مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های بین‌فردی، عاطفی و موقعیتی است که به کارمندان در جهت بهبود عملکرد و پیشبرد اهداف سازمان کمک می‌کنند. از جمله مهارت‌های نرم می‌توان به داشتن خلاقیت، تفکر انتقادی، روحیه کار گروهی، توانایی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، توانایی حل مسأله و رهبری اشاره کرد.

مهارت‌های بین‌فردی، همدلی و انعطاف‌پذیری، از جمله موارد مهم از نظر کارفرمایان هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر اولویت‌های اجتماعی، مشاغل مداوم در حال پیشرفت هستند و تنها با یادگیری یک مهارت نمی‌توان در زندگی حرفه‌ای موفق بود.

در چند سال اخیر، مدیران شرکت‌ها در صدد جایگزینی مهارت‌های سنتی با «مهارت‌های نرم» برآمده‌اند؛ این مهارت‌ها مربوط به نحوه انجام کار توسط افراد است و شامل مهارت‌های بین‌فردی و مهارت‌های مبتنی بر احساسات مثل همدلی، تاب‌آوری و همچنین مدیریت زمان، ارتباطات و موارد دیگر می‌شود.

 

اهمیت مهارت های نرم در محیط کار

 

این مهارت‌ها مختص به شغل خاصی نیستند و کارمندان را برای انطباق و سازگاری با محیط‌های درحال تغییر و فناوری آماده می‌کنند. داشتن مهارت‌های نرم موجب افزایش خلاقیت، قدرت حل مسأله و درک و استفاده از فناوری دیجیتال می‌شود.

مشاغل امروز بیش از هر زمان دیگر دارای فضایی پیچیده، رقابتی و متنوع هستند و برای اینکه کارمندان بتوانند رشد کنند باید مهارت‌های نرم و سخت را در کنار هم داشته باشند. مهارت‌های سخت در واقع مهارت‌هایی هستند که از طریق تجربه، تمرین، تکرار و آموزش کسب می‌شوند؛ اما مهارت‌های نرم مثل توانایی حل مسأله، به ویژگی‌های شخصی، مثبت‌اندیشی، مهارت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط مربوط است. در این مقاله به اهمیت مهارت‎ نرم در کار و تأثیر مهارت‌های نرم در محیط کار پرداخته می‌شود.

مهارت‌های نرم در محیط کار چیست؟

مهارت‌های نرم شامل ترکیبی از مهارت‌های بین‌فردی ، موقعیتی و عاطفی است که به کارمندان کمک می‌کند با پیچیدگی‌ها و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در محیط کار مدرن کنار بیایند. این مهارت‌ها کاملا ذاتی و نامشهود بوده و در زمینه رهبری، همکاری و ارتباط متقابل اهمیت بسیاری دارند.

در واقع می‌توان گفت مهارت‌های نرم به مجموعه مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، ویژگی‌های شغلی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی اطلاق می‌شود که کارمندان را قادر می‌سازد که در محیط کار با دیگران ارتباطی مؤثر داشته، عملکرد خود را بهبود بخشند و در موقعیت‌های پراسترس بهترین تصمیم را بگیرند.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم عبارتند از:

  • مهارت‌های شنیداری و گفتاری
  • اخلاق کاری
  • روحیه کار گروهی
  • توانایی رهبری
  • مدیریت زمان
  • توانایی تصمیم‌گیری
  • توانایی حل مسائل
  • داشتن تفکر انتقادی
  • داشتن همدلی
  • توانایی پذیرش
  • توجه به جزئیات
  • داشتن خلاقیت و انگیزه
  • توانایی رشد در یک شبکه حرفه‌ای
  • توانایی جستجوی روش‌های درست برای بهبود عملکرد

اهمیت مهارت نرم در کار

اهمیت مهارت نرم در کار، موضوعی است که هر سال رو به افزایش است و حتی با وجود اتوماسیون شدن کارها و استفاده از هوش مصنوعی، همچنان توانایی حل مسأله، نوآوری، مدیریت مسائل و قدرت تصمیم‌گیری از جمله ویژگی‌های مهم محسوب می‌شوند.

بدون روحیه همکاری و خلاقیت، افراد نمی‌توانند در یک گروه منسجم فعالیت کرده و این به عملکرد سازمان شما آسیب می‌رساند. در محیط‌های کاری که مدام در حال تغییر هستند، توانایی انطباق با تغییرات و ترکیب مهارت‌های سخت و نرم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اغلب کارفرمایان اهمیت مهارت نرم در کار را بیشتر از مهارت‌های فنی می‌دانند و در فرایند استخدام سؤالاتی در زمینه مهارت‌های تحلیلی، توانایی رهبری و کار گروهی از داوطلبان می‌پرسند. افراد ایده‌آل معمولا مهارت نرم و استعداد را در کنار هم دارند و گزینه‌های مناسبی برای استخدام هستند.

انواع مهارت‌های نرم در محیط کار

  • داشتن خلاقیت و تفکر انتقادی

در هر سازمانی به‌کارگیری نیروی خلاق و منتقد برای معرفی ایده‌ها، خدمات و محصولات جدید ضرورت زیادی دارد. در واقع داشتن تفکر خلاق و انتقادی موجب رشد و پیشرفت شرکت و بهبود عملکرد افراد می‌شود.

  • مهارت‌های ارتباطی

امکان برقراری ارتباط و تعامل مؤثر و شفاف با مشتریان و همکاران یکی دیگر از مهارت‌های نرم است که موجب می‌شود فرد بتواند رابطه‌ای دوستانه با دیگران برقرار کرده و نظرات سازنده ارائه دهد. مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی عبارتند از توانایی شنیدن نظرات موافق و مخالف، داشتن اعتماد به نفس، نشان دادن همدلی و برقراری ارتباط شفاف با دیگران.

  • داشتن روحیه کار گروهی

مهارت کار در گروه موجب می‌شود که کارها با سرعت زیاد انجام شوند و کمترین تنش بین کارمندان پیش بیاید. روحیه همکاری و تعامل با دیگران با مهارت‌های ارتباطی رابطه مستقیمی دارد و موجب بهبود عملکرد افراد هم‌گروه می‌شود. تبادل نظرات، مذاکره، توانایی گوش دادن و مدیریت تعارض از جمله مهارت‌های نرم در کارهای گروهی هستند.

  • داشتن روحیه انطباق‌پذیری

انطباق‌پذیری نشان‌دهنده توانایی کارمندان برای پذیرش تغییرات است؛ این ویژگی در محیط‌های کاری که دائم در حال تغییر هستند و از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. توانایی تصمیم‌گیری، حفظ آرامش، داشتن روحیه جستجوگر و تفکر انتقادی از جمله ویژگی‌های افراد تطبیق‌پذیر است.

  • توانایی حل مسأله

توانایی حل مسأله و یافتن راه‌حل مناسب یکی دیگر از مهارت‌های نرم است که از تفکر انتقادی و خلاق نشأت می‌گیرد. داشتن تفکر جانبی، استدلال منطقی، ابتکار عمل، قدرت تصمیم‌گیری و توانایی گفتگو و تعامل با دیگران از جمله مهارت‌های مهم در حل مسأله هستند.

تاثیر مهارت های نرم در محیط کار

 

  • خلاقیت

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم، خلاقیت است؛ این ویژگی به افراد کمک می‌کند تا برای مشکلات راه‌حل‌های جدید پیدا کنند. داشتن نوآوری، قدرت تخیل، توانایی خیال‌پردازی، بینش و بصیرت از جمله خصوصیات افراد خلاق است.

  • داشتن اخلاق کاری

افرادی که دارای اخلاق کاری هستند عملکرد بهتری دارند و سازمان را به ‎سمت موفقیت سوق می‌دهند. مسئولیت‌پذیری، انضباط، قابل اعتماد بودن، تعهد و صداقت، مهارت‌های نرمی هستند که در دسته اخلاق کاری می‌گنجند.

  • مهارت‌های بین‌فردی

مهارت‌های بین‌فردی از جمله مهارت‌های نرم مهم محسوب می‌شود و به کارمندان در برقراری ارتباط و تعامل با همکاران و مدیر سازمان کمک می‌کند. از جمله مهارت‌های بین‌فردی می‌توان به داشتن همدلی، روحیه آموزش، صبر، تحمل و همدلی اشاره کرد.

  • توانایی مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت‌های نرم، مدیریت زمان بوده که در زمینه پیشرفت کسب‌وکار و دستیابی به هدف بسیار حیاتی است. افرادی که توانایی مدیریت زمان دارند معمولا دارای ویژگی‌هایی از قبیل تعیین هدف، اولویت‌بندی، تمرکز و مدیریت استرس هستند.

  • توانایی رهبری

توانایی رهبری موجب می‌شود که کارمندان بتوانند دیگران را در جهت دستیابی به اهداف سازمان راهنمایی و کمک کنند؛ این ویژگی در موفقیت کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. مدیریت پروژه، حل تعارض، از خودگذشتگی، هوش اجتماعی و سرعت‎ عمل از جمله مهارت‌های رهبر است.

  • توجه به جزئیات

جزئی‌نگر بودن به معنای دقت و نظم بالا در انجام وظایف است و این افراد معمولا دارای نگاه انتقادی و توانایی سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی بوده و حافظه‌ای قوی دارند.

تأثیر مهارت‌های نرم در محیط کار

مهارت‌های نرم به سازمان‌ها امکان می‌دهد که بدون نگرانی از مشکلات بین‌فردی، اختلافات و سوءبرداشت‌ها، از مهارت‌ها و دانش خود به‌طور مؤثر و کارآمد و در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنند. از دیگر اثرات مهارت‌های نرم در محیط کار، افزایش کارایی، بهبود روابط بین همکاران و مشتریان، افزایش مسوولیت‌پذیری و نظم، بهبود مدیریت، حل سریع مشکلات و مسائل، صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های سازمان است.

 

 

مهارت های نرم

 

راهکارهایی برای افزایش توانایی در مهارت‌های نرم

چند راهکار برای افزایش مهارت‌های نرم وجود دارد که عبارتند از:

  • تمایل به یادگیری مهارت‌های جدید: در این زمینه باید واقع‌بین بوده و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای خود تعریف کنید.
  • یافتن فرصت برای تمرین مهارت‌های جدید: روی مهارت‌های کار گروهی و بالا بردن روحیه همکاری خود تمرکز کرده و تعامل با همکاران خود را تمرین کنید.
  • دریافت بازخورد: نظرات همکاران و مدیران خود را شنیده و ابتکار عمل خود را در زمینه انجام وظایف شغلی بالا ببرید.
  • خوب گوش دادن: این ویژگی یکی از مهارت‌های نرم و نشان‌دهنده هوش هیجانی بالاست؛ همچنین به شما در زمینه تقویت مهارت‌های رهبری کمک می‌کند.
  • تقویت اعتمادبه‌نفس: اعتمادبه‌نفس رابطه مستقیمی با طرز فکر شما در مورد خودتان دارد؛ در نتیجه ویژگی‌های خوب‌تان را مدام مرور کرده و سعی کنید مهارت‌های خود ارا فزایش دهید.

سخن پایانی

امروزه داشتن مهارت‌های نرم در پیشبرد کارها و دستیابی به اهداف اهمیت زیادی دارند و برای رشد سازمان‌ها و مشاغل ضروری هستند. در فرایند استخدام شما می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی در زمینه ویژگی‌های محیط کاری ایده‌آل، ابداع روش‌های خلاقانه برای حل مسائل، روحیه کار گروهی، روش‌های تعامل با دیگران، نحوه کنترل خشم و استرس، به مهارت‌های نرم و هوش هیجانی افراد پی ببرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: