سؤال‌های مصاحبه شغلی صرفاً به پرسش‌های مصاحبه‌کننده از فرد متقاضی محدود نمی‌شود؛ بلکه متقاضی نیز می‌تواند با طرح پرسش‌های هوشمندانه و حساب‌شده، مصاحبه‌کننده را در مقام پاسخگویی به سؤالاتش قرار دهد.

مصاحبه شغلی موفق فقط این نیست که به‌عنوان یک نامزد شغلی، به سؤالات کارفرما یا مصاحبه‌کننده جواب دهید. بسیاری از مسئولان استخدام علاقه دارند که گاهی هم خودشان در مقام پاسخگویی به سؤالات نامزدهای شغلی قرار بگیرند. سؤالاتی هوشمندانه و انرژی‌بخش که می‌توانند باعث ایجاد علاقه و نگاه مساعد نسبت به یک نامزد شغلی شوند. در ادامه قصد داریم ضمن تشریح اهمیت سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما، شما همراهان همیشگی تینت را با ۱۰ سؤال عالی که می‌توانید با پرسیدن آن‌ها، خودتان را از سایر نامزدها متمایز کنید، آشنا کنیم.

 

سوال های مصاحبه شغلی

 

سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما، چه اهمیتی دارند؟

دلیل اصلی اهمیت پرسیدن سؤال‌های شغلی از کارفرما این است که چنین سؤالاتی، چیزهای زیادی را درباره شما آشکار می‌کنند و حتی گاهی می‌توانند عیارتان را مشخص کنند. مسئولان استخدام در شرکت‌های موفق، افرادی را انتخاب می‌کنند که به‌وضوح نشان دهند که برای کار کردن در مجموعه، اشتیاق زیادی دارند. افرادی که به اندازه مصاحبه‌کننده، با روند مصاحبه درگیر می‌شوند و نسبت به محتوای گفتگو، حساسیت نشان می‌دهند. پرسیدن سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما یا مصاحبه‌کننده، لزوماً به معنای هوش یا صلاحیت بیشتر یک نامزد شغلی نیست؛ البته بعضاً می‌تواند این‌طور باشد. بااین‌حال، آنچه بیش از همه درباره پرسیدن سؤال از کارفرما در جلسه مصاحبه اهمیت دارد، نگرش و تمایل فرد متقاضی به آموختن و دانستن است.

سؤال پرسیدن در جلسه مصاحبه، علاوه بر اینکه می‌تواند شما را از سایر داوطلبان متمایز کند، اطلاعات زیادی را درباره شغل موردنظر نصیبتان می‌کند. پاسخ‌هایی که کارفرما یا مصاحبه‌کننده به سؤالات شما می‌دهد، بسیار مهم هستند. چون همین پاسخ‌ها می‌توانند برای پذیرش یا عدم پذیرش یک شغل، معیارهای قابل استنادی باشند.

۱۰ سؤال عالی برای پرسیدن از کارفرما در جلسه مصاحبه شغلی

در اینجا می‌خواهیم 10 نمونه از بهترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از یک کارفرما را ذکر کنیم. پیشنهاد ما این است که 5 سؤال را در آستین داشته باشید و حداقل ۳ سؤال از این ۵ سؤال را در جلسه مصاحبه از مصاحبه‌کننده بپرسید. سؤالاتی که علاوه بر نشان دادن کیفیت و سطح آمادگی‌تان، در کسب اطلاعات مهم درباره شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شوید، کمکتان می‌کنند.

۱- در کارتان به چه چیزی بیشتر علاقه دارید؟ یا از انجام چه کاری در اینجا بیشتر لذت می‌برید؟

ممکن است پاسخ‌های کلیشه‌ای و از قبل تعیین‌شده‌ای برای این سؤالتان بگیرید. این نوع پاسخ‌ها می‌توانند گویای خیلی چیزها باشند. اما اگر جوابی پرشور و سرشار از هیجان و علاقه گرفتید، می‌توانید آن را یک نشانه خوب تلقی کنید. نگرش مساعد شرکت درباره مقوله تنوع/ ناهمسانی یا تعهد آن نسبت به کارکنان و حفظ احترام آن‌ها، مثال‌هایی از یک پاسخ خوب و قانع‌کننده هستند.

۲- بزرگ‌ترین چالش امروز شرکت/ بخش چیست؟

یکی دیگر از بهترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از مصاحبه‌کننده، پرسیدن درباره مهم‌ترین چالش روز شرکت یا بخش است. در این حالت ممکن است طرف مقابل، پاسخ روشنی به شما ندهد. بنابراین باید بر اساس فضای رقابتی و همین‌طور تحقیقاتی که درباره شرکت انجام داده‌اید، چالشی را که ممکن است از طریق این سؤال و جواب پیش بیاید، انتخاب و مدیریت کنید.

۳- یک کاندیدای ایده‌آل شغلی باید دارای چه مهارت‌ها و تجربیاتی باشد؟ یا به نظر شما مهم‌ترین ویژگی یک فرد برای احراز این شغل چیست؟

وقتی این سؤال را می‌پرسید، آماده باشید که مصاحبه‌کننده آن را به خودتان برگرداند. قطعاً تا قبل از جلسه مصاحبه، درباره پاسخ این سؤال، زیاد فکر کرده‌اید. پس این اولین فرصت درخشش شماست که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 

در جلسه مصاحبه چه بپرسیم؟

 

۴- موفقیت در اینجا چه مفهومی دارد؟

این سؤال را می‌توانیم یکی از مسئولانه‌ترین و هوشمندانه‌ترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما بدانیم که زمینه‌های زیادی را پوشش می‌دهد. با طرح این سؤال می‌توانید درباره نحوه برخورد با کارکنان، فرایندهای داخلی شرکت و همین‌طور فرصت‌های ارتقای شغلی در آینده اطلاعات ارزشمندی کسب کنید.

۵- شرکت چه رویکردی در مقابل شکست دارد؟

به نظر می‌رسد سؤال خطرناکی باشد اما به‌هرحال هر شرکتی ممکن است شکست‌های مقطعی را تجربه کند و عبور از شکست، با چگونگی و کیفیت رویکرد شرکت در شرایط دشوار، ارتباط مستقیمی دارد. پاسخ این سؤال، چیزهای زیادی درباره فرهنگ شرکت به شما می‌گوید. اگر مصاحبه‌کننده در جواب، درباره عناصری مثل تحول، چابکی و انعطاف‌پذیری صحبت کرد، آن را به فال نیک بگیرید!

۶- سبک مدیریت شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما، پرسش درباره سبک مدیریتی حاکم بر شرکت است. شما باید بدانید که آیا این سبک مدیریتی با سبک کاری شما همخوانی کافی دارد یا نه؟ تا تناسب و انطباق کافی میان این دو مؤلفه وجود نداشته باشد، طبیعتاً همکاری مطلوبی هم شکل نمی‌گیرد.

۷- چه انتظاراتی از این نقش دارید؟

این سؤال برای آن است که بفهمید از شما چه انتظاری می‌رود که می‌توانید آن را به شکل دیگری هم بپرسید. مثلاً بگویید در 30، 60 یا 90 روز اول کار، چه انتظاری از این شغل یا شخصِ من دارید؟ یک مصاحبه‌کننده خبره، این را نه یک پرسش جسورانه بلکه یک سؤال کنشگرانه تلقی می‌کند.

۸- این نقش چه جایگاهی در استراتژی جامع سازمانی دارد؟

عمیق‌ترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما، سؤالاتی هستند که بر استراتژی تمرکز دارند. این یک سؤال تکمیلی بسیار خوب است که اگر از سؤال قبل، پاسخ کافی یا قانع‌کننده‌ای نگرفتید، می‌توانید پرسش آن را در دستور کار قرار دهید.

۹- مبنای مقایسه من با نامزدهای شغلی دیگری که برای احراز این پست با آن‌ها مصاحبه کرده‌اید، چیست؟

ممکن است پاسخ چندان قانع‌کننده‌ای برای این سؤال نگیرید. بااین‌حال، یک پرسش شجاعانه است که اهمیت یک مصاحبه و فرایند ارزیابی را از نگاه شما نشان می‌دهد.

۱۰- چه شرکتی را رقیب اصلی‌تان می‌دانید و چرا؟

این یکی دیگر از بهترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرماست که فرصت خوبی برایتان ایجاد می‌کند تا نشان دهید در زمینه رقابت، تحقیقات خوبی انجام داده‌اید. هم‌زمان با طرح پرسش، خودتان هم برای پاسخگویی به آن آماده باشید. این سؤال می‌تواند مقدمه‌ای برای گفتگوهای بیشتر درباره روندهای گسترده صنعت باشد.

 

سوال از کارفرما در جلسه مصاحبه

 

سخن آخر

حالا که با بهترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما آشنا شدید، خوب است در پایان به یک نکته دیگر هم توجه کنید. چطور تمام کردن مصاحبه، اهمیت زیادی دارد. اینکه مصاحبه با جملاتی کلیشه‌ای مثل " با شما تماس می‌گیریم" یا " در ارتباط خواهیم بود" تمام شود، چندان جالب نیست. پس پیشنهاد می‌کنیم پرسش‌های هوشمندانه‌تان را با طرح یک سؤال دیگر تکمیل کنید. در انتهای مصاحبه از مصاحبه‌کننده سؤال کنید که مراحل بعدی کار چیست؟ نتیجه مصاحبه را چه زمانی و از طریق چه کسی خواهید فهمید؟ این پیگیری می‌تواند نشانه‌ای از اهمیتی باشد که برای خودتان و جلسه مصاحبه قائل هستید.

حالا که بهترین سؤال‌های مصاحبه شغلی از کارفرما را شناختید، این را هم باید بدانید که انتخاب لحن مناسب در طرح سؤال اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین حتماً روی لحن و نوع بیانتان در بیان پرسش‌ها کار کنید تا مبادا طرف مقابل، پرسشگری جذابتان را با نوعی گستاخی ناخوشایند اشتباه بگیرد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: