تقویت مهارت کار تیمی نیازمند صرف وقت و به‌کارگیری ترفندهای مناسب است. از عوامل موثر در این امر می‌توان به حمایت و پشتیبانی از کارکنان و اعضاء تیم، پذیرش ایده‌های جدید، توانایی برقراری ارتباط و سازمان‌دهی اشاره کرد.

تقویت مهارت کار تیمی به معنای گردآوری افراد و گروه‌هایی توانمند در یک مجموعه، توانایی بهره‌گیری از قابلیت‌های آن‌ها و تلاش برای دستیابی به هدفی مشترک است. برای انجام این کار، لازم است توانایی‌های کلیه افراد در نظر گرفته شده و ارزش و کارایی آن‌ها شناسایی شود. همکاری یک فرآیند است که بهینه‌سازی آن به صرف وقت و تمرکز نیاز دارد.

جذب نیروی ماهر و کاردان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این حال، ارتقاء و بهبود کار گروهی به عوامل متعددی بستگی دارد که در این جا تلاش خواهیم کرد آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

تقویت مهارت کار تیمی

 

عوامل موثر در تقویت مهارت کار تیمی

عوامل موثر در تقویت مهارت کار تیمی عبارتند از:

۱- شناسایی اهداف

شناسایی اهداف از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تقویت مهارت کار تیمی به حساب می‌آید. اعضاء یک تیم در جهت دستیابی به هدف مشترکی گام برداشته و در عین حال، در این مسیر هر یک دارای اهداف کوچک‌تری هستند. به این ترتیب، هر فردی علاوه بر اهداف جمعی باید از مسئولیت‌های خود و پیامدهای آن نیز آگاهی داشته باشد. این امر به ارزش‌آفرینی بیش‌تر کمک خواهد کرد.

۲- آشنایی با نقش‌ها

آشنایی با نقش‌ها و مسئولیت‌ها از مهم‌ترین عوامل موثر در تقویت مهارت کار تیمی به حساب می‌آید. به این ترتیب، اعضاء یک تیم از مرزها، قوانین و محدودیت‌های خود آگاهی یافته و به شکلی موثر در حوزه تعریف شده گام برمی‌دارند.

۳- حمایت و پشتیبانی

حمایت و پشتیبانی مدیران از افراد تیم به میزان مثبت‌اندیشی آن‌ها بستگی دارد. این امر خصوصا در مواقع بروز مشکلات اهمیت یافته و به افراد گروه کمک می‌کند مسائل موجود را با شفافیت کامل بیان کرده و با اعتماد به‌نفس کافی در جهت حل مسئله گام بردارند.

۴- پذیرش ایده‌های جدید

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تقویت مهارت کار تیمی، برخورداری از ذهنی باز و توانایی شنیدن و پذیرش ایده‌های جدید است. این امر در افزایش خلاقیت، انگیزه، کنجکاوی و احساس تعلق به تیم تاثیرگذار خواهد بود. ایده‌ها و نظرات جدید عمدتا ناآشنا و غیر معمول بوده و درک آن‌ها دشوار خواهد بود. مقاومت در برابر نظرات تازه و متفاوت می‌تواند به توقف پروژه یا اختلال در آن منجر شود. در واقع، پذیرش ایده‌های جدید از موثرترین روش‌های تشویق افراد برای مشارکت فکری و همکاری گروهی بوده و نیازمند توجه و ارائه فرصت کافی برای نقد و بررسی آن‌ها است.

 

بهبود بازده کارتیمی

 

۵- برقراری ارتباط

برقراری ارتباط به روشی شفاف و منطقی از دیگر عوامل موثر در تقویت کار گروهی به حساب می‌آید. این به معنای آشنایی با روحیات افراد تیم و به‌کارگیری روش‌های ارتباطی متنوع و مطابق با مخاطب است. برقراری ارتباط موثر به سطح قابل توجهی خودآگاهی و درک نیاز دارد. در عین حال، انجام این کار مستلزم ایجاد فضایی صمیمانه و عاری از قضاوت است. وجود چنین فضایی کلیه افراد تیم با هر روحیه‌ای را برای در میان گذاشتن مشکلات، ایده‌ها و برقراری ارتباط ترغیب خواهد کرد. به همین منظور، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای برقراری ارتباط با هر فرد از روش‌های متنوعی بهره جویید که با روحیات وی مطابقت داشته باشد. براساس مطالعات، چیزی در حدود 40 درصد از جمعیت بزرگسال کشورهایی نظیر آمریکا در گروه افراد خجالتی دسته‌بندی می‌شوند! این به معنای آن است که افراد یاد شده از ارتباط کلامی واهمه داشته و روش‌های نوشتاری را ترجیح می‌دهند. بنابراین، برقراری ارتباط با این قبیل افراد و آگاهی از چالش‌ها و نظرات آن‌ها مستلزم استفاده از روش‌های ارتباط نوشتاری است.
  • به‌منظور تقویت مهارت کار گروهی باید فرصتی مساوی و مناسب را در اختیار افراد قرار داده و به آن‌ها اجازه دهید آزادانه صحبت کنند. خوشبختانه، امروز گسترش اینترنت و پلت‌فرم‌های آنلاین فرصت قابل توجهی را برای ارتباط آزادانه فراهم کرده‌اند. استفاده از چنین ابزارهایی به تسهیل و بهبود همکاری در محل کار کمک خواهد کرد.
  • برای تقویت مهارت کار تیمی لازم است نگرش افراد و دیدگاه‌های آن‌ها را درک کنید. بسیاری از افراد سخنوران ماهری نبوده و از توانایی کافی برای به اشتراک‌گذاری ایده‌های خود برخوردار نیستند. برقراری ارتباط با چنین افرادی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. بنابراین، لازم است با درایت کافی فرصت اظهار نظر را برای آن‌ها نیز مهیا کنید. در غیر این صورت، تریبون همواره در اختیار افرادی خواهد بود که از نظرات مشابه با شما برخوردار بوده و سایر اعضاء تیم عملکردی منفعلانه را دنبال خواهند کرد.

۶- سازمان‌دهی

تقویت مهارت کار تیمی تنها با ترفندهایی نظیر تفویض اختیار، مسئولیت‌پذیری و سازمان‌دهی امکان‌پذیر خواهد بود. طبیعتا، هر مجموعه‌ای تلاش می‌کند افرادی کاردان، منظم و متعهد را استخدام کند. با این حال، در برخی مواقع اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود. در این صورت، لازم است مشارکت و هم‌فکری به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزانه افراد تبدیل شده و آموزش‌های لازم درباره مدیریت زمان و حجم کار با آن‌ها به اشتراک گذاشته شود. این امر علاوه بر بهبود همکاری در بهینه‌سازی عملکرد تیمی هم تاثیرگذار خواهد بود.

۷- رویکرد طولانی‌مدت

برخورداری از رویکرد طولانی‌مدت یکی از دیگر از عوامل تاثیرگذار در تقویت مهارت کار تیمی است. این به معنای توانایی تصور چشم‌اندازها و نتایج آتی و مزایای به‌دست آمده از همکاری در مسیر دستیابی به هدف مشترک است. در واقع، همکاری و مشارکت به معنای تلاش گروهی از افراد برای حرکت در مسیر دسترسی به اهداف مشترک است. برای این منظور، لازم است چشم‌اندازهای سازمانی به خوبی ترسیم شده و از طریق پاسخ‌گویی به پرسش‌ها، ابهامات برطرف شوند. بدیهی است، در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات کافی نیز از ملزومات بهبود کار گروهی به حساب می‌آید.

در مجموع، بهترین روش تقویت مهارت کار تیمی این است که فرصت مشارکت در دستیابی به یک چشم‌انداز و هدف مشترک در اختیار افراد قرار بگیرد. این تا حدودی به معنای اجازه طرح پرسش و درک رویکرد کلی سازمان بوده و نتایج چشمگیری را به‌دنبال خواهد داشت.

۸- قابلیت توافق و سازش

واقعیت این است که اغلب پروژه‌ها مطابق برنامه پیش نمی‌روند. یعنی، در بسیاری از موارد اولویت‌ها تغییر کرده و موانع و مشکلاتی پدیدار می‌شوند که روند انجام کار را به تاخیر می‌اندازند. مجموعه این عوامل، کل پروژه را با هرج‌ومرج مواجه می‌کند. در چنین شرایطی، قابلیت توافق و سازش به کمک شما می‌آید. انطباق‌پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که غالبا با تمرین و در اثر تجربه حاصل شده و به معنای حفظ آرامش و تمرکز بر روی اولویت‌های جدید است.

۹- توانایی بحث و گفت‌وگو

تقویت مهارت کار تیمی تنها در سایه بحث و گفت‌وگو و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نظرات موافق و مخالف امکان‌پذیر است. انجام این کار به توسعه نوآوری و ارائه پیشنهادهای خلاقانه و مبتکرانه کمک می‌کند. واقعیت این است که پیشبرد یک گفت‌و‌گوی عادلانه و مفید کار دشواری است؛ چراکه در اغلب موارد، احساسات جایگزین منطق شده و فضای بحث سنگین می‌شود. برای اجتناب از چنین شرایطی لازم است تا جای ممکن از شخصی کردن مناظره فاصله گرفته و تعاملات خود را به شیوه‌ای دوستانه، سازنده و مودبانه انجام دهید. به خاطر داشته باشید، ارائه انتقادهای سازنده در پیشبرد امور و تحقق اهداف تاثیرگذار خواهند بود.

 

راهکارهای تقویت کار گروهی

 

سخن آخر

تقویت مهارت کار تیمی نیازمند توجه به ایده‌ها و نظرات افراد و جلوگیری از دلسرد شدن آن‌ها است. به خاطر داشته باشید، محل کار فضایی است که برپایه مشارکت، همکاری و تبادل نظر بنا شده است. در چنین فضایی، کلیه افراد باید از فرصت مشابهی برای بیان دیدگاه‌های خویش برخوردار بوده و بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در جهت دستیابی به اهداف مشترک به‌کار گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: