«رضایت شغلی» اصطلاحی است که اغلب افراد در طول زندگی کاری خود بارها آن را میشنوند و بهکار میبرند؛ البته چگونگی ارزیابی آن در افراد مختلف با جایگاه اجتماعی متفاوت فرق میکند. در واقع رضایت شغلی، معیاری برای سازمانها است که احساس کارمندان هنگام حضور در دفتر کار را تعیین میکند.
رضایت شغلی را نمیتوان با عدد مشخصی ارزیابی کرد و بهترین روش گرفتن بازخورد مستقیم از پرسنل هر سازمان است. قطعا پاسخ افراد مختلف بر اساس معیارهای فردی متفاوت است؛ بهعنوان مثال میزان درآمد، مزایا، امنیت شغلی، ارتباط مهارتها و علایق شخصی با شغل میتواند برای افراد رضایت شغلی را بههمراه داشته باشد. در ادامه در مورد عوامل تعیینکننده رضایت شغلی کارکنان خواهید خواند.
معمولا در سازمانهای مختلف، معیارهایی برای ارزیابی رضایت شغلی کارکنان در نظر گرفته میشود؛ این معیارها به کارفرمایان کمک میکند تا احساس نزدیکی بیشتری به کارمندان داشته و گامهایی در جهت افزایش بازده کاری آنها بردارند.
یکی از عوامل مهم در افزایش رضایت شغلی، میزان اهمیتی است که هر سازمان برای کارمندان خود قائل است. کارفرمایان موظفند گاهی از طریق پرداخت پاداش نقدی یا دادن هدایا، در بالا بردن روحیه کاری کارمندان تلاش کنند.
همه افراد بهدنبال ارتقاء سطح شغلی خود هستند و اگر کارمندان بهمدت طولانی هیچ پیشرفتی در کار خود احساس نکنند، انگیزه و اشتیاق خود را از دست میدهند. کارفرمایان موفق معمولا برای کارمندان، بستری فراهم میکنند تا مهارتهای خود را در حوزههای مختلف آزمایش کرده و احساس رضایت شغلی خود را بالا ببرند.
رابطه کارمندان و کارفرمایان باید کاملا دوطرفه باشد و بتوانند در مورد مسائل مربوط به شرکت و آینده آن با هم گفتگو کنند و نظراتشان را با هم بهاشتراک بگذارند.
قطعا اگر فردی در محیط کار با بیاحترامی مواجه شود، نمیتواند فشارهای کاری را تحمل کند و در صدد تغییر شغل برمیآید. یک سازمان موفق، احترام متقابل را در زمره اولین اصول خود قرار میدهد. مدیران ارشد باید فضایی برای کارمندان ایجاد کنند تا آنها بتوانند نظرات و مشکلات خود را بیان کنند.
برای افراد هیچ چیز مهمتر از داشتن امنیت شغلی نیست و این فاکتور رابطه کاملا مستقیمی با رضایت شغلی دارد. کارفرمایان میتوانند از طریق روابط صادقانه و قراردادهای طولانیمدت با افراد، در جهت افزایش رضایت شغلی کارکنان گام بردارند.
مدیران شرکتها معمولا اهداف مهمی برای خود تعریف میکنند و از کارمندان خود انتظار دارند در جهت برآورده شدن اهداف شرکت نهایت تلاش خود را انجام دهند. اگر افراد بیشازحد در محیط کار حضور داشته باشند و نتوانند زمان لازم را برای خانواده بگذارند، احساس رضایت نخواهند داشت. بنابراین برای کارمندان بسیار مهم است که بدانند شرکت، به زندگی شخصی آنها نیز اهمیت میدهد و با دادن مرخصی تشویقی، اضافه کار و مزایا در جهات افزایش رضایت شغلی کارکنان اقدام میکند.
اکثر افراد بهدلیل نوع رابطهشان با مدیران ارشد و مهیا نبودن فضای انتقاد، احساس نارضایتی کرده و شغل خود را ترک میکنند. بهترین روش برای ایجاد رضایت شغلی کارکنان، انجام نظرسنجی در بین آنهاست. مدیران موفق معمولا در محیط کار، افراد را در گروههای همسان دستهبندی کرده و برای هر گروه یک مدیر انتخاب میکنند. کار گروهی علاوهبر افزایش بهرهوری موجب میشود که افراد نظرات و انتقادات خود را از طریق سرگروه به مدیر انتقال داده و احساس بهتری در محیط کار داشته باشند.
معمولا کارمندان بر اساس سن، جنسیت، سابقه کاری یا معلولیت با تبعیض در محیط کار مواجه میشوند. این موارد تأثیر مستقیمی روی میزان رضایت شغلی افراد و پیشرفت کسبوکار میگذارد؛ بنابراین مدیران شرکت باید خطمشی عادلانه اتخاذ کنند تا بر اساس آن هر فرد با توجه به میزان مهارت و استعداد خود در جایگاه مناسب قرار گیرد.
فقدان فضای خلاقانه موجب میشود که کارمندان بعد از مدتی از انجام کارهای روتین خسته شده و احساس رضایت شغلی نداشته باشند. کارفرمایان باید به کارمندان فرصت بیان ایدههایشان را بدهند، در اینصورت احساس مفید بودن به افراد منتقل شده و موجب میشود که آنها در جهت پیشرفت شرگت گام بردارند.
یکی از فاکتورهای مهم دیگر در افزایش رضایت شغلی کارکنان، امنیت محیط کار است. قطعا کارمندی که با انواع آزارهای زبانی و رفتاری مواجه است نمیتواند تمرکز لازم برای انجام وظایف خود را داشته باشد؛ بنابراین کارفرمایان باید محیطی سالم و امن برای کارکنان ایجاد کرده و به آنها اجازه دهند تا مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند.
موفقیت هر سازمان رابطه مستقیمی با فعالیت کارکنان دارد، بنابراین داشتن رضایت شغلی موجب افزایش بهرهوری افراد و عملکرد بهتر آنها میشود و در نتیجه هر فرد با توجه به مهارت و توانمندی خود در جهت پیشرفت سازمان گام برمیدارد. در ادامه به دلایل اهمیت رضایت شغلی در کسبوکارها اشاره میشود.
اگر شرکت شما در طول روز با مشتریان و مراجعهکنندگان تعامل دارد، بسیار مهم است که در صدد افزایش رضایت شغلی کارکنان اقدام کنید؛ چرا که کارمندان راضی و باانگیزه خدمات بهتری به مشتریان ارائه میدهند و این موضوع بیشک موفقیت شرکت و کسبوکار شما را تضمین میکند.
صرفنظر از عنوان شغلی و میزان دستمزد، رضایت شغلی در افراد موجب افزایش بهرهوری و بازده آنها میشود و این امر تأثیر مستقیمی روی موفقیت و پیشرفت شرکت دارد.
وقتی کارمندان شغل خود را دوست باشند در هر شرایطی به شرکت و مدیران خود وفادار مانده و در جهت کسب منافع آنها عمل میکنند؛ افزایش رضایت شغلی کارکنان موجب میشود که آنها برای اهداف شرکت همانند اهداف خود ارزش قائل شده و برای دستیابی به آنها تلاش کنند.
تصور کنید که شما زمان و هزینه زیادی صرف آموزش افراد کرده و آنها را برای انجام کارهای خاص پرورش دهید؛ اگر کارمندان احساس رضایت شغلی نداشته باشند، بعد از مدتی از کار استعفا داده و شرکت شما را ترک میکنند. در اینصورت علاوهبر ضرر و زیان مالی، استخدام نیروی جدید نیز برای شما هزینه زیادی خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است مدیران شرکت با کارمندان تعامل کرده و در جهت افزایش رضایت شغلی آنها اقدام کنند.
بیشک کارمندانی که در محیط کار احساس آرامش و رضایت دارند، وظایف خود را بهتر انجام داده و در جهت افزایش سوددهی شرکت و کاهش هزینههای متفرقه نهایت تلاش خود را میکنند.
رضایت شغلی کارکنان، عامل مؤثری در پیشرفت و بهبود عملکرد سازمانهاست. مدیران موفق برای افزایش رضایت کارکنان و بازده کاری آنها معمولا از روشهای گوناگونی مثل افزایش حقوق و مزایا، ایجاد رابطه محترمانه با کارمندان، ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش امنیت محیط کار و تشویق و ترغیب کارمندان استفاده میکنند.
کارمندانی که از شغل و جایگاه اجتماعی خود رضایت کافی را دارند، با عملکرد مناسب خود در جهت ارتقا و سودآوری شرکت گام برمیدارند. برای افزایش رضایت شغلی کارکنان، کارفرمایان باید محیطی عاری از استرس، آزار و اذیت، تبعیض و مسائل اخلاقی برای افراد فراهم کنند.
همچنین داشتن امنیت شغلی، در کاهش اضطراب و استرس کارکنان و افزایش عملکرد آنها تأثیر مستقیمی دارد؛ پس کارفرمایان باید به تعهدات خود پایبند بوده و در جهت کسب رضایت کارکنان تلاش کنند.