اقدامات لازم بعد از جذب سرمایه برای یک استارتاپ باید کاملا حساب‌شده و بر پایه یک استراتژی از پیش تعیین‌شده انجام شوند. استارتاپ‌ها منابع مالی محدودی دارند و مدیریت این منابع برای رشد این کسب‌وکارها حیاتی است.

بسیار مهم است که پیش از دریافت منابع مالی از اقدامات لازم بعد از جذب سرمایه آگاه باشید اما این آگاهی پیش‌نیازهایی نیز دارد. قبل از اینکه اقدام به جذب منابع مالی کنید باید استراتژی مالی و یک تیم توانمند داشته باشید تا بدانید با سرمایه دریافتی چه باید بکنید.

استراتژی مالی داشته باشید

وقتی سرمایه‌ای به استارتاپ شما تزریق می‌شود، نباید آن را خرج اهداف فرعی کنید. ضروری است پیش از جذب منابع مالی، دقیقا بدانید با ریال به ریال پولی که از سرمایه‌گذار دریافت می‌کنید چه کاری باید انجام بدهید. بنابراین پیش از هر چیز باید ابعاد کاری که قصد انجام آن را دارید را به درستی بشناسید. الزامی است هزینه‌های استارتاپ خود را به طور دقیق شناسایی کنید تا در میانه راه با کسری بودجه مواجه نشوید.

تیم‌های چابک بسازید

ضروری است پس از محاسبات مالی و تعیین استراتژیتان برای نحوه هزینه کردن سرمایه جذب شده، یک تیم بسازید. یک تیم هم‌فکر، هم‌دل و کارآمد. پیش از جذب سرمایه باید حتما تیم‌تان را تشکیل داده باشید، زیرا از اقدامات مهم بعد از جذب سرمایه تخصیص صحیح آن به بدنه استارتاپ و اعضای تیم شماست. اگر تیم نداشته باشید بدون تردید در زمان تخصیص سرمایه با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است آن را به شکل صحیح در بخش‌های مورد نیاز هزینه نکنید.

 

اقدامات لازم بعد از جذب سرمایه

 

به سرمایه‌گذار گزارش‌های خلاصه بدهید

یکی از اقدامات لازم پس از جذب سرمایه، الزام همه اعضای تیم استارتاپی شما به گزارش‌دهی و ارسال یک گزارش چکیده اما جامع در بازه‌های زمانی منظم است. اگر چه سرمایه‌گذار استارتاپ باید شخصی ریسک‌پذیر باشد و دائم مدیر استارتاپ را برای بازگشت سرمایه‌اش بازخواست نکند، اما به هر حال ضروری است او نیز به طور کلی از نحوه هزینه شدن سرمایه خود اطلاع داشته باشد. باید به طور مرتب با سرمایه‌گذار در ارتباط باشید و صادقانه مسائل اساسی پیش آمده حین کار را به او اطلاع بدهید. حال این ارتباط می‌تواند در قالب جلسات منظم باشد، به صورت آنلاین برگزار شود یا در قالب تماس‌های تلفنی صورت بگیرد. گاهی می‌توانید در موارد مهم از سرمایه‌گذاران یاری و کمک‌ فکری نیز بخواهید. اما باید توجه داشته باشید که راه برای دخالت بی‌مورد و تحمیل نظرات غیرتخصصی سرمایه‌گذاران باز نشود. حفظ تعادل در ارتباط میان شما و سرمایه‌گذار یکی از اقدامات مهم پس از جذب سرمایه است که همواره باید مد نظر مدیر استارتاپ باشد.

 

اقدامات مهم بعد از جذب سرمایه

 

بکوشید به آمارهای کمّی دست بیابید

ممکن است برخی موفقیت‌هایی که استارتاپ شما کسب کرده، برای همه اعضای تیم ملموس باشند اما از دید یک شخص خارج از تیم از جمله سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران اصلا به نظر نیایند. به همین دلیل یکی از اقدامات مهم بعد از جذب سرمایه این است که موفقیت‌های خود را در قالب‌های کمّی برای سایر افراد به نمایش بگذارید. معمولا مدیران و سرمایه‌گذاران با زبان اعداد بسیار بیشتر از معیارهای کیفی یا هیجان زائدالوصف شما در توصیف پیشرفت پروژه ارتباط برقرار می‌کنند. آمارهای کمّی در آینده‌های نزدیک به کار خودتان نیز خواهند آمد. زیرا به کمک آنها می‌توانید نمودارهای کمّی بسازید و پیشرفت کارتان را رصد کنید، البته هرگز نباید خودتان را آنقدر درگیر این آمار و ارقام کنید که اصل ماجرا را به فراموشی بسپارید. هدف اصلی از کمّی کردن پیشرفت‌ها قابل لمس نشان دادن آنها برای همگان است نه مشغله تراشیدن برای خودتان.

منطقی بیندیشید و هیجان خود را کنترل کنید

هرگز نباید پس از جذب سرمایه اولیه هیجان‌زده و مغرور بشوید. این هیجان کاذب موجب می‌شود انرژی و هیجان اولیه خود را از دست بدهید. حتی ممکن است غرور بیجای مدیر یک استارتاپ به سایر اعضای تیم او نیز سرایت کند و در عمل همه این گونه فکر کنند که 80 درصد راه را پیموده‌اند. در حالی که واقعیت این است که شما با جذب سرمایه اولیه از زیر صفر تازه به نقطه صفر و استارت رسیده‌اید.

بازخورد بگیرید

این موضوع از جمله اقدامات لازم بعد از جذب سرمایه است. باید واقع‌بین باشید و وقتی چند مرحله به جلو رفتید حتما بازخورد بگیرید و بر اساس بازخوردها مسیر هزینه سرمایه دریافتی را اصلاح یا تقویت کنید. البته بازخوردگیری در مراحل اولیه فعالیت یک استارتاپ بسیار حساس است و بستگی شدیدی به نوع فعالیت آن استارتاپ دارد. اگر استارتاپ به یک نیاز آشکار پاسخ بدهد می‌توان عموم مردم را منبع مناسبی جهت دریافت فیدبک دانست اما وقتی قرار است با ارائه یک محصول استارتاپی نیازی را در افراد ایجاد کنید یا به یک نیاز پنهان پاسخ بدهید، علاوه بر نظر عموم مردم نیازمند دریافت بازخورد از مشاوران و متخصصان حوزه فعالیت خود نیز هستید. دریافت بازخورد واقعی و قابل اتکا در مراحل اولیه صرف سرمایه جذب شده بسیار اهمیت دارد. افراد کارآفرین و کسانی که ایده‌های استارتاپی در سر دارند، معمولا بسیار خوش‌بین هستند و نیمه پر لیوان را می‌بینند. اما لازم است افرادی با نگرش منطقی یا حتی اندکی منفی نیز درباره پیشرفت استارتاپ نظر بدهند تا سرمایه‌ها در راستای دستیابی به اهداف به بهترین نحو ممکن مدیریت شوند.

به سرمایه‌گذاران جدید بیندیشید

همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نچینید. وقتی سرمایه اولیه را از یک سرمایه‌گذار دریافت کرده‌اید، بکوشید نظر او را جلب کنید و حتی برایش در استارتاپ خود سهام ویژه در نظر بگیرید اما همواره گوشه‌چشمی به سایر سرمایه‌گذاران نیز داشته باشید. بد نیست گهگاه فعالیت خود را به شرکت‌ها یا افرادی که می‌توانند پتانسیل سرمایه‌گذاری روی پروژه فعلی یا طرح‌های آینده استارتاپ شما را داشته باشند، معرفی کنید. همچنین پس از معرفی باید چراغ ایده‌تان را در ذهن سرمایه‌گذاران بالقوه روشن نگاه دارید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌ای از محصول اولیه برای آنها بفرستید یا به صورت دوره‌ای برایشان پستی از شبکه‌های اجتماعی استارتاپ‌تان ارسال کنید. البته باید توجه داشته باشید ارسال محصول اولیه نباید موجب شود ایده شما حاضر و آماده در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد و آنها به این بیندیشند که به جای سرمایه‌گذاری روی ایده مذکور خودشان آن را بسازند. همچنین اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های استارتاپی و موفقیت‌هایتان هرگز نباید آنقدر تکرار شود که طرف مقابل را آزار بدهد و به نوعی مزاحمت برای او به حساب بیاید.

سعی کنید از بودجه‌بندی خودتان هم جلوتر باشید

منظورمان به صورت دقیق «صرفه‌جویی» است. اصلا قصد نداریم بگوییم از هزینه‌های ضروریتان بکاهید، بلکه برعکس می‌خواهیم بگوییم با وجود برنامه‌ریزی مالی اگر حین کار متوجه شدید می‌توانید کاری را فعلا انجام ندهید و هزینه‌اش را پس‌انداز کنید، صرفه‌جویی را برگزینید. همچنین اگر اقدامی وجود دارد که پیش‌تر تصور می‌کردید حتما باید با صرف هزینه خارج از مجموعه شما انجام شود اما حالا دریافته‌اید که می‌توانید خودتان یا سایر اعضای تیم آن را به سرانجام برسانید، حتما در راستای کاهش هزینه‌ها قدم بردارید. واقعیت این است که هر قدر هم زیر و بم ایده‌تان را بدانید باز هم ذات استارتاپ‌ها را نمی‌توانید تغییر بدهید. ریسک بالا و رویدادهای پیش‌بینی‌نشده در ذات استارتاپ‌ها نهفته است و در این بازی کسی برنده خواهد شد که همواره به روز مبادا اندیشیده باشد. شما نمی‌توانید دائم از سرمایه‌گذار درخواست پول بکنید، زیرا با این کار اعتبار خودتان را زیر سئوال خواهید برد و سرمایه‌گذار را درباره توانمندیتان در مدیریت یا برآورد صحیح هزینه‌ها بدبین می‌کنید.

پیشنهاد نهایی

اقدامات لازم بعد از جذب سرمایه را می‌توان در تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه‌ها تا جایی که به روند رشد استارتاپ آسیبی وارد نمی‌شود، خلاصه کرد. اگر می‌خواهید به اهداف استارتاپ‌تان برسید باید آینده‌نگری را در وجود خود و تیم‌تان نهادینه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: