امروزه، سازمان‌ها باید بیش از گذشته روی موضوع استخدام بر مبنای مهارت های نرم تمرکز داشته باشند. چراکه فضای کسب‌وکار کنونی بر پایه برقراری ارتباط، جلب رضایت حداکثری مشتریان، توانایی تعامل با طیف‌های گوناگون مردم و تصمیم‌گیری‌های سریع استوار است.

این روزها، اغلب سازمان‌ها با واژه استخدام بر مبنای مهارت های نرم آشنایی یافته و به اهمیت آن پی برده‌اند. برخورداری از مهارت‌های نرم از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به موفقیت هر چه بیش‌تر اعضا تیم و بهبود عملکرد سازمانی کمک می‌کند. این دسته از مهارت‌ها را می‌توان مکمل دانش و تخصص فنی و حرفه‌ای افراد دانست. در این مطلب، ضمن معرفی مهارت‌های نرم تلاش می‌کنیم شما را با هر یک از این قابلیت‌ها آشناتر کرده و مزایای استخدام بر این اساس را برشماریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تعریف مهارت نرم

مهارت نرم اصطلاحی است که به ترکیبی از مهارت‌های فردی، اجتماعی، ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش، ویژگی‌های شغلی، هوش اجتماعی و ضرایبی از هوش هیجانی اطلاق می‌شود. مجموع این ویژگی‌ها در کنار مهارت‌های سخت به بهینه‌سازی عملکرد و پویایی فرد کمک کرده و دستیابی به اهداف را امکان‌پذیر می‌کند. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم را به اختصار می‌توان چنین برشمرد:

 

استخدام بر مبنای مهارت‌های نرم و نکاتی که باید بدانید!

 

نگرش رو به رشد

نگرش رو به رشد به معنای برخورداری از انگیزه کافی برای ارتقا قابلیت‌ها و دستیابی به سطوح بالاتر اجتماعی است. این قابلیت به‌طور طبیعی با انطباق‌پذیری و اشتیاق کافی برای یادگیری مهارت‌های جدید همراه بوده و به شکل قابل توجهی در بهبود عملکرد فرد تاثیرگذار است.

برقراری ارتباط

وقتی صحبت از استخدام برمبنای مهارت های نرم به میان می‌آید، توانایی برقراری ارتباط از ضروری‌ترین ویژگی‌هایی است که در راس امور قرار می‌گیرد. این امر به معنای توانایی ایجاد و پایه‌ریزی ارتباطی موثر با همکاران، مدیران، مشتریان و کلیه افرادی است که فرد با آن‌ها تعامل دارد. انجام این کار از طریق گوش‌کردن فعالانه، به‌کار بردن الفاظی دقیق و تاثیرگذار، استفاده از زبان بدن به بهترین شکل ممکن و توانایی برقراری ارتباط متنی در ایمیل‌ها و چت‌های سازمانی است. 

هوش اجتماعی یا عاطفی

هوش اجتماعی که از آن به‌عنوان هوش عاطفی نیز یاد می‌شود به معنای توانایی مشاهده، ارزیابی و ارائه واکنشی مناسب به رویدادها و همجنین، احساسات و عواطف خود و اطرافیان است. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به برقراری ارتباطی موثر کمک می‌کند.

کار تیمی

کار تیمی به معنای توانایی مشارکت با سایر افراد مجموعه و اعتماد به توانایی‌های آن‌ها است. برای این منظور، لازم است فرد از قابلیت‌های خویش نیز کاملا مطمئن بوده و به اثبات مداوم آن‌ها نیازی نداشته باشد.

 

استخدام بر مبنای مهارت‌های نرم و نکاتی که باید بدانید!

 

مدیریت زمان

مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مناسب برای انجام امور در بازه زمانی تعیین شده از ضروری‌ترین قابلیت‌هایی است که به افزایش بازدهی و بهبود بهره‌وری کمک می‌کند.

حل مسئله و تصمیم‌گیری

توانایی تصمیم‌گیری در مواقع لزوم و حل مسئله به شیوه‌ای خلاقانه و مبتکرانه از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که به رویارویی با چالش‌ها و برطرف کردن موانع کمک می‌کند. این روزها، افراد یک تیم باید بتوانند چالش‌های پیش روی خود را به‌عنوان فرصتی برای خلق راه‌کارهای تازه در نظر بگیرند. این امر از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که به پیشبرد اهداف فردی و سازمانی کمک می‌کند.

نکته:

از دیگر مهارت‌های نرم موثر در پیشبرد امور و دستیابی به اهداف فردی و سازمانی می‌توان برخورداری از اخلاق حرفه‌ای، تفکر انتقادی، توانایی شبکه‌سازی و همدلی را برشمرد.

مزایای استخدام بر مبنای مهارت های نرم

از جمله مزایای استخدام بر مبنای مهارت های نرم می‌توان موارد زیر را برشمرد:

دسترسی به گزینه‌های متنوع‌تر

این روش استخدامی امکان دسترسی به گزینه‌ها و متقاضیان متنوع‌تری را فراهم کرده و شما را بر آن می‌دارد که علاوه بر مهارت‌های سخت بر پتانسیل‌های ذهنی و رفتاری افراد نیز تمرکز کنید.

افزایش بهره‌وری و کاهش میزان از دست رفتن نیروی کار

براساس مطالعات، آموزش مهارت‌های نرم تا 12 درصد در افزایش بهره‌وری و ماندگاری نیروی کار موثر بوده و روند بازگشت سرمایه را تا 256 درصد بهبود می‌بخشد. با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده، 66 درصد از مدیران حوزه فناوری بر این باور بوده‌اند که «در 5 سال آینده، توسعه برنامه‌های حرفه‌ای و تقویت مهارت‌های نرم از مهم‌ترین عواملی است که به حفظ کارمندان یک مجموعه کمک کرده و احتمال از دست رفتن آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.»

افزایش رضایت و بهبود تجربه مشتری

گوش‌کردن فعالانه به خواسته‌ها یا انتقادات مشتری و همچنین، برقراری ارتباط و همدلی با او از جمله قابلیت‌هایی است که به افزایش رضایت و بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند. این امر نهایتا به فروش بیش‌تر منجر خواهد شد. براساس تحقیقات انجام شده، در آمد شرکت‌هایی که بر تجربه مشتری تمرکز می‌کنند 1.4 برابر بیش‌تر و ارزش طول عمر مشتری در این شرکت‌ها 1.6 برابر بیش‌تر از سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی است که بر این موضوع تمرکز ندارند.

کاهش بسیاری از چالش‌های موجود در محل کار

استخدام بر مبنای مهارت های نرم از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی در محل کار جلوگیری می‌کند. بسیاری از کارفرمایان عقیده دارند، بهتر است بر مهارت‌های سخت متقاضیان کار تمرکز کرده و سایر مهارت‌ها را در حین فعالیت به آن‌ها آموزش دهند. خطاب به این افراد باید گفت، مهارت‌های نرم غالبا در شخصیت افراد و تجربیاتی ریشه دارند که فرد در طول زندگی با آن‌ها مواجه بوده است.

بنابراین، یادگیری و ارتقا این مهارت‌ها به خوداندیشی، فائق آمدن بر احساسات نهادینه شده و تمرین مداوم نیازمند است. به همین دلیل، آموزش مهارت‌های نرم را می‌توان کاری بسیار دشوار و وقت‌گیر دانست. طبیعتا، برخورداری شخص از چنین مهارت‌هایی می‌تواند چالش‌های یاد شده را کاهش دهد. بنابراین، مدیران با خیال راحت می‌توانند بر ارتقا مهارت‌ها و قابلیت‌های سخت کارکنان تمرکز کرده و در اسرع وقت به نتایج دل‌خواه دست‌یابند.

نکات کاربردی درباره استخدام بر مبنای مهارت های نرم

موارد زیر از مهم‌ترین نکاتی هستند که استخدام بر مبنای مهارت های نرم را آسان‌تر می‌کنند:

  • آگهی‌های استخدامی خود را براساس مهارت‌هایی تنظیم کنید که برای سازمان شما اهمیت بیش‌تری دارند.
  • ساختار مصاحبه‌های استخدامی را براساس ارزیابی مهارت‌های نرم و رفتاری متقاضیان سازمان‌دهی کنید. در مراحل بعدی می‌توانید توانایی‌های فنی و تخصص حرفه‌ای افراد را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  • با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گوناگون نظیر هوش مصنوعی، در مرحله نخست، متقاضیان را براساس میزان برخورداری از مهارت‌های نرم تفکیک کرده و در نهایت، از میان برترین‌ها مناسب‌ترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

سخن آخر

در دنیای امروز، استخدام بر مبنای مهارت های نرم به مراتب بیش از گذشته اهمیت یافته است. این روزها، فضای کسب‌وکار حول محور ارتباطات، توانایی ایجاد موثرترین رابطه ممکن با افراد و نحوه ارائه قابلیت‌ها و توانمندی‌ها می‌چرخد. برخورداری کارکنان از مهارت‌های نرم امکان تمرکز بیش‌تر و استفاده از دانش فنی و تخصص را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این در حالی است که عدم برخورداری از چنین مهارت‌هایی غالبا با دعواهای گاه‌وبی‌گاه درون سازمانی، ضعف ادراک عمومی از وضعیت بازار و کسب‌وکار و بسیاری چالش‌های دیگر همراه خواهد بود. ایران تینت یا شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) با ارائه مقالات مفید و کاربردی تلاش می‌کند چالش‌های موجود در مسیر موفقیت تیم‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک را به حداقل رسانده و در حد توان خود در بهبود کسب‌وکار و فضای کار آن‌ها سهیم باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: