اشتباهات منابع انسانی ممکن است نتایج جبران ناپذیری را برای سازمان‌ها و استارتاپ‌ها به همراه داشته باشد. از این جمله می‌توان به احتمال از دست رفتن نیروی کار ماهر و اتلاف منابع سازمان اشاره کرد. جلوگیری از این اشتباهات مستلزم آموزش، مطالعه و دقت کافی است.

اشتباهات منابع انسانی ممکن است در موارد مختلفی روی داده و مسیر مشارکت و کار تیمی را دچار اختلال کند. استخدام، مدیریت و حفظ کارکنان توانمند از مهم‌ترین عوامل موفقیت کلیه سازمان‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها به حساب می‌آید. موارد یاد شده در شکل‌گیری مشاغل کوچک و بزرگ و تعیین مسیر موفقیت آن‌ها ضروری تلقی می‌شود. در این مطلب، قصد داریم شایع‌ترین اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

اشتباهات منابع انسانی

 

اشتباهات منابع انسانی و تاثیر آن‌ها در عملکرد سازمان

اشتباهات منابع انسانی ممکن است عملکرد کلی استارتاپ‌ها را با مشکل مواجه کرده و به از دست رفتن کارکنان و اتلاف منابع سازمان منجر شود. یک کسب‌وکار کوچک با مسائل و موانع متعددی مواجه است که باید آن‌ها را برطرف کند. از راه‌اندازی یک سیستم تجاری گرفته تا ایجاد بخش‌های مختلف بازاریابی، فروش، مالی و در عین حال، رسیدگی به چالش‌های روزمره، همگی مشکلاتی هستند که با درایت کافی باید برطرف شوند. در این میان، استخدام نیروی کار ماهر و توانمند و در مرحله بعد، حفظ آن‌ها از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یا شکست مشاغل کوچک به حساب می‌آید. با توجه به مسئولیت بخش منابع انسانی در برآورده کردن چنین نیازی، لازم است خطاهای مرسوم این دپارتمان با دقت مورد بررسی قرار گرفته و از تکرار آن‌ها اجتناب شود.

شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه جذب نیرو

 شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه جذب نیرو عبارتند از:

آگاه نبودن از چشم‌اندازهای سازمانی

گسترش کسب‌وکار نیازمند تزریق سرمایه و استخدام نیروی کار ماهر است. با این حال، فرآیند جذب نیرو تنها زمانی باید آغاز شود که چشم‌انداز واضحی از مسئولیت‌های هر یک از کارکنان و نقش آن‌ها در دستیابی به اهداف مشترک سازمانی ترسیم شود. به همین منظور، لازم است مهارت‌های هر یک از کاندیداها با نقش‌های احتمالی مطابقت داده شده و مهارت‌های مورد نیاز برای پیشبرد اهداف سازمانی به دقت ارزیابی شوند. در عین حال، روند استخدام باید در جهت ارزش‌آفرینی افراد برای کسب‌وکار انجام گیرد.

ارزشیابی نامناسب

ارزشیابی نامناسب موجب اتلاف وقت، هزینه و منابع سازمان می‌شود. بنابراین، قبل از تعیین قرار مصاحبه با افراد، لازم است رزومه آن‌ها به دقت بررسی شود. در غیر این صورت، زمان و انرژی قابل توجهی صرف گفت‌وگو با اشخاصی خواهد شد که گزینه مناسبی برای استخدام به شمار نمی‌آیند.

استخدام شتاب‌زده

براساس مطالعات، بسیاری از استارتاپ‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و هزینه، نیروی کار خود را به شکلی شتاب‌زده و بدون ارزیابی کافی استخدام می‌کنند. انجام این کار ممکن است در ابتدا به نفع شرکت به‌نظر برسد؛ با این حال، جذب نیروی ناکارآمد نهایتا، در همه زمینه‌ها به ضرر کسب‌وکار خواهد بود. بنابراین، لازم است فرآیند جذب نیرو با دقت کافی انجام گیرد.

 

اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها

 

عدم انعطاف‌پذیری

عدم انعطاف‌پذیری و استفاده از روش‌های یکسان استخدامی از مهم‌ترین اشتباهات منابع انسانی به حساب می‌آید. در واقع، ارزیابی و مصاحبه با هر فرد باید با مهارت‌ها و دانش وی مطابقت داشته باشد. این امر در جذب نیروی کارآمد و تشریح انتظارات متقابل طرفین تاثیرگذار خواهد بود.

شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه حفظ نیروی کار

شایع‌ترین اشتباهات منابع انسانی در زمینه حفظ نیروی کار عبارتند از:

تمرکز مطلق بر ارزشیابی

تا این جا به بررسی اشتباهات منابع انسانی در روند گزینش و استخدام نیروی کار پرداختیم. با این حال، وظیفه این بخش تنها به جذب نیرو محدود نیست. ارزشیابی و نظارت بر عملکرد کارکنان از اصلی‌ترین وظایف این دپارتمان به حساب می‌آید. با این حال، نکته حائز اهمیت این است که تمرکز صرف بر ارزیابی‌های سالیانه رویکرد صحیحی نبوده و بهتر است در طول سال، به مسائل و چالش‌های کارکنان رسیدگی شود. این امر تا اندازه زیادی از بروز مشکلات آتی جلوگیری کرده و به افزایش بازدهی کمک خواهد کرد.

ایجاد رقابت ناسالم

ایجاد رقابت ناسالم از رایج‌ترین اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها است. این امر غالبا از طریق مقایسه مستمر کارکنان با یکدیگر اتفاق می‌افتد. رقابت ناسالم با مشکلاتی نظیر ایجاد فضای متشنج، کاهش تمرکز کارکنان و ایجاد اختلال در روابط دوستانه میان همکاران همراه خواهد بود.

عدم توجه به بهینه‌سازی عملکرد

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات منابع انسانی این است که در اغلب موارد به عنوان بازوی قهری عمل کرده و به بهینه‌سازی عملکرد از طریق آموزش، در اختیار گذاشتن امکانات، تشویق و پاداش بی‌توجه است. این امر، به کاهش انگیزه و اعتماد به‌نفس کارکنان منجر شده و با گذشت زمان، موجب از دست رفتن نیروی کار متبحر خواهد شد.

عدم شفافیت

عدم شفافیت یکی از دیگر از مشکلات رایج و اشتباهات منابع انسانی به حساب می‌آید. منظور این است که اغلب کارکنان از روند ارزشیابی، قوانین و مراحل آن بی‌اطلاع بوده و نمی‌‌دانند این کار دقیقا بر چه مبنایی انجام می‌گیرد. به خاطر داشته باشید، اتخاذ چنین رویکردی به بهبود عملکرد کارمندان کمکی نکرده و تنها عدم اعتماد نیروی کار به ساختار سازمانی را به‌دنبال خواهد داشت.

 

مدیریت منابع انسانی در استارتاپ

 

عدم تمرکز بر آموزش

چنان که پیش‌تر هم گفته شد، کمک به بهینه‌سازی عملکرد از جمله وظایف منابع انسانی به حساب می‌آید. در اغلب سازمان‌ها، این دپارتمان بر امر آموزش کارکنان و ارتقاء مهارت‌های آن‌ها تمرکز چندانی ندارد. بدیهی است که در اختیار گذاشتن ابزارهای مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی می‌تواند در بهبود بازدهی افراد موثر باشد.

پرداخت دستمزد نامناسب

استارتاپ‌ها غالبا از نظر مالی با محدودیت‌های قابل توجهی مواجه بوده و جای چندانی برای گشاده دستی ندارند. این امر در اغلب موارد موجب پرداخت دستمزد نامناسب به کارکنان می‌شود. با این حال، لازم است توجه داشته باشید که رضایت کارمندان، وفاداری آن‌ها را به‌دنبال داشته و به حفظ نیروی کار کمک خواهد کرد. این امر به خودی خود از مهم‌ترین عواملی است که از اتلاف وقت و هزینه شرکت‌ها جلوگیری کرده و در نهایت به نفع کسب‌وکار خواهد بود.

عدم توجه به پیشرفت کارکنان

عدم توجه به پیشرفت کارکنان یکی دیگر از اشتباهات منابع انسانی است که در اغلب سازمان‌ها و استارتاپ‌ها رواج دارد. موضوع این است که نیروی کار متبحر علاوه بر دریافت دستمزد منصفانه و برخورداری از پاداش و مزایای کافی به پیشرفت نیازمند است. یعنی، هر یک از کارکنان انتظار دارند با گذشت زمان و براساس توانایی‌ها، مهارت‌ها و میزان ارزش‌آفرینی خود از نظر شغلی ارتقاء یابند. این امر از عمده‌ترین وظایف دپارتمان منابع انسانی بوده و نشان‌دهنده پویایی عملکرد و رویکرد سازمانی است. بی‌تردید، در جا زدن کارمندان با کاهش انگیزه و پایین آمدن بازدهی همراه بوده و مشکلات عمده‌ای نظیر از دست رفتن کارکنان و اتلاف منابع سازمان را به‌دنبال خواهد داشت.

سخن آخر

پیشگیری و مقابله با اشتباهات منابع انسانی مستلزم آموزش مدیران و کارکنان این دپارتمان است. در عین حال، لازم است ماهیت عملکرد این بخش به روشنی معرفی شود. همچنین، ایجاد فضای پرسش و پاسخ، آشنایی با چالش‌ها و مشکلات کارکنان و ارزش‌گذاری براساس مهارت‌ها و تلاش نیروی کار از جمله عوامل موثر در جلوگیری از اشتباه های منابع انسانی در استارتاپ ها به حساب می‌آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: