جلب اعتماد مخاطب یک کسب‌وکار در دنیای دیجیتال امر دشواری است که با اقدامات ساده امکان‌پذیر می‌شود. کاربران فضای مجازی الزاما نیاز به ادله حقوقی برای اعتماد ندارند و همین موضوع موجب می‌شود با بیان چند مشخصه ساده اعتماد آنها به سازمان و کسب‌وکار شما جلب شود.

جلب اعتماد مشتری در دنیای دیجیتال نیازمند چیست؟

اگر جلب اعتماد مخاطب در دنیای آشفته‌ی دیجیتال برایتان حائز اهمیت است باید بکوشید همواره خیال مشتری بالقوه و نهایی خود را از این بابت که شما در دنیای حقیقی دفتر و دستک و به طور کلی وجود خارجی دارید، آسوده کنید. هیچ‌کس دوست ندارد از کسب‌وکاری در اینترنت خرید کند که نام و نشانی ندارد و عقبه‌اش مشخص نیست. بر همین اساس توصیه می‌شود برای اینکه کاربران ورودی به صفحات وب‌سایت یا لندینگ‌پیج‌ها را به دست کم مشتری بالقوه تبدیل کنید اولا اطلاعات دفتر فیزیکی کسب‌وکار خود شامل آدرس، لوکیشن، تلفن ثابت و نشانی حساب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی را در فضایی مقابل دید مخاطب قرار بدهید و ثانیا از کاربران ورودی با استفاده از فرم‌های شکیل و گزیده به‌علاوه سوالات کوتاه‌جواب اطلاعات کافی بگیرید.

 

در دنیای آشفته‌ی دیجیتال، با این روش‌ها اعتماد مخاطبان کسب و کار خود را جلب کنید

 

همه راه‌های ارتباطی فیزیکی و مجازی با کسب‌وکار خود را به صورت روشن بیان کنید

در لندینگ‌پیج‌ها یا صفحات فرود که با هدف یا اهداف خاصی طراحی می‌شوند معمولا آیکون‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی طبق یک قاعده کلی در برابر دیدگان کاربران قرار می‌گیرد اما برای جلب اعتماد مخاطب ضروری است اطلاعاتی که منجر به دسترسی‌پذیری بهتر شما می‌شوند در تمام صفحات سایت جلوی چشم مشتریان باشند. اگر اطلاعات مربوط به موجودیت کسب‌وکار شما کامل باشد می‌توانید امید بیشتری به تکمیل فرم‌های نظرسنجی یا کسب اطلاعات ارتباطی از مخاطبان خود داشته باشید. موضوعی که موجب می‌شود شما یک بانک اطلاعاتی از مشتریان بالقوه محصول یا خدمت خود که تحت عنوان لید شناخته می‌شوند داشته باشید و با تحلیل این داده‌ها پیشنهادهای شخصی‌سازی شده‌تری را پیشِ رویشان بگذارید. هر چه آدرس دقیق‌تر، تلفن‌های پاسخگوی بیشتر، لوکیشن، ایمیل و حساب‌های فعال بیشتری در شبکه‌های اجتماعی گوناگون داشته باشید می‌توانید امید بالاتری نیز به جلب اعتماد مخاطب یا همان کاربر اینترنتی ببندید.

شبکه‌های اجتماعی را به صفحات فرود خود لینک کنید

طراحی صفحات فرود با اهداف مشخص همچنین لینک‌دهی به این صفحات در پست‌ها و استوری‌های شبکه‌های اجتماعی، به علاوه قرار دادن آیتم‌های اثرگذار بر جلب اعتماد مخاطب در صفحه فرود و سایر بخش‌های وب‌سایت یک کسب‌وکار می‌تواند اقدام موثری در این راه باشد. اگر حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به صفحات فرود و پیج‌های مهم وب‌سایت‌تان متصل کنید در حقیقت با یک تیر 2 نشان زده‌اید. می‌دانید چرا؟ زیرا مخاطبان حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی وقتی لینک سایت کسب‌وکارتان را می‌بینند و وارد آن می‌شوند با اعتماد بیشتری از راه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام خرید خود را ثبت می‌کنند. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند لیدهای بیشتری برای صفحات فرود و ویژه سایت شما به ارمغان بیاورند. منظور از آیتم‌های اثرگذار بر جلب اعتماد مخاطب و مشتری همان‌گونه که پیش‌تر نیز عنوان کردیم راه‌های ارتباطی با مجموعه در دنیای حقیقی و مجازی در کنار درج تصاویر ویدئوهای واقعی از رضایت مشتریان قبلی محصول یا خدمت ویژه شماست.

 

در دنیای آشفته‌ی دیجیتال، با این روش‌ها اعتماد مخاطبان کسب و کار خود را جلب کنید

 

پشتیبانی با استفاده از گفت‌وگوی متنی را فراموش نکنید

در کنار همه راه‌های ارتباطی استفاده از چت آنلاین نیز می‌تواند موجب شود مخاطبی که چندان به کسب‌وکارهای دیجیتال اعتماد ندارد و برقراری تماس تلفنی با کسب‌وکار شما از اولویت‌هایش نیست به کمک گفت‌وگوی متنی دغدغه‌هایش را بیان کند. شیوه‌ای برای پشتیبانی آنلاین که معمولا آیکون آن در کنار صفحات سایت اعم از لندینگ‌پیج‌ها، صفحه اصلی، پیج معرفی محصول و... به نمایش درمی‌آید. به این ترتیب ‌می‌توانید از حجم دغدغه‌های یک فرد بی‌اعتماد به کسب‌وکارهای آنلاین بکاهید و اعتماد او را جلب کنید. البته آیکون مذکور وقتی کاربر علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد و با بستن‌اش این عدم تمایل را اعلام می‌کند نباید به قول معروف «موی دماغ» او شود، زیرا تکرار در نمایش آیکون پشتیبانی متنی کاملا برعکس نتیجه خواهد داد. پس در این‌باره باید با احتیاط و متعادل رفتار کنید.

اعتبار خود را به نمایش بگذارید و اقدامات انجام‌شده را بسنجید

استفاده از گفت‌وگو و پشتیبانی متن‌محور برای کسب‌وکارهایی که تنها در قالب پلتفرم‌های آنلاین فعالیت دارد و به هر دلیلی از یک دفتر فیزیکی معتبر بهره نمی‌برند می‌تواند اثر بسیار مثبتی بر جلب اعتماد مخاطب، افزایش اعتبار برند و تبدیل کاربران به لید یا حتی مشتری نهایی داشته باشد. افزون بر اینها استفاده از تصاویر مجوزها، گواهینامه‌ها، استانداردها، تائیدیه‌ها، لوح‌های تقدیر، تندیس‌ها و هر آنچه نشان از اعتبار و موفقیت شما دارد در وب‌سایت کسب‌وکارتان موجب جلب اعتماد مخاطب و مشتری خواهد شد. هیچ‌یک از این اقدامات پیچیده و نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد نیستند. تنها باید آنها را به درستی اجرایی کنید و با استفاده از آزمون‌های شناخته‌شده‌ای چون A/B تست لندینگ‌پیج از صحت‌شان اطمینان بیابید، همین!

تعادل در پذیرش تبلیغات را فراموش نکنید

اگر صفحه سایت، لندینگ‌پیج و شبکه‌های اجتماعی شما پر باشد از انواع تبلیغ‌ها بدون تردید نمی‌توانید در جلب اعتماد مخاطب موفق عمل کنید. هیچ‌یک از کاربران در دنیای آشفته دیجیتال و فضای سرشار از بی‌اعتمادی در اینترنت به کسب‌وکاری که در عمل اولویت‌اش را به جای پاسخگویی بهتر به مشتریان اصلی و بهبود فعالیت خود، تبلیغ و کسب درآمد از معرفی سایر کسب‌وکارها اعلام می‌کند اعتماد نخواهند داشت. مخاطبان شما در دنیای دیجیتال باید احساس کنند تمرکز اصلی کسب‌وکار و برندتان بر معرفی محصولات و خدمات خود است نه استفاده از کانال‌های ارتباطی‌اش در راستای کسب درآمدهای حاشیه‌ای.

به اصول تولید محتوا پایبند باشید

جلب اعتماد مخاطب در دنیای دیجیتال با استفاده از تکنیک‌های تولید محتوای اصیل و مرتبط با کسب‌وکار شما ساده‌تر خواهد شد. البته باید حتما محتوای با کیفیتی به تولید برسانید که نیازی از مخاطبان را مرتفع کند. بدون تردید محتوای مفید تولیدی توسط تیم دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار شما می‌تواند در سراسر فضای مجازی از دیسکاور و صفحه نخست گوگل و سایت‌های مختلف یا اکسپلور اینستاگرام بگیرید تا پیام‌‌رسان‌هایی چون واتساپ و تلگرام سر در بیاورد. به اشتراک‌گذاری گسترده محتوای تولیدی شما در نهایت برندتان را به عده بیشتری معرفی خواهد کرد و کسب‌وکاری که محتوایی تا این حد با کیفیت و قابل استفاده در دنیای واقعی برای مخاطبان خود تدارک می‌بیند بی‌تردید شایسته جلب اعتماد مخاطب خود هست. هر چند همیشه نیز نباید خود را محدود به تولید محتوای تخصصی کنید. عکس‌العمل نشان دادن به رویدادهای روز به صورت کاملا هدفمند و موردی نیز موجب می‌شود کاربران با کسب‌وکار شما احساس راحتی و صمیمت بیشتری داشته باشند.

با مخاطبان خود صمیمی باشید

یکی از راه‌های جلب اعتماد مخاطب در دنیای دیجیتال برقراری ارتباط دوسویه صمیمانه و استفاده از لحن دوستانه و غیررسمی در محتوای تولیدی است، البته تا حد امکان و متناسب با تصویر برند کسب‌وکارتان! همچنین حین پاسخگویی به مخاطبان و مشتریانی که از طریق فضای مجازی با شما آشنا شده‌اند حتما باید در عین حفظ احترام صمیمیت، صبر و حوصله، خویشتن‌داری و مهارت گوش دادن موثر را به کار بگیرید. ارتباط منطقی و دوستانه با کاربران فضای مجازی و حتی مشتریان ناراضی از خرید آنلاین بدون تردید نقش موثری در جلب اعتماد مخاطب یا ترمیم آن خواهد داشت.

پیشنهاد نهایی

برای اینکه بتوانید در راستای جلب اعتماد مخاطب در دنیای دیجیتال محکم‌تر گام بردارید، بی‌شک نیازمند تحلیل اطلاعات مختلفی از کاربرانی در فضای مجازی خواهید بود که به خرید از شما نزدیک هستند. بررسی این داده‌ها و حتی تحلیل اطلاعات مشتریان فعلی می‌تواند مسیر کسب‌وکار شما برای جلب هر چه بیشتر اعتماد کاربران فضای مجازی و تبدیل آنها به لید، مشتری نهایی و مشتری وفادار را هموارتر کند. به هر حال آگاهی بیشتر به معنای قدرت بالاتر شما در فضای مجازی خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: