یکی از مشکلاتی که فریلنسرهای پرکار با آن مواجه می‌شوند، تعداد زیاد پروژه‌هایی است که در دست اجرا دارند. مدیریت هم‌زمان این پروژه‌ها خود نیاز به دانش و تکنیک‌های خاصی دارد تا در نهایت تمام کارها بتوانند با نظمی منطقی و به‌موقع انجام شوند.

راهنمای فریلنسرها برای این‌که بتوانند طی یک دوره زمانی چندین پروژه را مدیریت کنند و به‌طور کامل، براساس درخواست سفارش‌دهنده کار را به سرانجام برسانند، گاه می‌تواند سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین باشد و گاه تجربیات خودشان یا دیگران. اما به‌هرصورت مدیریت چند پروژه متفاوت به‌صورت همزمان نیاز به برنامه‌ریزی‌ ویژه دارد.

 

راهنمای فریلنسرها

 

راهنمای فریلنسرها برای دریافت چند پروژه در یک دوره زمانی

پیش از هر چیز خودتان را بشناسید

اگرچه مدیریت زمان برای فریلنسرها اهمیت بسیار زیادی دارد اما برای این‌که بتوانید همزمان چند پروژه مختلف مربوط به سفارش‌دهندگان متفاوت را پیش ببرید، پیش از هر چیز باید از خود و توانایی‌های‌تان شناخت کافی داشته باشید. مثلا بدانید برای هر بخش از یک پروژه و کل آن در مجموع چقدر به زمان نیاز دارید. به قول روانپزشکان فرزند شب هستید یا روز. به این معنا که شب‌ها بهتر می‌توانید کار کنید یا روزها؛ یا اینکه روزانه توان چند ساعت کار را دارید. به‌طورکلی اگر به خود و توانمندی‌های‌تان یک نگاه معقول و منطقی براساس واقعیت‌ها نداشته باشید، ممکن است یا تعداد پروژه‌هایی که پذیرش می‌کنید از توان‌تان بالاتر باشد یا این‌که خودتان را دست‌کم بگیرید و کم‌تر از توان واقعی‌تان فعالیت کنید. پس با خود صادق باشید.

 

مدیریت زمان برای فریلنسرها

حال می‌رسیم به مدیریت زمان برای فریلنسرها. در حالت معمول شما برای هر پروژه یک زمان‌بندی کلی دارید که از سوی کارفرما اعلام می‌شود، به‌عنوان مثال یک هفته یا یک ماه. اما برای این‌که بتوانید پروژه را در این بازه زمانی پیش ببرید و آن را مدیریت کنید، باید این توان را داشته باشید که کارها را به گام‌های کوچک‌تر با زمان‌بندی‌ها جزئی‌تر تقسیم کنید. یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «کوه را کسی جابه‌جا می‌کند که ابتدا شروع به جابه‌جایی سنگ‌ریزه‌ها کرده باشد.» مدیریت زمان برای فریلنسرها مانند اکسیژن برای زنده ماندن است. پس اگر دوست دارید یک فریلنسر موفق باشید باید حتما آن‌را رعایت کنید. برای این‌کار الزاما توصیه نمی‌کنیم از یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار بهره ببرید، زیرا هرکسی به‌گونه‌ای عادت به برنامه‌ریزی دارد. برخی عاشق دنیای دیجیتال‌اند و بعضی نوشتن برنامه‌ها در یک دفترچه مخصوص یا ساده را ترجیح می‌دهند. در ابتدا عرض کردیم باید پیش از هر چیز خودتان را بشناسید. اما برای مثال آسانا یک ابزار آنلاین امتحان‌پس‌داده برای مدیریت زمان فریلنسرها و هر کس دیگری است. اگر به شهر کتاب‌ها مراجعه کنید نیز انواع دفترچه‌ها را به‌صورت جدول‌بندی‌شده و مخصوص برنامه‌ریزی خواهید یافت.

 

مدیریت زمان برای فریلنسرها

 

تعامل با سفارش‌دهندگان

البته یک راهنمای فریلنسرها باید این موضوع را نیز به آنها گوشزد کند که اگر چند پروژه همزمان پذیرش کرده‌اند باید تا اتمام هرکدام، آنها را مانند فرزند خود بدانند و در زمان‌بندی‌هایشان تعامل با سفارش‌دهنده و دریافت بازخورد از او را فراموش نکنند. بی‌تردید خودتان بهتر می‌دانید که هر پروژه مختصات خاص خودش را دارد و پیگیری و بازخورد گرفتن برای آن متفاوت است. یک کارفرما پیگیری تلفنی را می‌پسندد و دیگری ایمیلی. در برخی موارد هم ممکن است یک پلتفرم آنلاین، واسط و راهنمای فریلنسرها و کارفرمایان باشد. به‌عنوان مثال تینت، شبکه فناوری و نوآوری ایران، می‌تواند هم به کسب‌وکارهای بزرگ برای برون‌سپاری بسیاری از فعالیت‌هایشان و هم به کسب‌وکارهای کوچک برای اخذ پروژه یاری برساند و راهنمای فریلنسرها باشد.

ارزش‌گذاری پروژه‌ها

وقتی قصد دارید همواره چند پروژه همزمان در دست اجرا داشته باشید، باید حتما به صرفه اقتصادی آنها برای خودتان نیز توجه کنید. اگر قیمت یک پروژه از پیش تعیین شده اما شما تصور می‌کنید برای انجام صحیح و کامل آن نیاز به زمان بیشتر و البته دستمزد بالاتری دارید، تعارف را کنار بگذارید و با ارائه دلایل فنی و منطقی زمان آزادتر و پرداختی بیشتری درخواست بدهید. اعتمادبه‌نفس داشته باشید و به زمان و توانمندی‌های خودتان احترام بگذارید. از دیگر سو وقتی قرار است شما برای یک پروژه قیمت بدهید، حتما تمام جنبه‌ها را در نظر بگیرید و زمان دقیقی که از شما خواهد گرفت را محاسبه کنید. استهلاک سیستم‌ها و دستگاه‌های‌تان را نیز به‌شکلی منصفانه و منطقی در قیمت بگنجانید. از پیشنهاد قیمت‌های بیش از اندازه پایین و بالا نیز خودداری کنید. زیرا اولی بازار کار همکاران‌تان را نابود می‌کند و درنهایت موجب خستگی و بیگاری کشیدن از خودتان می‌شود و دومی بی‌تردید برای کارفرما دافعه ایجاد خواهد کرد.

در انتخاب کارفرما وسواس به خرج بدهید

اگر قرار است چند پروژه نامتجانس را در طول روز انجام بدهید، باید کارفرماهای منطقی داشته باشید. کار کردن با آدم‌های دمدمی‌مزاج که از شما توقعات غیرمنطقی و خارج از چارچوب کاری دارند، به‌مرور نه‌تنها شما را از پا درمی‌آورد، می‌تواند روی نتیجه سایر پروژه‌های در حال انجام و انگیزه‌تان جهت ادامه فعالیت در قالب فریلنسری به‌شدت اثر سوء بگذارد. همچنین توصیه می‌کنیم پیش از دریافت پروژه همه احتمالات، موانع پیش‌ِ رو، نیازمندی‌ها و انتظارات 2 طرف از یکدیگر را کاملا شسته‌ورُفته در هر قالب ممکن مکتوب کنید. زیرا ممکن است پس از تحویل پروژه با نظراتی روبه‌رو شوید که موجب دوباره و چندباره‌کاری شوند. دیگر برای‌تان نگوییم که این چندباره‌کاری‌ها تا چه حد می‌توان شما را از زمان‌بندی سایر پروژه‌های‌تان عقب بیندازد.

 

مدیریت پروژه برای فریلنسرها

 

۶ نکته که می‌توانند راهنمای فریلنسرها در پیش‌برد موازی چند پروژه باشند

  • از زمان استراحت خود نزنید و نگذارید انرژی مغزتان هدر برود. وقتی چند پروژه در دست دارید، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های آنلاین را به حداقل برسانید. همچنین تا جایی که می‌توانید افکار منفی را با تمرکز ذهنی بر موضوع پروژه‌های‌تان جایگزین کنید.
  • حین کار صدای زنگ گوشی موبایل را کم یا آن را سایلنت کنید. حتی توصیه می‌شود اتصال کامپیوترتان را با اینترنت قطع کنید.
  • هر روز چند دقیقه بیشتر کار کنید و به خودتان با جوایز کوچک انگیزه بدهید. مثلا به‌ازاء نیم‌ساعت کار بیشتر و جلو افتادن از برنامه، برای خودتان غذایی را درست کنید یا سفارش بدهید که عاشق‌اش هستید، تماشای یک فیلم یا سریال خارج از برنامه را به خودتان هدیه بدهید و خلاصه کاری بکنید که مغزتان عادت کند در صورت کار بیشتر و باکیفیت‌تر، پاداش دریافت می‌کند. با این کار به مرور می‌توانید ظرفیت پذیرش پروژه‌ها را در خودتان به‌شدت تقویت کنید و تعداد کار بیشتر با درآمد بالاتری در بازه‌های زمانی مختلف بردارید. البته باید منطقی باشید. زیاده‌روی اصلا جایز نیست.
  • معمولا اکثر پروژه‌های فریلنسری، کارهای پشت میزی و کامپیوتری هستند. به همین دلیل باید حتما به فکر خودتان باشید و به ازاء هر میزان زمان مشخص از کار، نرمش و پیاده‌روی حتی شده در همان خانه خودتان را در دستور کار قرار بدهید. شما قرار است یک فریلنسر موفق باشید و گرفتاری به امراضی چون کمردرد، سردرد، ضعف در بینایی و مانند اینها به معنای از میان رفتن آینده شغلی و ظرفیت کاری‌تان تمام می‌شود.
  • همواره به یک مشتری تکیه نکنید و از منابع مختلف پروژه بگیرید؛ تا به یک‌باره لنگ نمانید و همواره منبعی برای کسب درآمد داشته باشید.
  • وقتی مشغول کار روی یک پروژه هستید و به‌عنوان مثال طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار است طی آن روز 2 ساعت روی پروژه مذکور کار کنید، طی 2 ساعت موصوف فقط‌وفقط روی همان پروژه تمرکز داشته باشید و سایر کارهای‌تان را به‌صورت موقت از ذهن خارج کنید.

 

پیشنهاد نهایی

راهنمای فریلنسرها برای مدیریت چند پروژه موازی تا حد زیادی به برنامه‌ریزی و استراتژی طراحی‌شده توسط خود آنها بازمی‌گردد. وقتی شما یک فریلنسر هستید، یعنی یک کسب‌وکار تک‌نفره را اداره و مدیریت می‌کنید، پس سبک مدیریتی‌تان باید درست براساس روحیات، مهارت‌ها و توانمندی‌های خودتان باشد. موضوعی که بیشتر از هر کس دیگری خودتان از آن باخبر هستید و بس. پس شیوه مدیریت مخصوص خودتان را بسازید و با یک استراتژی دقیق و خودساخته چندین پروژه را به بهترین نحو پیش ببرید و به سرانجام برسانید. کار سختی نیست، خیلی زود روتین می‌شود. شک نکنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: