مهارت همکاری تیمی یکی از اصلی‌ترین مواردی است که به پیشبرد اهداف فردی و سازمانی کمک می‌کند. آگاهی از روش‌های تقویت مهارت همکاری برای هر فرد و گروهی ضرورت دارد. این امر، علاوه بر پیشرفت شغلی افراد به توسعه عملکرد تیمی و دستیابی به نتایج بهتر منجر خواهد شد.

مهارت همکاری تیمی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در هنگام انجام فعالیت‌های گروهی باید مورد توجه قرار گیرد. این امر، علاوه بر پیشرفت شغلی فرد می‌تواند به توسعه عملکرد گروهی کمک کرده و نتایج شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد. لازم است، افراد و سازمان‌ها در جهت تقویت مهارت همکاری گام برداشته و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنند. در این جا، تلاش خواهیم کرد مهم‌ترین نکات مرتبط با این موضوع را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

مهارت همکاری تیمی

 

مهارت همکاری تیمی چیست؟

مهارت همکاری تیمی عبارت از قابلیت انجام کار گروهی در جهت دستیابی به اهداف مشترک است. این به معنای توانایی برقراری ارتباط با افراد گوناگون، به اشتراک‌گذاری دانش و دستیابی به استرتژی‌های تیمی است.

تقویت مهارت همکاری به افزایش بهره‌وری کمک کرده و در ایجاد روابط سالم میان همکاران تاثیرگذار است. برخورداری از این قابلیت به گروه‌ها کمک می‌کند تا به مراتب بهتر از سایرین بتوانند پروژه خود را مدیریت کرده و به نتیجه دلخواه دست یابند.

موفقیت در برقراری ارتباط می‌تواند نتایجی نظیر ایجاد انگیزه و افزایش تعاملات مفید را به دنبال داشته باشد. این امر در بالا رفتن خلاقیت و ایده‌پردازی موثر بوده و به توسعه راهکارهای منحصر به فرد در جهت رفع چالش‌ها کمک خواهد کرد. برقراری ارتباط مفید با سایر اعضاء به خودی خود یک مهارت به حساب می‌آید. با این حال، برای تقویت همکاری تیمی می‌توان از روش‌های گوناگونی نیز بهره جست.

روش‌های تقویت مهارت همکاری تیمی

روش‌های تقویت مهارت همکاری تیمی به اختصار عبارتند از:

تعیین اهداف

تعیین اهداف با روشی واقع‌بینانه و منطقی از مهم‌ترین عواملی است که روحیه همکاری تیمی را بهبود بخشیده و به پیشبرد امور کمک می‌کند. این امر در درک هر چه بهتر چشم‌انداز پروژه و نحوه دستیابی به موفقیت تاثیرگذار خواهد بود.

ایجاد شفافیت

ایجاد شفافیت به نوبه خود، افزایش اعتماد و تقویت مهارت همکاری تیمی را به دنبال خواهد داشت. مجموع عوامل یاد شده در همسو شدن انرژی اعضاء تیم و ایجاد تعهد برای دستیابی به موفقیت تاثیرگذار خواهد بود.

تبیین انتظارات

تبیین انتظارات واقع‌بینانه، تعیین جدول زمان‌بندی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، بهترین روش تقویت مهارت همکاری تیمی به حساب می‌آید.

سازگاری با تغییرات احتمالی

در بسیاری از مواقع، بروز برخی اتفاقات خارج از کنترل یا برخی اشتباهات، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی تیمی را دچار اختلال می‌کند. قدرت سازگاری با چنین تغییراتی به افراد گروه کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعتماد به‌نفس خود را بازیابی کرده و در رفع مشکلات بکوشند.

احترام به نظرات کلیه اعضاء گروه

احترام به نظرات کلیه اعضاء گروه از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که به بهبود عملکرد تیمی و ارتقاء اعتماد به‌نفس افراد کمک می‌کند.

 

راهکارهای تقویت کار گروهی

 

اجتناب از مقصریابی

انجام هر فرآیندی ممکن است با بروز برخی مشکلات یا بعضی اشتباهات همراه باشد. به منظور تقویت مهارت همکاری تیمی، بهتر است در چنین شرایطی از مقصریابی و سرزنش افراد گروه اجتناب کنید. در عوض، لازم است مسئله را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و انرژی تیم را صرف برطرف کردن مشکل و یافتن راه‌حل کنید.

اعتراف به استفاده از ایده‌های همکاران

پیش‌تر درباره فواید شنیدن و بهره‌مندی از نظرات و ایده‌های اعضاء گروه صحبت کردیم. پس از گوش سپردن به پیشنهادها و نقطه‌نظرات اعضاء گروه و جمع‌بندی آن‌ها بی‌تردید می‌توانید برخی از آن‌ها را به‌کار بگیرید. برای تقویت روحیه همکاری، لازم است اعتراف کنید که رویکرد جدید حاصل تعامل با همکاران و بهره‌مندی از ایده‌های آن‌ها بوده است.

تمرکز بر موفقیت‌ها و تجلیل از آن‌ها

تمرکز بر موفقیت‌های به‌دست آمده، تجلیل از عملکرد گروهی و یادآوری دستاوردها از مهم‌ترین عوامل موثر بر تقویت مهارت همکاری تیمی به حساب می‌آیند.

 

مزایای برخورداری از مهارت همکاری تیمی

مزایای برخورداری از مهارت همکاری تیمی عبارتند از:

توانایی حل مشکلات و بررسی چشم‌انداز کلی

تقویت مهارت همکاری به نوبه خود شکوفایی طیف قابل توجهی از استعدادها را به دنبال خواهد داشت. این امر، ناشی از توانایی بهره‌مندی از دیدگاه‌های مختلف و دانش دیگر اعضاء تیم خواهد بود. چنین قابلیتی می‌تواند در برطرف کردن هر چه سریع‌تر مشکلات موثر بوده و در طولانی مدت، نتایج چشمگیرتری را برای کل گروه به ارمغان بیاورد.

توانایی تجزیه و تحلیل قابلیت‌ها و عملکرد شخصی

برخورداری از مهارت همکاری تیمی به شما کمک خواهد کرد با نگاه واقع‌بینانه‌تری به توانایی‌های خود توجه کرده و با نقاط ضعف و قوت خویش آشنایی یابید. این امر به نوبه خود در بهبود قابلیت‌های فردی و پیشبرد اهداف گروهی موثر خواهد بود.

توانایی آموزش و یادگیری

تقویت مهارت همکاری تیمی از موثرترین عواملی است که به ایجاد فضای آموزش و یادگیری متقابل کمک می‌کند. به این ترتیب، اعضاء گروه می‌توانند دانش و قابلیت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این امر با در اختیار گذاشتن فرصت رشد و توسعه مهارت‌های فردی در ارتقاء احساس امنیت شغلی و بالا بردن انگیزه تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش بازدهی

تقویت این مهارت در پشتیبانی از عملکرد گروهی، تلاش موثر در جهت تکمیل پروژه‌ها در موعد مقرر  و نهایتا در افزایش بازدهی تاثیرگذار است. برخورداری از روحیه همکاری تیمی به افراد کمک می‌کند وظایف را با توجه به برترین نقاط قوت هر فرد تقسیم‌بندی کنند. این امر، علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی در تسریع کار و بهبود بهره‌وری موثر خواهد بود.

انواع مهارت‌های همکاری تیمی

بهبود مهارت همکاری تیمی مستلزم تقویت برخی توانایی‌ها است. از آن میان می‌توان به قابلیت‌های ارتباطی، هوش هیجانی، احترام به تنوع آراء و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. با توجه به آن چه گفته شد، انواع مهارت‌های یاد شده را می‌توان چنین برشمرد:

۱- مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی، خود به چند گروه عمده تقسیم‌بندی می‌شوند:

مهارت شنیدن فعالانه

شنیدن فعالانه به معنای گوش سپردن به سخنان اعضاء گروه، اجتناب از قضاوت، توانایی درک گفته‌ها و قابلیت بهره‌مندی از نکات مفید است.

مهارت نوشتاری

این روزها، اغلب ارتباطات در ارسال پیام‌های نوشتاری کوتاهی خلاصه می‌شود که از طریق ایمیل یا پیام‌رسان‌های اجتماعی مبادله می‌شوند. این امر، به ویژه در شرایط دورکاری اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. بنابراین، مهارت نوشتاری را می‌توان به عنوان توانایی فرد در انتقال پیام به روشی کاملا روشن و مستقیم تفسیر کرد.

مهارت کلامی

مهارت کلامی به معنای قابلیت انتقال مفهوم به کوتاه‌ترین و واضح‌ترین شکل ممکن است. وقتی صحبت از مهارت‌های کلامی به میان می‌آید، رعایت احترام و اجتناب از به‌کارگیری الفاظ پیچیده و دو پهلو اهمیت می‌یابد.

مهارت غیرکلامی

براساس مطالعات، چیزی در حدود 93 درصد از ارتباطات انسان‌ها به شیوه غیر کلامی انجام می‌گیرد. این آمار نشان دهنده اهمیت تقویت این توانایی است. کنترل زبان بدن، لحن و آوای گفتار، همگی از مهارت‌های غیر کلامی به حساب می‌آیند. منظور این است که شما می‌توانید یک سخن واحد را با لحن و شیوه متفاوتی بیان کنید. در این میان، طبیعتا فردی مورد توجه قرار خواهد گرفت که صحبت‌های خود را با بهترین روش ممکن به گوش سایرین می‌رساند.

۲- هوش هیجانی

هوش هیجانی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم است که به توانایی شناسایی و مدیریت احساسات، تشخیص احساسات و عواطف سایرین و ارائه واکنش مناسب در مواجهه با مسائل گوناگون اطلاق می‌شود. اصلی‌ترین مولفه‌های هوش هیجانی عبارتند از:

  • تاب‌آوری
  • توانایی شخصی نکردن مسائل و آزرده نشدن
  • انتقاد پذیری
  • توانایی تشخیص احساسات شدید و کنترل عواطف
  • کنجکاوی
  • دلسوزی
  • توانایی رفع سوءتفاهم

 

تقویت مهارت همکاری در محیط کاری

 

۳- احترام به تنوع آراء

مهم‌ترین مولفه‌های موثر در احترام به تنوع آراء را می‌توان چنین برشمرد:

  • قابلیت برقراری ارتباط
  • احترام به زمینه‌های مذهبی، قومی و نژادی
  • ایجاد فضای ارتباطی و مدیریت انتظارات
  • توانایی مشارکت در بحث‌های گروهی
  • احترام به توانایی‌های سایر افراد و تکیه بر نقاط قوت آن‌ها
  • احترام به ایده‌های گوناگون و نظرسنجی از کلیه افراد گروه

سخن آخر

درک عوامل موثر بر ایجاد مهارت همکاری تیمی و آشنایی با اهمیت آن از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در بهبود فعالیت‌های گروهی موثر باشد. به‌کارگیری نکات یاد شده به شما کمک خواهد کرد قابلیت‌های ارتباطی خود و سایر اعضاء گروه را ارتقاء بخشید. در عین حال، بالا رفتن روحیه تیمی در تلطیف فضای کار، افزایش الهام‌بخشی و دستیابی به نتایج ارزنده‌ تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: