بررسی ویژگی های هم تیمی خوب و آشنایی با اهمیت آن در پیشبرد اهداف و مقاصد فردی از اصلی‌ترین عواملی است که به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند بهترین کارکنان را شناسایی کنند. از طرف دیگر، کارمندان هم با پیروی از این الگوی رفتاری به موفقیت‌های چشمگیرتری دست می‌یابند.

هر سازمان کوچک و بزرگی از تیم‌های متعددی تشکیل شده و موفقیت خود را مدیون عملکرد گروهی و تلاش افرادی است که در این مجموعه گرد آمده‌اند. بنابراین، این افراد را می‌توان بزرگ‌ترین سرمایه‌ شرکت‌ها و سازمان‌ها دانست. با توجه به این امر، لازم است مدیران منابع انسانی و کارمندان هر سازمان با خصوصیات ارزنده‌ای آشنایی یابند که به بازدهی بیش‌تر مجموعه و تقویت عملکرد گروهی کمک می‌کند. با توجه به نقش به‌سزای هر یک از اعضا گروه در دستیابی به چنین چشم‌اندازهایی در این مطلب قصد داریم ویژگی های هم تیمی خوب را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

ویژگی های هم تیمی خوب چیست؟

ویژگی‌های یک هم‌تیمی خوب عبارتند از:

یک هم‌تیمی خوب تعهد‌پذیر است!

یک هم‌تیمی خوب نسبت به سازمان و تیمی که در آن فعالیت می‌کند متعهد است و بخش عمده‌ای از وقت و انرژی خود را در اختیار این مجموعه قرار می‌دهد. این افراد در وهله نخست و پیش از در نظر گرفتن هر موضوع دیگری به موفقیت و ارتقا عملکرد تیمی اهمیت داده و در همین راستا فعالیت می‌کنند. چنین افرادی به دستاوردهای تیم خود می‌بالند و برای برطرف کردن کاستی‌های آن تلاش می‌کنند.

یک هم‌تیمی خوب انعطاف‌پذیر است!

واقعیت این است که هیچ فرد و سازمانی نمی‌تواند کلیه چالش‌ها و فراز و نشیب‌های موجود بر سر راه موفقیت خود را شناسایی کرده و تمامی آن‌ها را پیش‌بینی کند. از این رو، انعطاف‌پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به اعضا یک مجموعه کمک می‌کند خود را با شرایط موجود و با تغییرات و دشواری‌های پیش رو مطابقت دهند. این امر به افراد کمک می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها جدید را درک کرده و درحد توان برای بهبود وضعیت تلاش کنند.

 

یک هم‌تیمی خوب مشتاقانه در انجام امور مشارکت می‌کند!

اشتیاق و مشارکت‌پذیری از مهم‌ترین ویژگی های هم تیمی خوب است. یک سازمان موفق متشکل از افراد و گروه‌هایی است که صرفا به انجام وظایف خود اکتفا نمی‌کنند و اشتیاق دارند در هر زمینه‌ای مشارکت داشته باشند. یک هم‌تیمی خوب، پیشرفت و موفقیت خود را به دستاوردهای سازمان و تیم وابسته می‌داند. بنابراین، بدون توجه به چهارچوب‌های از پیش تعیین شده مشتاقانه تلاش می‌کند در زمینه‌های مختلف با اعضا گروه مشارکت و همکاری کند.

یک هم‌تیمی خوب قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر است!

یکی از مهم‌ترین ویژگی های هم تیمی خوب قابل اعتماد بودن و مسئولیت‌پذیری است. بنابراین، یک هم‌تیمی خوب وظایف خود را براساس اولویت‌هایی انجام می‌دهد که عملکرد گروهی و موفقیت کل مجموعه را تضمین می‌کنند. این افراد معمولا با مدیران خود رابطه خوبی دارند و از سوال کردن نمی‌هراسند.

درواقع، آن‌ها با مسئولیت‌پذیری هر چه تمام‌تر تلاش می‌کنند نقش خود را به بهترین روش ممکن ایفا کنند. این افراد نیازی به نظارت دائمی ندارند و وظایف محول شده را با دقت تمام در بازه زمانی تعیین‌شده به انجام می‌رسانند. در عین حال، مدیران یک سازمان هم احساس می‌کنند در صورت نیاز می‌توانند روی این افراد حساب کرده و آن‌ها را در انجام امور سهیم کنند.

 

ویژگی‌های لازم برای یک هم‌تیمی خوب!

 

یک هم‌تیمی خوب یک شنونده فعال است!

یک هم‌تیمی خوب باید از توانایی گوش کردن به عقاید و نظرات دیگران برخوردار باشد. فعالانه شنیدن به مراتب دشوارتر از چیزی است که فکر می‌کنید. در واقع، شنونده فعال شخصی است که به ایده‌ها و نظرات مخالف نیز با دقت هر چه تمام‌تر گوش کرده و آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. این کار به‌منظور درک بهتر دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای فرد مقابل انجام می‌شود. بنابراین، یک هم‌تیمی خوب را می‌توان شنونده آگاه و صبوری دانست که بیش از آن‌که بخواهد رای خود را به کرسی بنشاند، تلاش می‌کند با نقطه‌نظرها و تفکرات دیگران آشنایی بیش‌تری یابد.

یک هم‌تیمی خوب استادانه ارتباط برقرار می‌کند!

برقراری یک ارتباط موثر و شفاف از مهم‌ترین اصول موفقیت در عملکرد گروهی است. انجام این کار، به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و دیدگاه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این امر می‌تواند در موفقیت یا شکست یک پروژه تاثیرگذار باشد. توانایی برقراری ارتباط به شیوه محترمانه و موثر از اصلی‌ترین عوامل آگاهی و همچنین، جلب اعتماد اعضا گروه است. به این ترتیب، سایر هم‌تیمی‌ها برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های یکدیگر و تبادل اطلاعات و نقطه‌نظرها انگیزه و اشتیاق بیش‌تری خواهند داشت.

یک هم‌تیمی خوب به سایر اعضا کمک می‌کند!

در یک تیم، عملکرد هر یک از افراد می‌تواند در شکست یا موفقیت جمعی تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشد. بنابراین، لازم است کلیه اعضا گروه به رشد و ارتقا یکدیگر کمک کرده و به اندازه توان خود در جهت رفع مشکلات سایر اعضا گام بردارند. توجه داشته باشید، این کار باید به‌گونه‌ای محترمانه انجام شده و به‌هیچ عنوان تحقیرآمیز نباشد..

 یک هم‌تیمی خوب برای خود و دیگران احترام قائل است!

رعایت احترام متقابل در هر مجموعه‌ و گروهی کلید اصلی برقراری ارتباطی موثر و مفید است. بدیهی است که این موضوع درباره سازمان‌ها و شرکت‌ها هم صدق می‌کند. از ویژگی های هم تیمی خوب این است که به نحوه رفتار خود با دیگران توجه کرده و متناسب با شرایط محیطی و فردی با آن‌ها برخورد می‌کند. طبیعتا، چنین فردی انتظار دارد متقابلا با او هم این‌گونه رفتار شود.

یک هم‌تیمی خوب حلال مشکلات است!

در یک تیم و تحت استرس و فشار کاری بالا، اغلب افراد دائما در حال بیان مشکلات و طرح پرسش‌های ریز و درشتی هستند که باید هر چه زودتر به آن‌ها پاسخ گفت یا آن‌ها را برطرف کرد. از ویژگی های هم تیمی خوب این است که در حد توان و مهارت‌های خود تلاش می‌کند مشکلات گروه را برطرف کرده و روند انجام کار را برای خود و دیگران ساده‌تر کند. انجام این کار در بهبود ارتباط و تقویت احترام متقابل تاثیرگذار خواهد بود.

یک هم‌تیمی خوب انتقادپذیر است!

انتقادپذیری، توانایی پذیرش اشتباهات و عقب‌نشینی به‌موقع از مواضع نادرست از مهم‌ترین ویژگی های هم تیمی خوب است. چنین افرادی اشتباهات و کاستی‌های خود را با روی خوش می‌پذیرند؛ در صورت لزوم، عذرخواهی می‌کنند؛ برای برطرف کردن مشکلات به‌وجود آمده تلاش می‌کنند؛ و نهایتا به‌جای اثبات نظرات و رویکردهای نادرست خود بر حفظ دستاوردها و پیشبرد اهداف گروه تمرکز می‌کنند.

 

ویژگی‌های لازم برای یک هم‌تیمی خوب!

 

یک هم‌تیمی خوب صمیمی و متواضع است!

موفقیت هر سازمان و هر مجموعه کوچک و بزرگی به همکاری و مشارکت گروهی از افرادی وابسته است که هر یک در زمینه خاصی تبحر دارند. درواقع، فارغ از عناوین سازمانی، کلیه اعضا یک سازمان در پیشبرد اهداف گروهی سهیم هستند. یک هم‌تیمی خوب با وجود آگاهی از نقاط قوت خود دائما درباره مهارت‌ها، توانایی‌ها و اهمیت نقش و جایگاه خویش صحبت نمی‌کند. در عوض، با رفتار، گفتار و عملکرد خود اجازه می‌دهد دیگران از او تعریف و تمجید کنند.

یک هم‌تیمی خوب نقاط ضعف خود را می‌شناسد!

آشنایی با نقاط ضعف خویشتن از مهم‌ترین خصوصیاتی است که به فرد کمک می‌کند از خود تصویری واقعی در ذهن داشته باشد. این امر از اصلی‌ترین عوامل ایجاد فضای مباحثه، آموزش، پذیرش اشتباهات و قبول مسئولیت‌هایی است که با مهارت‌ها و دانش شخص مرتبط هستند. مجموع این عوامل در بهبود روابط، افزایش بازدهی و پیشبرد اهداف فردی و سازمانی تاثیرگذار است.

سخن آخر

در این‌جا تلاش کردیم تنها چند نمونه از اصلی‌ترین ویژگی های هم تیمی خوب را با شما به‌اشتراک بگذاریم. در کنار موارد یاد شده، برخورداری از مهارت‌های لازم، هوش قابل قبول، موقعیت‌سنجی و حساسیت اجتماعی نیز به نوبه خود می‌توانند در زمره ویژگی‌های مورد نیاز برای انتخاب یک هم‌تیمی خوب دسته‌بندی شوند. شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) که به اختصار ایران تینت نامیده می‌شود با به‌اشتراک‌گذاری مقالات و راهنمایی‌های کاربردی در حد توان خود تلاش می‌کند روند فعالیت در سازمان‌های کوچک و بزرگ را مطلوب‌تر کرده و در بهبود فضای کسب‌وکار سهیم باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: