آشنایی با اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان مستلزم آگاهی از مفهوم انگیزه و نقش آن در دستیابی به موفقیت است. انگیزه کارآفرینی یکی از اصلی‌ترین مهارت‌هایی است که می‌تواند به بهبود استانداردهای فردی کمک کرده و نیروی کافی برای ادامه مسیر را مهیا کند.

اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در واقع، سوال اصلی این است که کارآفرینان چگونه می‌توانند بر موانع ریز و درشت مسیر خود غلبه کنند؟ این افراد چگونه می‌توانند در چنین فضای رقابتی و پر چالشی پیوسته بر روی مسائل گوناگون تمرکز داشته باشند؟ آیا تمرکز و موفقیت آن‌ها از نبوغ بی‌اندازه ناشی می‌شود؟ یا شانس در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کند؟!

پاسخ به سوالاتی از این قبیل تنها از طریق بررسی مفهوم انگیزه و اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان امکان‌پذیر است. در واقع، انگیزه را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نیروی پیشران و موثرترین عامل در دستیابی به موفقیت دانست. کافی است یک کارآفرین موفق را از نزدیک مشاهده کنید تا متوجه انرژی باور نکردنی و رفتارهای هدف‌گرای وی شوید. این نیرو به سادگی می‌تواند منفعل‌ترین افراد را به رهبرانی فعال و قدرتمند تبدیل کند. در این مطلب تلاش می‌کنیم شما را با مفهوم انگیزه و اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان آشنا کنیم.

 

اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان

 

انگیزه کارآفرینی چیست؟

انگیزه کارآفرینی عبارت از دلیل یا دلایلی است که رفتار یا عملکرد یک کارآفرین را توجیه می‌کند. در این میان، خودانگیزشی را می‌توان نیرویی دانست که از تمایل درونی فرد برای دستیابی به اهداف و موفقیت در انجام کارها ناشی می‌شود.

اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان در چیست؟

اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان را به اختصار می‌توان چنین برشمرد:

  • افزایش انگیزه کارآفرینی، شناسایی فرصت‌ها را امکان‌پذیر کرده و توانایی اقدام به‌موقع را فراهم می‌کند.
  • خودانگیزشی از مهم‌ترین عوامل موثر در تمایل به بهبود امور یا دستیابی به برخی استانداردها به حساب می‌آید.
  • خوش‌بینی، توانایی ادامه مسیر و پیگیری اهداف و قدرت مواجهه با مشکلات و شکست‌ها همگی از انگیزه‌ای قوی ناشی می‌شوند.
  • خودانگیزشی در افزایش تعهد به اهداف فردی یا سازمانی تاثیرگذار است.

عوامل موثر در ایجاد انگیزه کارآفرینی

از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد انگیزه کارآفرینی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

هدفمندی

وقتی صحبت از اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان به میان می‌آید، هدفمند بودن حرف اول را می‌زند. انگیزه دارای مفاهیم و تعاریف متعدد و گسترده‌ای است. با وجود این، همه افراد بر سر یک مفهوم توافق دارند. انگیزه به چراها پاسخ داده و نیروی محرکه برای ادامه مسیر را فراهم می‌کند. در اصل، هر انسان فهیمی روزانه با پرسش‌هایی از این قبیل مواجه است: چرا این جا هستم؟ دلیل و هدف از وجود من چیست؟

واقعیت این است که در طول تاریخ، پاسخ درخور توجهی به این قبیل سوالات داده نشده است. با این حال، تعیین اهداف کوچک و بزرگ و گاه دیوانه‌وار می‌تواند در ایجاد انرژی و انگیزه لازم برای طی مسیر پیش رو تاثیرگذار باشد. در عین حال، ادامه هر فرآیندی مستلزم روشن بودن هدف از انجام آن فرآیند است.

بنابراین، لازم است هر چه سریع‌تر اهداف خود را مشخص کرده و چشم‌اندازهای پیش روی خویش را ترسیم کنید. به خاطر داشته باشید، افرادی نظیر ایلان ماسک (Elon Musk) هم درست مثل همه شما انسان‌هایی عادی هستند. تنها تفاوت آن‌ها با سایرین این است که اهداف بزرگی در سر داشته و برای دستیابی به آن‌ها تا جای ممکن تلاش کرده‌اند.

تعیین وظایف روزانه

آگاهی از جزئیات وظایف روزانه یکی از اصلی‌ترین عواملی است که اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان را آشکار می‌کند. در واقع، انگیزه دارای مفهوم بسیط و گسترده‌ای است که با توجه به جزئیات معنا می‌یابد. یک کارآفرین موفق اهداف و مسئولیت‌های روزمره خود را تعیین کرده و در مسیر برطرف کردن چالش‌ها و دستیابی به اهداف یاد شده گام برمی‌دارد.

 

انگیزشی کارآفرینی

 

آمادگی ذهنی برای مقابله با چالش‌های روزانه

به خاطر داشته باشید، تنها آگاهی از برنامه‌های روزانه کافی نیست. در اصل، لازم است سطح انگیزشی بالایی را ایجاد کرده و توانایی خود را برای مقابله با مسائل افزایش دهید. برای انجام این کار می‌توانید از روش‌های زیر بهره جوئید:

  • فهرستی از برترین موسیقی‌های مورد علاقه خود فراهم کرده و هر روز آن‌ها را گوش کنید. انجام این کار به شکل قابل توجهی در تمدد اعصاب و ایجاد انگیزه موثر خواهد بود.
  • از طریق YouTube شما می‌توانید به مجموعه قابل توجهی از ویدیوهای انگیزشی دسترسی داشته باشید. تا جای ممکن از تعالیم آن‌ها بهره جوئید.
  • در تلفن همراه خود یک آلبوم اختصاصی ایجاد کرده و کلیه اهداف، نیازها و خواسته‌های کوتاه مدت و طولانی مدت خویش را در آن قرار داده و هر چند وقت یک‌بار به آن‌ها مراجعه کنید.
  • قبل از خواب، کلیه اهداف ریز و درشت خود در زندگی را مرور کرده و چشم‌انداز پیش روی خویش را مجسم کنید.

واقعیت این است که ایجاد انگیزه کارآفرینی از طریق به‌کارگیری تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی امکان‌پذیر است. برای انجام این کار، کافی است ذهن خود را به اندازه کافی آماده کرده و قبل از شروع فعالیت‌های روزانه اهداف و مقاصد خویش را مرور کنید.

اجتناب از کمال‌گرایی و انضباط بیش از اندازه

کمال‌گرایی و انضباط هر دو از صفات و ویژگی‌های برجسته‌ای به حساب می‌آیند. با این حال، اعمال بیش از اندازه هر یک از این دو مشخصه می‌تواند زندگی فرد را با بحرانی جدی مواجه کند. چرا که دستیابی به کمال مطلوب تقریبا غیر ممکن است. بنابراین، کمال‌طلبی و رعایت نظم و انضباطی سرسختانه گاه ممکن است مخرب بوده و نهایتا به ناامیدی و دلسردی بیانجامد.

پیروی از قوانین و مقررات فردی

هر یک از کارآفرینان موفق، کتاب قانون زندگی خویش را به شخصه نوشته و مقررات خاصی را برای خود تعیین کرده‌اند. به این ترتیب، درست زمانی که ابنا بشر در حال کلنجار رفتن با مشکلات ناشی از احاطه فرهنگ و ضوابطی عامیانه و فراگیر هستند، این افراد با تعیین قوانینی خلاقانه علاوه بر بهبود زندگی خود بر دنیای اطراف نیز تاثیر می‌گذارند.

انجام این کار نه تنها به افزایش انگیزه کارآفرینی بلکه به گسترش رویاها و چشم‌اندازهای اجتماعی نیز کمک می‌کند. واقعیت این است که اگر فردی بتواند گام را از فشارهای بیرونی فراتر گذارد به سادگی خواهد توانست انرژی و انگیزه شخصی عظیمی ایجاد کند. تعیین قوانین و مقررات فردی می‌تواند با اقدامات بسیار کوچک و در عین حال مفیدی آغاز شود. از آن جمله می‌توان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • سحرخیزی
  • تغذیه سالم
  • استفاده مناسب از اوقات فراغت
  • ورزش
  • ترک سیگار و دخانیات

بی‌تردید، رعایت کلیه استانداردها و قوانین تعیین شده در طولانی مدت دشوار خواهد بود. با این حال، موفقیت در انجام هر یک از موارد بالا به خودی خود می‌تواند در افزایش انگیزه کارآفرینی تاثیرگذار بوده و شرایط را برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر مهیا کند.

 

انگیزه کارآفرینی

 

پایبندی به اهداف

تعیین هدف به تنهایی نمی‌تواند عامل موفقیت و ایجاد انگیزه باشد. در واقع، وقتی صحبت از اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان به میان می‌آید، پایبندی به اهداف نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای ایجاد انگیزه و بالا بردن سطح انرژی، کافی است اهداف خود را پیوسته در ذهن داشته باشید و از اصول تعیین شده برای دستیابی به آن‌ها تخطی نکنید.

سخن آخر

اهمیت خودانگیزشی برای کارآفرینان در این است که این نیرو به عنوان قدرتمندترین عامل پیشران در زندگی افراد شناخته می‌شود. خودانگیزشی یک مهارت کلیدی است که دستیابی به اهداف ارزشمند را امکان‌پذیر می‌کند. در عین حال، می‌توان آن را از اصلی‌ترین بخش‌های هوش هیجانی به حساب آورد. بنابراین، برخورداری از این نیرو را می‌توان از مهم‌ترین عوامل موثری دانست که تعیین اهدافی بزرگ را ممکن می‌کند. برای رسیدن به توفیق، کافی است خوش‌بینی و خودانگیزشی را چاشنی فعالیت‌های خود کرده و اهداف خویش را پیوسته به یاد داشته باشید. با رعایت موارد فوق به سادگی می‌توانید به سمت چشم‌اندازی روشن حرکت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: