تقویت مهارت رهبری، در وهله نخست بر توسعه مهارت‌های نرم تأکید دارد اما این تأکید نباید ما را از اهمیت مهارت‌های سخت مثل تخصص که یک رهبر کارآمد باید واجد آن‌ها باشد، غافل کند.

تقویت مهارت رهبری برای دو دسته از افراد از نان شب هم واجب‌تر است! دسته اول کسانی هستند که می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک به سِمَت‌های سرپرستی یا مدیریتی ارتقا پیدا کنند و دسته دوم هم افرادی هستند که قبلاً به این مناصب ارتقا یافته‌اند اما حالا در هدایت کارکنان یا اعضای تیم، با مشکل روبرو هستند.

اما کسب و تقویت مهارت‌های رهبری که گوش سپردن فعال، قابلیت‌های ارتباطی، حل تعارض، همدلی، سازمان‌دهی، انصاف و دانش‌های تخصصی ازجمله مهم‌ترین آن‌ها هستند، چه اهمیتی دارد؟ واضح‌ترین پاسخ این سؤال این است که توسعه مهارت رهبری شما را به‌عنوان یک مسئول، قادر می‌سازد که مجموعه تحت هدایتتان را در همان مسیر از پیش تعیین‌شده جلو ببرید. مسیری که ضمن برآورده ساختن اهداف کسب‌وکار، سودآوری آن را تضمین می‌کند.

 

تقویت مهارت رهبری

 

۶ راهکار مؤثر برای تقویت مهارت رهبری

برای اینکه به یک رهبر کارآمد تبدیل شوید، باید ظرفیت لازم برای رهبری را در خودتان ایجاد کنید. ایجاد این ظرفیت، مستلزم اتخاذ مجموعه‌ای از راهکارهاست که در ادامه 6 مورد از مؤثرترین آن‌ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

۱- نشان دهید که به کارتان علاقه دارید

یکی از مهم‌ترین لازمه‌های رهبری، توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان برای دستیابی به موفقیت است. القای این انگیزه و اشتیاق در دیگران می‌تواند تجربه‌ای رضایت‌بخش باشد اما انجام این کار، به همین سادگی‌ها نیست. واقعیت این است که دیگران ممکن است این‌طور فکر کنند که شما نه به خاطر خودِ کار و جذابیتی که برایتان دارد، بلکه برای پول و اهداف مالی کار می‌کنید. پرداختن به کاری که واقعاً به آن علاقه دارید، شما را به رهبری ایده‌آل تبدیل می‌کند. شما باید اشتیاق سوزانتان را نسبت به شغلی که دارید به دیگران نشان دهید تا بتوانید میل به موفقیت شغلی را در آن‌ها نیز ایجاد کنید.

۲- در دوره‌های مدیریت و رهبری شرکت کنید

در تقویت مهارت رهبری، بیشتر از مهارت‌های سخت، باید روی مهارت‌های نرم متمرکز شوید. یک روش برای پی بردن به سخت بودن یا نرم بودن یک مهارت، طرح این پرسش است که آیا می‌توان آن مهارت را آموزش داد یا آن را به سطوح مختلفی تقسیم کرد یا نه؟ اگر بتوان چنین کاری انجام داد آن مهارت از نوع سخت و در غیر این صورت از نوع نرم است. به‌عنوان‌مثال، مهارت برنامه‌نویسی را می‌توان آموزش داد و همان‌طور که می‌دانیم، برخی از برنامه نویسان، دارای مدارک سطح بالاتری در مقایسه با دیگران هستند؛ پس برنامه‌نویسی یک مهارت سخت است. اما مهارتی مثل مهارت حل مسئله، آموزش داده نمی‌شود و هیچ سطح متمایزی نیز نمی‌توان برای آن قائل شد.

بااین‌حال، تحقیقات نشان داده‌اند که استناد به این قاعده، همیشه درست نیست. اتفاقاً برخی از مهارت‌های نرم را که اغلب آن‌ها با ایفای نقش رهبری مرتبط هستند می‌توان از طریق یادگیری ساختاریافته و حضور در دوره‌های آموزشی کوتاه فرا گرفت. این دوره‌ها، آگاهی فرد را از رفتارهایش و آنچه را نیاز دارد، افزایش می‌دهد و از ای طریق، به‌تدریج باعث شکوفایی توانایی‌های بالقوه‌ی رهبری در او می‌شود. علاوه بر این، حضور در دوره‌های آموزشی به شما در شناخت و درک بینش نهفته در پس سبک‌های مختلف رهبری کمک می‌کند.

۳- هر روز را یک فرصت بدانید

ازآنجایی‌که تقویت مهارت رهبری بیشتر مبتنی بر توسعه مهارت‌های نرم است، هر روز را به چشم فرصتی برای پرورش این مهارت‌ها نگاه کنید. از سفارش یک فنجان قهوه در کافی‌شاپ تا بحث و گفتگو درباره پروژه‌های کاری در جلسات تیمی و اساساً از هر موقعیتی که در آن با یک انسان تعامل دارید، می‌توانید به نحو احسن استفاده کنید. بیشتر اوقات، ما این تعاملات اجتماعی را بدون فکر کردن و با حداقل آگاهی و تلاش انجام می‌دهیم. اما با اِشراف و آگاهی روی رفتارهایمان، می‌توانیم در مسیر تقویت مهارت رهبری، گامی بلند برداریم.

 

توسعه مهارت رهبری

 

۴- مهارت‌های سخت را در خودتان تقویت کنید

آیا برای رهبری به مهارت‌های سخت هم نیاز دارید؟ قطعاً! تأکید ما روی توسعه مهارت‌های نرم، نافیِ اهمیت مهارت‌های سخت نیست.

یک تیم کاری را در نظر بگیرید. وقتی اعضای تیم با مشکلی مواجه می‌شوند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند، به رهبرشان نگاه می‌کنند. آن‌ها انتظار دارند که رهبر تیم بتواند با تکیه بر دانش و تخصصی که دارد، راهکارهای مؤثری برای حل مشکل به آن‌ها ارائه دهد. حالا اگر رهبر نتواند چنین کند یا در اغلب موارد از عهده انجام این کار برنیاید، اعتبارش را نزد اعضا از دست می‌دهد. به همین دلیل، برای تقویت مهارت رهبری باید در کنار مهارت‌های نرم، فراگیری مهارت‌های سختی را که ارتباط مستقیمی با زمینه کاری‌تان دارند، در دستور کار قرار دهید. نکته مهم دیگر اینکه برخورداری از دانش تخصصی، اعتمادبه‌نفس رهبر تیم را برای هدایت اعضا به سوی موفقیت افزایش می‌دهد.

۵- درون اندیشی (تأمل شخصی)

اگر در تقویت مهارت رهبری مصمم هستید و برخی از راهکارهای گفته‌شده در مراحل قبل را نیز برای این منظور عملی کرده‌اید، باید برای درون اندیشی هم اهمیت خاصی قائل شوید. درون اندیشی به این معناست که با خودتان خلوت کنید و موقعیت‌های خاصی را که اخیراً در آن‌ها قرار داشتید، مورد بررسی قرار دهید و به این فکر کنید که در برخورد با این موقعیت‌ها، چه واکنشی نشان داده‌اید؟ این کار کمکتان می‌کند که زمینه‌های بهبود را شناسایی کنید و متوجه شوید که در چه بخش‌هایی می‌توانستید رفتار و واکنش بهتری داشته باشید؟

خود اندیشی یکی از الزامات بسیار مهم برای تقویت مهارت رهبری محسوب می‌شود زیرا فقط از این طریق است که می‌توانید در صورت رویارویی مجدد با موقعیتی مشابه، رفتار بهتری داشته باشید. ناگفته نمانَد که اساساً مفهومی تحت عنوان "رهبر کامل" وجود ندارد و هر فردی در هر جایگاهی و با هر میزان از مهارت، نباید از برگزاری جلسات انفرادی خود اندیشی غافل شود.

۶- از یک منتور کمک بگیرید

اگر مدیر یا رهبر شایسته‌ای را در زندگی‌تان می‌شناسید، می‌توانید از او بخواهید که در تقویت مهارت رهبری کمکتان کند. چنین افرادی، تجربه زیادی در این مسیر دارند و به‌خوبی می‌دانند که برای تبدیل شدن به یک رهبر کارآمد چه مؤلفه‌هایی را باید درون خودتان ایجاد یا تقویت کنید. یک منتور مناسب، علاوه بر کمک به تقویت مهارت رهبری، درباره نقاط قوت و ضعف احتمالی، بازخوردهای مؤثری به شما می‌دهد و همین بازخوردها، نقش فوق‌العاده مهمی در پیشرفتتان دارند.

 

چطور رهبر بهتری شویم؟

 

سخن آخر

در این مطلب با 6 مورد از بهترین راهکارهای تقویت مهارت رهبری آشنا شدید. بهتر است این فرایند توسعه فردی را در زودترین زمان ممکن به بخشی از زندگی روزانه‌تان تبدیل کنید. اولین تعامل بعد از خواندن این مقاله می‌تواند نقطه شروع خوبی برای انجام این کار باشد. در انتها متذکر می‌شویم که شباهت برخی مهارت‌های موردنیاز برای رهبری با مهارت‌های موردنیاز برای مدیریت، نباید باعث شود که دو مفهوم مدیریت و رهبری را با یکدیگر اشتباه بگیرید. ما قبلاً مطلبی را به تشریح تفاوت رهبر و مدیر اختصاص داده‌ایم که مطالعه آن را به شما همراهان دوست‌داشتنی تینت پیشنهاد می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: