سرمایه‌گذاری روی برند کارفرمایی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها، می‌تواند برای جذب نیروهای متخصص و کارآمد بسیار کمک‌کننده باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین‌ها را در سازمان خود داشته باشید، می‌توانید از لینکدین برای افزایش قدرت برند خود و جلب توجه افراد استفاد کنید.

کاربرد لینکدین برای توسعه برند کارفرمایی آن‌قدر گسترده و مهم است که به هیچ عنوان نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت. شبکه‌های اجتماعی کارکرد فوق‌العاده‌ای برای برندسازی و تبلیغات دارند و در میان آنها لینکدین گزینه اصلی برای معرفی و تقویت کسب‌وکارها به حساب می‌آید.

چرا لینکدین بهترین گزینه برای بهبود برند کارفرمایی است؟

برای پاسخ به این سئوال ابتدا اجازه بدهید کمی درباره لینکدین توضیح بدهیم. این شبکه اجتماعی یک سرویس تجاری و کسب‌وکارمحور برای جویندگان نیروهای متخصص و از سوی دیگر متخصصانی است که به دنبال شغل بهتر هستند. فرقی نمی‌کند حرفه شما چیست و در چه زمینه‌ای تخصص دارید، مهم این است که یک نیروی حرفه‌ای باشید و بتوانید از لینکدین به‌خوبی در راستای نمایش توانمندی‌ها و دانش خود بهره بگیرید.

لینکدین در 5 می سال 2003 راه‌اندازی شد اما از دسامبر 2016 به تابعیت مایکروسافت درآمد. طبق آخرین آمارها، لینکدین 760 میلیون عضو ثبت شده از 150 کشور جهان دارد که دست‌کم 300 میلیون نفر از آنها فعال هستند. یعنی چنان‌چه لینکدین یک کشور بود، سومین کشور پرجمعیت دنیا به حساب می‌آمد! سرزمینی متشکل از شبکه‌های به‌هم‌پیوسته افراد حرفه‌ای و متخصص که بهترین نیروها را در کنار بهترین کارفرماها یک‌جا جمع می‌کند. پس اگر پست‌های مربوط به جو مطلوب محیط شرکت‌ شما و موفقیت‌های‌تان برای مثال در اینستاگرام یا فیسبوک ممکن است برای 50 درصد از مخاطبان‌تان جذابیت داشته باشد، در لینکدین برای بیش از 90 درصد از مخاطبان شما اهمیت دارد. زیرا افراد متخصص حاضر در این شبکه اجتماعی همیشه گوشه‌چشمی به شرکت‌هایی دارند که زمینه فعالیت‌شان متناسب با تخصص آنهاست و پست‌های شما می‌تواند قدرت «برند کارفرمایی»‌تان به‌معنای میزان جذابیتی که محیط شغلی شرکت شما برای کارکنان در رده‌های مختلف و تخصص‌های گوناگون دارد را به رخ بکشد. کاربرد لینکدین تشکیل یک شبکه یکپارچه از نیروهای ماهر و کارفرمایان در هر رده شغلی است. به زبان ساده‌تر اختصاصی‌ترین شبکه در دنیای مجازی برای بهبود و توسعه برند کارفرمایی شما همین لینکدین محسوب می‌شود.

علاوه بر اینها قابلیت‌های این شبکه اجتماعی موجب می‌شوند کاربرد آن در جهت توسعه برند کارفرمایی شما بی‌نظیر باشد. از جمله این قابلیت‌ها باید به قوی‌ترین موتور جست‌وجو در میان شبکه‌های اجتماعی، امکان درج آگهی استخدام نیرو و معرفی آن به افرادی که دقیقا در همان زمینه تخصص دارند و فعالیت می‌کنند، تحلیل پروفایل شما و ارائه آمار و ارقام سودمندی که نشان می‌دهند مخاطبان‌تان در لینکدین بیشتر چه اشخاص و شرکت‌هایی هستند، همچنین آنالیز رقبا و شرکت‌های همکار یا فریلنسرهایی که تخصص آنها می‌تواند روزی برای شما کاربرد داشته باشد، اشاره کرد.

 

کاربرد لینکدین

 

در لینکدین همچنین گزینه‌ای تحت عنوان ایندورس (Endorse) وجود دارد که به زبان ساده تائید توانمندی‌ها و مهارت‌های ادعا شده از سوی هر شخص توسط نیروهای خبره دیگر است. بی‌تردید هرچه ایندورس یک متخصص بیشتر باشد، آن فرد برای پوزیشن شغلی مورد نظر شما مناسب‌تر است. کاربرد لینکدین برای استخدام و یافتن نیروهای کارآمد و متخصص در هر زمینه‌ای که بخواهید آن‌قدر بالاست که به کمک آن می‌توانید از هزینه‌های مربوط به استخدام، مصاحبه، آموزش، برگزاری دوره‌های کارآموزی و مانند اینها به‌شدت بکاهید یا حتی آنها را حذف کنید و مستقیم نیروی خبره مدنظرتان را بیابید. اما برای دست‌یابی به این هدف پیش از هر چیز باید هم یک پروفایل حرفه‌ای برای شرکت‌تان در لینکدین ساخته باشید، هم به‌دقت شبکه‌ای از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌تان تشکیل بدهید و هم محتوایی تولید کنید که به بهبود و توسعه برند کارفرمایی شرکت شما کمک کند. پس استفاده از لینکدین برای توسعه برند کارفرمایی و هدف نهایی آن، که دست‌یابی به نیروهای حرفه‌ای و ماندگار است، به همین سادگی‌ها هم محقق نمی‌شود. برای این هدف باید به‌صورت برنامه‌ریزی شده از کاربرد لینکدین به نفع خودتان استفاده کنید.

رصد رقبا و اجرای اقدامات شایسته و قابل اعتنای آنها در راستای نمایش قدرت برند کارفرمایی‌شان به سبک خودتان را نیز از یاد نبرید. البته همیشه نسخه همکاران و شرکت‌های رقیب الزاما برای مجموعه شما هم شفابخش نیست اما گاهی با تغییرات حداقلی می‌توان از ایده‌های دیگران سود برد. لینکدین معدن این ایده‌هاست. حتما هم منظورمان از ایده، یک اقدام خارق‌العاده نیست. گاهی بررسی پست‌هایی که مواردی چون برگزاری یک جشن تولد شگفتانه برای کارکنان، تقدیم کارت هدیه به‌دلیل موفقیت شرکت در یک پروژه خاص تحت عنوان شیرینی به همه کارمندان، عقد قرارداد با یک رستوران مشهور برای استفاده نیروهای شرکت و اقدامات مشابه را نشان می‌دهند نیز می‌توانند برای شما الهام‌بخش باشند.

نکاتی درخصوص استفاده ویژه از لینکدین برای بهبود برند کارفرمایی

همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان شد، استفاده از لینکدین یکی از ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه‌ها برای بهبود و توسعه برند کارفرمایی است. اما برای این‌که بتوانید اثربخشی اقدامات صورت گرفته و محتوای منتشرشده در پروفایل لینکدین‌تان را افزایش بدهید، رعایت چند نکته ضروری را باید حتما مدنظر داشته باشید.

 

توسعه برند کارفرمایی

 

خساست به خرج ندهید!

سعی کنید کوچک‌ترین موفقیت‌ها و شیرین‌ترین لحظات جاری در محیط داخلی شرکت را نیز با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. باور کنید نمایش گوشه و کناره‌های دنج شرکت که معمولا کارکنان برای استراحت و گپ زدن یا حتی سیگار کشیدن به آن‌جا می‌روند، آبدارخانه و نظافت آشپزخانه، تزریق واکسنی خاص به کارکنان طی یک برنامه اختصاصی از سوی شرکت، تصاویر گرفتن اندازه کارکنان برای دوخت لباس سازمانی، صرف غذا به‌صورت دورهمی در میان همکاران و بسیاری از موارد مشابه، هم برای کسی‌که قصد دارد یا خودش به شرکت شما بیاید یا نیروی متخصص دیگری را به شرکت شما معرفی کند جذاب است و هم درمجموع میان جامعه مخاطبان‌تان که عمده‌شان یک ارتباط حداقلی با حوزه کاری شما دارند، سبب بهبود وجهه شرکت و برند کارفرمایی‌تان خواهد شد. اصلا می‌توانید یکی از نیروهای روابط عمومی شرکت را به‌طور خاص مسئول تولید محتوا برای لینکدین کنید. شک نداشته باشید نتیجه می‌دهد. امتحان‌اش را پس داده که می‌گوییم.

چابک باشید!

اگر شرکت شما در نمایشگاه خاصی حضور دارد، نیروهای‌تان در کنفراس و سمینار قابل اعتنایی حاضر هستند یا چنان‌چه مصاحبه‌ای با مدیران رده‌بالا و متخصصان شرکت شما در جریان است؛ در همان لحظات اولیه دست‌کم یک محتوای تصویری از آن رویداد یا هر چیز دیگری که بتوان نامش را گذاشت منتشر کنید. انتشار دستاوردهای تاریخ‌گذشته حتی یک‌دهم اتفاق‌های جاری نیز جذابیت و اثربخشی ندارند.

به یک پروفایل اختصاصی لینکدین قانع نباشید!

با قدرت توصیه می‌کنیم از همه مدیران و کارکنان شرکت بخواهید پروفایل فعال و هماهنگ در لینکدین داشته باشند. البته منظورمان این نیست که همان محتوای پروفایل اصلی شرکت را کپی کنند. نه! مقصود این است که هرکسی وقایع و دستاوردها را از نگاه تخصصی خودش منعکس کند. به این‌صورت کاربرد لینکدین را در توسعه برند کارفرمایی خود به‌روشنی مشاهده خواهید کرد.

پست‌های مربوط به آگهی‌های استخدام را جداگانه برای نیروهای خبره ارسال کنید

منظورمان بی‌اخلاقی و قاپیدن نیروهای شرکت‌های رقیب نیست، اما اگر نیروی متخصصی را می‌شناسید که فکر می‌کنید درست به‌اصطلاح «راستِ کار» شماست، پست مربوط به آگهی استخدام را خودتان همراه با یک متن اختصاصی در لینکدین به دست او برسانید. خدا را چه دیدید شاید آن فرد تصمیم گرفت به شرکت شما کوچ کند یا اصلا خودش به هر دلیل به‌دنبال تغییر محیط شغلی بود.

با یک تیر 2 نشان بزنید

از تشکیل گروه‌های حرفه‌ای در راستای تبادل نظر تخصصی غافل نشوید. به این‌صورت هم حین بروز مشکلات خاص می‌توانید از نظرات همکاران و متخصصان خارج از شرکت در فضای لینکدین بهره بگیرید و هم نیروهای بااستعداد و متخصص را بشناسید.

پیشنهاد نهایی

کاربرد لینکدین برای توسعه برند کارفرمایی به همین نکات ختم نمی‌شود اما ما سعی کردیم چند نکته کاربردی را خدمت‌تان بیان کنیم. در خاتمه بد نیست بگوییم هر چقدر بیشتر از لینکدین برای شناسایی بهتر برند خود بهره بگیرید، رشد پرسرعت‌تری را تجربه خواهید کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: