان را بهبود بخشیده و ضمن افزایش کیفیت محصول یا خدمت، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند.

۸- حل تعارض

تحقق اهداف شرکت تا حد زیادی به همگرایی حرفه‌ایِ کارکنان بستگی دارد و ایجاد تعارض می‌تواند، این همگرایی را مختل کند. به همین دلیل، زمانی که یک تعارض ایجاد می‌شود، مدیر کسب‌وکار باید فوراً و قبل از آنکه تعارض بر همکاری و بهره‌وری تیمی تأثیر بگذارد، آن را شناسایی و حل‌وفصل کند. ملاقات با کارکنان درگیر و گوش دادن به شرح آن‌ها از مسئله به حل تعارض در سازمان کمک بزرگی می‌کند.

سخن آخر

برخورداری از مهارت‌های مدیریت کسب‌وکار، ضامن موفقیت شما در جایگاه یک بیزینس منیجر است که ما در این مطلب به هشت مورد از مهارت‌های اساسی مرتبط با این زمینه اشاره کردیم. البته این فهرست صرفاً به همین موارد ختم نمی‌شود و می‌توانیم مهارت‌های دیگری مثل هوش هیجانی را نیز به آن اضافه کنیم. همان‌طور که گفتیم، این مهارت‌ها اکتسابی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را از طریق مطالعه، تمرین، تجربه و در صورت نیاز، منتورشیپ در خودتان ایجاد و تقویت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: